דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

באיחור ניכר: הממשלה אישרה הקמת צוות בין-משרדי שיגבש תוכנית לאומית לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה

הצוות המקצועי יקום בתוך 60 יום, ויגיש את מסקנותיו בתוך שנה | הקמת הצוות היא הצעד הראשון ביישום מסקנות ועדת דותן שהמליצה כבר ב-2022, בעקבות אירועי התעללות והרעלת מזון, לסגור את כל המוסדות לדיור חוץ-ביתי לאנשים עם מוגבלות בתוך חמש שנים

מעון בני ציון  בראש העין (צילום: פלאש90)
מעון בני ציון בראש העין (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את הקמתו של צוות מקצועי בין-משרדי שיגבש תוכנית לאומית לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה, בהתאם לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. הקמת הצוות, באיחור ניכר, היא הצעד הראשון ביישום מסקנות ועדת דותן לסגירת כלל המוסדות לדיור חוץ-ביתי לאנשים עם מוגבלות בתוך חמש שנים. הצוות יקום בתוך 60 יום, ויגיש את מסקנותיו בתוך שנה.

על פי הצעת ההחלטה שהגיש שר הרווחה יעקב מרגי, הצוות יפעל לגיבוש מדיניות ופתרונות לחיים של כלל האנשים עם מוגבלות בקהילה, כך שיוכלו לקבל את כל השירותים הנדרשים להם לקיום חיים עצמאיים בקהילה, בהם דיור, טיפולים ושירותים, חינוך מותאם, הנגשה ציבורית, תעסוקה ועוד. הצוות יפעל בשיתוף אנשים עם מוגבלות, בני משפחותיהם וארגונים מייצגים.

בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני, ויהיו בו נציגים של אגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה, של אגף תקציבים במשרד האוצר, של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, של מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, של המוסד לביטוח לאומי, ושל משרדי הפנים, השיכון, הבריאות, החינוך, התחבורה והעבודה.

בעקבות האירועים החמורים שהתגלו במעון בני ציון בראש העין והחשד להרעלת מזון בבית דפנה בפברואר 2022, הקים שר הרווחה דאז מאיר כהן ועדה שהתבקשה לבחון את ההסדרים הנהוגים במגורים חוץ-ביתיים לאנשים עם מוגבלות, והמליצה לסגור את כולם ולהעביר את כל הדיירים לדיור בקהילה. בראש הוועדה עמדה נשיאת בית משפט השלום בדימוס, השופטת שולמית דותן.

ביוני 2022 חוקק, בתמיכת כל הסיעות בכנסת, חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, הקובע כי יש לאפשר לכל אדם עם מוגבלות חיים עצמאיים בקהילה, ושעל הממשלה לספק את התנאים המאפשרים זאת. החוק תוקצב ב-2.2 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות לפיתוח שירותים מגוונים עבורם.

משרד הרווחה הודיע על אימוץ מסקנות ועדת דותן כבר במרץ 2023, ועל כוונתו לפעול לסגירת כלל המוסדות ולהעברת כל דיירי המעונות לדירות בקהילה בתוך חמש שנים. המשרד התכונן להתחיל את יישום ההחלטה בתחילת 2024, אך הוא נדחה בעקבות המלחמה.

"אני מברך על אישור הצעת ההחלטה בממשלה", אמר השר מרגי. "בכוונתי לפעול מיידית להקמת הצוות הבין-משרדי. מדובר בצעד חשוב ומשמעותי לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה, שמצטרף לצעדים נוספים שמוביל משרד הרווחה בשנתיים האחרונות ופועל לשילובם של אנשים עם מוגבלות בקהילה, בהתאם לרוח חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות".

השר מרגי הוסיף כי גיבוש תוכנית לאומית מחייב שילוב כוחות של משרדי ממשלה נוספים ושל השלטון המקומי. "יש צורך בהיערכות לאומית מעמיקה ונרחבת ובהקצאת משאבים לדיור, לבריאות, לחינוך, לתחבורה, לתעסוקה ושירותים חיוניים נוספים. נפעל יחד למען מטרה חשובה זו, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לחיות חיים עצמאיים ולהשתלב בקהילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!