דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

טור אישי / גם נערות ונערים עם מוגבלות רוצים לעבוד בחופש הגדול, וזה משתלם למעסיקים

עשרות אלפי נערות ונערים עם מוגבלות, שרוצים מאוד לעבוד בקיץ, לא יעשו זאת כי לא ייתנו להם סיכוי שווה לעבוד | מי שכן יבחר להעסיק נער או נערה עם מוגבלות, יגלה עובדים מסורים וממוקדים במשימות, שיש להם רצון גדול להוכיח את עצמם

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מלצרית במסעדה. כ-50% אבטלה בקרב אנשים עם מוגבלות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
אורן הלמן
אורן הלמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

החופש הגדול כאן. נערות ונערים עובדים במשרות זמניות של קיץ, בין אם במקומות העבודה של ההורים שלהן ושלהם, ובין אם במקומות עבודה אחרים. 

אבל יש עשרות אלפי נערות ונערים עם מוגבלות, שרוצים מאוד לעבוד בקיץ, ולא יעשו זאת כי לא ייתנו להן ולהם סיכוי שווה לעבוד. 

בישראל יש כמיליון אנשים עם מוגבלות, מתוכם כרבע מיליון נערות ונערים בחינוך המיוחד, כלומר עם צרכים מיוחדים, מהם עשרות אלפי נערות ונערים עם מוגבלות בכיתות י' ומעלה.

בתקופת החופש הגדול הם הכי בודדים. הם רוצות ורוצים חברים, אבל לא מצליחים למצוא או להתחבר, ודווקא בתקופה הכי יפה של הנוער, הם בודדים. 

הרבה נערות ונערים עובדים במהלך החופש הגדול בעבודות זמניות. המיוחדים – לא מצליחים בדרך כלל למצוא.  

האמת היא שאנשים עם מוגבלות בדרך כלל לא מצליחים למצוא עבודה. אני כותב על זה הרבה, אבל גם הנתונים הסטטיסטיים העגומים עומדים על כ-50% אבטלה בקרב אנשים עם מוגבלות. אלה נתנונים שמעידים על המצב הקשה. 

אני הצלחתי למצוא עבודה לבת המיוחדת שלי, ליה. היא תפנה שולחנות בקפה 'ארומה' במרכז שוסטר ברמת אביב ג'. עלאא' קשקוש, הבעלים של הסניף, שמח מאוד לקבל אותה לעבודה אצלו במהלך הקיץ, אחרי שהקייטנה תסתיים.  

זו העבודה ראשונה שלה, היא מתרגשת. אני וכל המשפחה מתרגשים – ובעיקר גאים בה מאוד. 

אז למצוא לה עבודה – זה מדהים. וכל עבודה מכבדת את בעליה, אבל אני לא מסוגל להפסיק לחשוב על כל ההורים שהילדות והילדים המיוחדים שלהם לא מצליחים למצוא עבודה בחופש הגדול. איזה תסכול, איזה פספוס זה.  

הן והם יכולים להיות עובדים מצוינים: הם ממוקדים במשימות, יש להם רצון גדול להוכיח את עצמן ועצמם, לא איכפת להם לעבוד בעבודות שוחקות וגם פחות כיפיות. 

המעסיקים יזכו, מעבר לעובדים מצוינים, גם בהכרת הטוב מצד הלקוחות שלהם, שרבים מהם מתגמלים מקומות עבודה שמעסיקים עובדות ועובדים עם מוגבלות. 

כל זה מעבר לתרומה החברתית האדירה לאנשים עם מוגבלות, שיקבלו את ההזדמנות הראשונה שלהם להשתלב בשוק העבודה ולחוות העסקה, מה שיכשיר אותן ואותם לעבוד גם בעתיד.

אז למעסיקים, יש לי בקשה אחת: קחו לעבודה נערות ונערים עם מוגבלות בחופש הזה.  

יש לליה, הבת שלי, המון חברות וחברים שחולמים לעבוד. תנו להן ולהם הזדמנות להיכנס לשוק העבודה, תנו להן ולהם לעשות את הצעד הראשון – דווקא אצלכם בעסק. 

טיפ למעסיקים: הנערות והנערים הללו לעיתים רגישים יותר, לעיתים איטיים יותר, לפעמים מתרגשים או קצת מתבלבלים כשיש לחץ, אבל בדרך כלל הם עובדים ועובדות מעולים, מסורים, אחראיים ומשימתיים. אז תהיו רגישים, תנסו להבין ולהכיל, לקבל התנהגות קצת שונה. זה משתלם, זו חוויה חשובה, מגבש את הצוות ומביא לקוחות חדשים.

 ***

אורן הלמן הוא מייסד דף הפייסבוק והלינקדין סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, אבא לילדה עם צרכים מיוחדים ומנכ״ל לשכת המסחר והחדשנות ישראל – מדינות המפרץ

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!