דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כים הסירו הסתייגות לחוק ההקלות בייבוא תמורת הבטחה מהאוצר לקדמה בחוק ההסדרים

נציג אגף התקציבים בוועדה הציע לח"כ אלקין (הימין הממלכתי) וח"כ פסל (הליכוד) לקדם את הסתייגותם, שלפיה כוחו של משרד הכלכלה בהחלטות הנוגעות לרפורמת התקנים יגבר על כוחם של משרדים אחרים | הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית למעט סעיף שנוגע לוועדת החריגים, שהוועדה צפויה לאשרו מחר (ג')

ח"כ משה פסל (מימין) וח"כ זאב אלקין (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
ח"כ משה פסל (מימין) וח"כ זאב אלקין (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה אישרה היום (שני) את כל סעיפיה של הצעת חוק התקנים למעט אחד. הסעיף האחרון שלא אושר, וייתכן שיהיה גם המורכב ביותר, הוא הסעיף שמסדיר את פעילות ועדת החריגים. בוועדה נקבע כי יוסדר בישיבה דחופה מיוחדת מחר בערב.

הצעת החוק, שמטרתה לאפשר כמעט לכל סחורה מאירופה להיכנס לישראל ללא בדיקה נוספת, היא חלק מרפורמה נרחבת יותר שהחלה שרת הכלכלה לשעבר אורנה ברביבאי (כחול לבן). שר הכלכלה הנוכחי, ניר ברקת, מקדם אותה בקצב חריג חרף המלחמה.

נקודת מחלוקת מרכזית הייתה ניסיונו של השר ברקת להגדיר בחקיקה כוח משפטי שיאפשר למשרד הכלכלה לתקן תקנות שיגברו על תקנות הפיקוח של המשרדים השונים. יו"ר הוועדה דוד ביטן והיועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, בלמו את הניסיון, ועצמון הגדיר את ההצעה "בלתי חוקתית".

אולם הסתייגות מרכזית של הימין הממלכתי, שנועדה בכל זאת לתת למשרד הכלכלה כוח לחייב משרדים אחרים לפעול בקצב שהוא מכתיב ברפורמה, הובילה לעימות בין היו"ר ביטן ליוזמי ההסתייגות, הח"כים משה פסל (הליכוד) וזאב אלקין (הימין הממלכתי). "הייתי בצד שלכם בעיקרון", הסביר ביטן, "אבל זה לא עובר משפטית, ואתם יודעים שזה גם ככה עניין רגיש, ושזה יכול לשלוח את החוק עכשיו לבג"ץ. אז או שתוותרו מייד על ההסתייגות, או שלא נקדם את החוק. תחליטו".

ח"כ פסל הציע להסביר את ההסתייגות, אבל ביטן סירב, ולאחר התייעצות קצרה הציע ח"כ אלקין שיוותרו על החוק, אם ביטן יצטרף איתם לחקיקה פרטית שתסדיר את הסעיף הזה לאחר שיעבור החוק.

"ויתרתם אז ויתרתם", אמר ביטן, "בלי תנאים". נציג אגף התקציבים באוצר התקרב והציע בלחש שיכניס את הסעיף לחוק ההסדרים אם יתברר שיש בו צורך. אלקין ופסל קיבלו את הבטחתו והסירו את ההסתייגות.

חוק ההסדרים הוא פרקטיקה חוקית שמשרד האוצר משתמש בה לעיתים קרובות. עיקר הרעיון הוא הסדרת תיקונים רבים לתקציב בעזרת חוק אחד גדול, ובכך מעקף של הצורך להצביע על כל סעיף כפי שמקובל בחוק התקציב. כך ניתן להכניס שינויים גדולים בתקציב המדינה בלי שהכנסת והציבור שותפים לתהליך במידה שבה הם שותפים לתקציב.

השימוש בחוק ההסדרים נתקל בביקורת רבה לאורך השנים מצד ח"כים ופקידים כפרקטיקה לא שקופה שפוגעת בדמוקרטיה. ב-2024 בחרה הממשלה, נגד רצון האוצר, לא להשתמש בו, למרות ניסיון של האוצר להחזירו לשולחן, אולם ככל הנראה לא נאמרה המילה האחרונה.

מטרת הרפורמה היא הורדת הפיקוח והקלת הכניסה לייבוא מאירופה, כך שתתאפשר כניסה מהירה וזולה של מוצרים רבים באופן שיסייע מאוד ליבואנים. במשרדי הממשלה השונים חוששים שהרפורמה עלולה לאפשר כניסה של מוצרים שיסכנו את הצרכן הישראלי.

הצעת החוק מתוכננת לעלות להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית מחר, כדי להעביר אותה לפני סיום מושב הכנסת. לא ברור עדיין מתי תתכנס הוועדה כדי להצביע על הסעיף האחרון, שנחשב לחלק הנפיץ יחסית בחוק שנחשב גם כך רגיש מבחינת משרדים רבים.

את הדיון היום התחיל היו"ר דוד ביטן בהבהרה לח"כים המשתתפים: "אם תמשיכו לפתוח כל דבר לדיון מחדש, אבטל את הישיבה. אני רוצה היום שנספיק להצביע". ביטן אמר את הדברים לאחר שבשבועות האחרונים, ברצף מרתוני של דיוני הועדה, הועלו סוגיות רבות שהדאיגו את משרדי הממשלה השונים, והסתייגויות רבות מהח"כים, בעיקר מסיעת הימין הממלכתי. החששות נגעו בעיקר לשאלה כיצד תיאכף התקינה המקלה יותר, ואילו מוצרים ייכנסו לועדת החריגים, שתטפל בכל המוצרים שהוחלט שחוקי התקינה החדשים אינם מספיקים עבורם. בימין הממלכתי ניסו לקדם הקלות נוספות על העוסקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!