דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ח"כ ביטן התעמת עם נציגי האוצר על התייקרות הנסיעה ברכבת הקלה: "גזל של הציבור, אתם לוקחים כסף כי אתם יכולים"

יו"ר ועדת הכלכלה טען שמשרדי האוצר והתחבורה "עשו תרגיל", ודרש מהם להחזיר את מחיר הנסיעה ל-5.8 שקלים ולבטל את ההעלאה ל-8 שקלים בינואר: "קבעו מחיר לתל אביב, ואז החילו אותו על ירושלים"

דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) נזף בנציגים של משרדי האוצר והתחבורה בדיון על עליית מחירי הרכבת הקלה בירושלים. "עשיתם פה תרגיל", אמר, "זה לא מקובל עליי". ביטן דרש מהמשרדים להוריד את מחיר הנסיעה ל-5.8 שקלים, והוסיף שלא יאפשר את ההעלאה ל-8 שקלים.

בתחילת החודש העלה משרד התחבורה את מחירי התחבורה הציבורית, ובין היתר התכוון להעלות את מחיר הנסיעה הבודדת ברכבת הקלה מ-5.5 ל-8 שקלים, עלייה חריגה של כ-45%. המהלך עורר התנגדות רחבה, ולכן נדחתה העלייה המלאה לינואר, ובינתיים עלה המחיר ל-6 שקלים, עלייה של כ-9%.

הדיון בוועדה, שנערך הבוקר (ראשון), כונס בשל בקשתו של ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי). "מחיר הרכבת הקלה בירושלים הוא קריטי", אמר אלקין, "אף שגם בתל אביב מדובר בהתייקרות בלתי סבירה, בתל אביב נאמר בעבר שהיא 'פרימיום'. בירושלים לא ניתן לומר שמדובר בפרימיום". בדבריו התייחס לדרך שבה עוצבה הרכבת הקלה בירושלים, שהחליפה וקטעה קווי אוטובוס ישנים יותר, ושמרבית הקווים מעוצבים כך שיזרימו אליה נוסעים. על פי עיריית ירושלים, כ-180 אלף נוסעים עוברים בכל יום ברכבת הקלה בירושלים, הרבה יותר מהמצופה. "מדובר בעיר שמבחינה סוציואקונומית מדורגת 2", אמר אלקין, "לא ייתכן שיעלו להם ככה את המחיר".

ביטן: "אני רוצה להבין איך בכלל הגעתם ל-6 שקלים, שלא לדבר על 8 שקלים בינואר. אני חתמתי על הצו בשנה שעברה, והיה כתוב בו להעלות בשתי פעימות ב-4%, ועוד המדד. זה לא מגיע אפילו ל-6". המדד שמתייחס אליו ביטן אינו מדד המחירים לצרכן, אלא מדד התשומות על האוטובוסים, שמורכב בעיקר ממחירי הדלק, השכר והחלפים השונים של התחבורה הציבורית, ומתעדכן בכל חצי שנה.

אולם גם בשקלול הצמיחה המשותפת של המדד והפעימה המדוברת, המחיר אמור להיות 5.77 שקלים בלבד. הסיבה לפער היא סעיף בחוק שמחייב לעגל את המחיר לחצי השקל הקרוב. "זה אף פעם לא מעוגל כלפי מטה אצלכם", טען, אולם נציגות האוצר והתחבורה השיבו שהן פעלו על פי לשונו המדויקת של החוק.

ביטן ביקר את המנגנון הכללי של עליית המחירים האוטומטית, ואמר שהוא דורש לבטל את העיגול למעלה ולמתן את המחיר החדש ל-5.8 שקלים בלבד. רפרנטית הסעת המונים באגף התקציבים באוצר, דנה דובר, טענה שהדבר יפגע בשירות לאזרח, היות שהסובסידיה לאזרח, שהיא רכיב מרכזי מהמחיר, קבועה.

אולם הח"כים אלקין וביטן השיבו שגם כך האוצר 'מרוויח' 3 אגורות על ההפרש. "לא קביל שאתם אומרים שבניתם על רווח שלא היה אמור להיות", אמר ביטן.

אלקין: "הרכבת הקלה בהספק מקסימלי, אתם לא עומדים להוסיף רכבות ב-2024 או ב-2025, אז על מה אתם לוקחים עוד כסף?". הוא הוסיף שמשרד התחבורה כלל לא הודיע לציבור על ההתייקרות.

דובר טענה שהעלייה לא תפגע במרבית המשתמשים הרציניים ברכבת הקלה, משום שמחיר החופשי-החודשי שרובם משתמשים בו לא עלה באותו שיעור, אלא על פי המדד. עם זאת, לא היו בידיה נתונים על מספר המשתמשים בחופשי-חודשי מקרב משתמשי הרכבת הקלה.

ביטן דרש הסבר גם לעלייה המתוכננת ל-8 שקלים בינואר. "איפה זה היה כתוב בצו, השרים חתומים על זה?" דובר השיבה ששני השרים חתמו על הצו, אולם כשנשאלה כיצד הצו אפשר להם העלאה של 45%, חזרה על דבריה שהם פעלו לפי לשון החוק, ולא פירטה.

"אין לה הסבר, הם עשו תרגיל", אמר ביטן, "קבעו מחיר לתל אביב, ואז החילו אותו על ירושלים". לדבריו, האוצר ניצל את העובדה שלרכבת הקלה בתל אביב, שנפתחה לא מזמן, עדיין לא נבחר מחיר רשמי, ולכן ניתן לנקוב בכל מחיר שיראו לנכון במשרד התחבורה. משרד התחבורה ניצל זאת, והשווה את המחיר בירושלים למחיר בתל אביב, מה שאפשר לו לחרוג מנוהלי עליית המחירים הקבועים בחוק.

"רכבת קלה זו רכבת קלה", אמרה דובר, אבל ביטן השיב: "זה גזל של הציבור, אתם לוקחים כסף כי אתם יכולים".

בסיום הישיבה דרש ביטן לבטל את מדיניות העיגול, להוריד את המחיר ל-5.8 שקלים ולמנוע את העלייה ל-8 שקלים, שנעשתה לטענתו שלא כחוק. "אני לא מבין את השרים, אני אגיד את האמת, לא מבין את סמוטריץ' ולא מבין את שרת התחבורה. אני מקווה שהפעם השרים יתיישרו עם מה שאנחנו נחליט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!