דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה: התקבלו מאות פניות בנושא אפליית משרתי מילואים

לפי הנציבות, כמחצית מהפניות מפרוץ המלחמה עוסקים באפליה משרתי מילואים ובנות זוגם | בקרב משרתי המילואים 71% עסקו באפליה בתנאי העבודה, 26% בפיטורין, 2% בקידום בעבודה ו-1% בקבלה לעבודה | בקרב בני ובנות זוגם של המשרתים כ-55% מהפניות עסקו באפליה בתנאי העבודה ו-45% בפיטורין

היערכות כוחות מילואים ל'חרבות ברזל' (צילום: דובר צה"ל)
היערכות כוחות מילואים ל'חרבות ברזל' (צילום: דובר צה"ל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התקבלו בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה למעלה מ-850 פניות הנוגעות לאפליה במקום העבודה, כמחציתן עסקו באפליית משרתי ומשרתות המילואים ובנות ובני זוגם. מדובר בעלייה משמעותית ביחס לזמני שגרה.

כ-85% מהפניות העוסקות באפליה בעקבות שירות מילואים, התקבלו מגברים ו-15% מנשים. מפילוח פניות אלו עולה כי 71% עסקו באפליה בתנאי העבודה, 26% בפיטורין, 2% בקידום בעבודה ו-1% בקבלה לעבודה. מפילוח הפניות שהתקבלו בנושא אפליית בעקבות שירות מילואים של בני ובנות הזוג עולה כי כ-55% מהפניות עסקו באפליה בתנאי העבודה ו-45% בפיטורין.

כמצוין לעיל, מרבית הפניות של משרתי המילואים ובנות זוגם לנציבות השוויון עסקו פגיעה בתנאי עבודתם: הפחתה בשכר, צמצום היקף משרה, שינוי בתנאי תפקיד ובדרגה ועוד. מתוכן הפניות עולה כי משרתי המילואים ובני זוגם אינם מודעים מספיק לזכויותיהם, ואינם יודעים מי הגורם הממשלתי המוסמך לטפל בהם.

בנציבות מדגישים כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיקים להפלות עובדים ועובדות בעקבות שירותים המילואים שלהם או של בני זוגם וזאת בכל שלבי ההעסקה. לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה סמכות לאכוף את החלת החוק בכל מקרה של הפרתו באמצעות יעוץ משפטי לפונים אליה ללא עלות, זאת לצד צעדים נוספים כגון קיום הליך בירור מול המעסיקים ואף נקיטת הליכים משפטיים כנגד מעסיקים בבתי הדין לעבודה.

נוכח הנתונים כינסה הנציבות שולחן עגול עם כלל הגורמים העוסקים בנושא, במטרה לייעל, להנגיש ולהסדיר את הסיוע הממשלתי למשרתי המילואים ובנות זוגם, לרבות הגברת המודעות לזכויותיהם והכלים לאכיפתן. במפגש לקחו חלק נציגים ממשרדי הממשלה, רשויות מקומיות, נציגי מעסיקים ועובדים, נציגי צה"ל, ארגונים ופעילים העובדים בתחום.

לאחר המפגש, יצרה ופרסמה נציבות השוויון מדריך דיגיטלי המפרט את חלוקת סמכויות משרדי הממשלה בנושא, לרבות אופן יצירת קשר עם הגורמים השונים, המנגיש לציבור משרתי המילואים ובנות זוגם את המידע והסיוע הממשלתי המקיף הניתן להם בתחום התעסוקתי על ידי גופי הממשלה. המדריך הדיגיטלי מצטרף לעלון זכויות מפורט שפרסמה נציבות השוויון וכן לדף תשאול דיגיטלי באתר, במסגרתו כל פונה יכול לקבל הכוונה לגורם הממשלתי המוסמך לסייע לו וזאת באמצעות סדרת שאלות קלה וברורה.

עו"ד אורית שרפי, מ"מ נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה: "הנציבות רואה חשיבות רבה בסיוע למשרתי המילואים ובני/בנות הזוג בעת הזו ופועלת מול כל הגורמים הנוגעים בדבר כדי להביא להסדרה וייעול הטיפול בפניות של אוכלוסייה זו לגופי הממשלה השונים.  פרסום המדריך הדיגיטלי החדש והמקיף נועד לייעל ולהנגיש את הסיוע הממשלתי הניתן למשרתי המילואים ובני ובנות זוגם, לרבות הגברת המודעות לזכויותיהם והכלים לאכיפתן. הנציבות תמשיך לפעול למיגור התופעה הפסולה של פגיעה בעובדים הנלחמים בחזית או בבני משפחותיהם שנותרו בעורף ורואה בכך ערך עליון. אני קוראת לכל מי שזקוק לייעוץ בדבר אפליה בעבודה על רקע שירות מילואים שלו או של בן או בת הזוג לפנות לנציבות השוויון לקבלת ייעוץ והכוונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!