דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

הביטוח הלאומי פרסם טיוטת הסכם שיאריך את מענקי הפינוי בצפון לאוגוסט

ההסכם נחתם בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר | סמנכ"ל האוצר יוראי מצלאוי אמר מוקדם יותר היום שבאוצר סבורים ש"יש רציונל" גם להארכת מתווה החל"ת ומענקי העידוד לתעסוקה

נזק לקניון בקריית שמונה (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
נזק לקניון בקריית שמונה, יוני 2024 (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הביטוח הלאומי פרסם להערות הציבור טיוטת הסכם עם משרד האוצר, שתאריך את מענקי הפינוי בצפון עד סוף אוגוסט.

על פי נוסח ההסכם, מענקי הפינוי יינתנו עד סוף חודש אוגוסט, ובמידת הצורך, אם הוראת הפינוי תימשך, יוארך התשלום באופן אוטומטי עד סוף שנת 2024. הזכאים לפינוי יוכלו לגשת למערכת ההצהרה באתר הביטוח הלאומי שיאפשר להצהיר על המשך הפינוי בחודש אוגוסט והתשלום ישולם רטרואקטיבית לכל האזרחים הזכאים.

מוקדם יותר היום, סמנכ"ל משרד האוצר יוראי מצלאוי הודיע בוועדת הכספים שהטיוטה תפורסם.

לגבי הארכת מתווה החל"ת ומענקי העידוד לתעסוקה, מצלאוי אמר שבאוצר חיכו לראות אם הממשלה מאריכה את תקופת הפינוי וכי צוות ממשלתי ידון בסוגיית הארכתם. "מקצועית, אנחנו חושבים שיש רציונל בהארכת המענקים", אמר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב: "אם זו עמדתכם, אז מהרו להאריך את המענקים".

עד כה שילם הביטוח הלאומי 3.5 מיליארד ש"ח למענקי שיבה ואכלוס ל-240,209 תושבי הצפון והדרום.

הצפי לאישור המענק: בשבוע הבא

את הדיון בוועדת הכספים יזמו חברי הכנסת ולדימיר ביליאק (יש עתיד), ינון אזולאי (ש"ס), מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) ויבגני סובה (ישראל ביתנו). הוא נערך על רקע סיום התקופה שהוגדרה למענקי הפינוי (שגובהם 200 ש"ח ליום למבוגר ו-100 ש"ח ליום לילד), ועידוד תושבי הצפון לחזור למקומות העבודה בסוף יוני.

חברי הכנסת ציינו שהמפונים תושבי הצפון מתבססים על מענקי הפינוי, וכי לאחר ביטול מענקים אלו "יאלצו להתמודד עם קושי רב לכלכל את עצמם, דבר שיכביד עליהם מעבר לקשיים היומיומיים בעקבות המצב הביטחוני".

"היום תפורסם טיוטה להסכם שיאריך את התקופה שבה הביטוח הלאומי ישלם את מענקי הפינוי" אמר מצלאוי. לדבריו, לאחר שהנוסח יפורסם להערות הציבור הוא יעלה לדיון בוועדת העבודה והרווחה, ויאושר בהתאם להחלטת ממשלה עד 31 לאוגוסט. מצלאוי: "ברגע שהחלטת הממשלה מתקבלת נוכל לפעול להאריך את ההסכם. פעלנו בצורה הכי מהירה שאפשר. זה מטופל ובשבוע הבא יוסדר ויעבור בוועדה".

לגבי מענקי הארכת מתווה החל"ת ומענקי העידוד לתעסוקה על סך 3,000 שקלים אמר מצלאוי: "שני המענקים ניתנו ליישובים מפונים, מכוח הפינוי, ולכן היינו צריכים ודאות שהממשלה מאריכה את הפינוי. בעקבות החלטת הממשלה להאריך את הפינוי הוקם צוות בראשות מנכ"ל ראש הממשלה, יהיו שם נציגים ממשרדים שונים ואני מטעם משרד האוצר, נתכנס ונדון בסוגית הארכת הפינוי והסוגיות הנלוות".

"אנשים צריכים לדעת מראש, לא להיות בחוסר וודאות"

"לגבי מענק הפינוי שהיה בתוקף עד יוני, הפרקטיקה של הארכת המענק בסמוך לתאריך תפוגתו היא פגומה, וההארכה הזו עד סוף אוגוסט לא מספקת" אמר ח"כ בליאק, "מדובר באזרחי מדינת ישראל שתשעה חודשים נמצאים מחוץ לביתם". ח"כ אפרת רייטן (העבודה) ציינה שהוועדה התריעה כבר ביוני שמענק עידוד החזרה לעבודה צפוי לפוג: "הרמנו דגל כאן כבר ביוני כדי להתריע שזה הולך להיגמר. היה לכם את כל הזמן שבעולם להיערך לזה".

ח"כ ביטון הוסיף: "אנשים צריכים לדעת מראש ולא להיות בחוסר וודאות. לגבי מענקים לעובדים בקו הגבול, לא קיבלנו בשורה שהם יימשכו ביולי. אזרחים מודאגים, המלחמה נמשכת, ופתאום נעלמו המענקים של יולי. העסקים בגולן ובגליל קורסים, מסעדות נסגרות וצפה שוממה. הגלריות, המסעדות, קיוסקים, קריסה של ערים. נדרש פתרון דחוף בסוגיות הללו".

מיכל וקסמן חילי מהתאחדות התעשיינים: "אנו רואים היעדרות כפולה כי אנשים יודעים שלא יהיו מענקי עידוד. ככל שנמתין עוד ועוד אנשים מאבדים אמון ועוזבים אם אנשים נעדרים יהיה קשה להחזיר אותם. וצריך לעודד עובדים חדשים עם מענקי תימרוץ, מענקי העידוד היום הם רק לעובדים קיימים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לאוצר: "אנחנו מבקשים שאם אתם רואים לנכון בהארכת תקופת המענקים שפעלו במהרה לבצע זאת. בנוסף אני מבקש פתרונות לישובים ברמת הגולן, הישובים שם סגורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!