דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

בהמלצת גורמי הביטחון: אל ג'זירה צפוי להישאר סגור בארץ עד נובמבר

בכנסת מקדמים את הארכת חוק אל ג'זירה | נציגת משרד התקשורת: "הסדר לא הרמטי, אבל מאוזן" | נציג מהשב"כ: "כשמשדרים תכנים הקוראים לציבור ברצועה שלא להתפנות, זה פוגע במאמץ המלחמתי"

משרדי אל-ג'זירה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
משרדי אל-ג'זירה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אור גואטה

שידורי רשת אל ג'זירה הקטארית צפויים להישאר סגורים בישראל עד סוף נובמבר, כך קבעה היום (שלישי) הוועדה לביטחון לאומי, שאישרה לקריאה שנייה ושלישית את הארכת הצעת החוק למניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, המכונה 'חוק אל ג'זירה'.

ההצעה מבקשת להאריך את הוראת השעה המסמיכה את שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה והממשלה או ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, לקבוע הוראות למניעת או הגבלת פעילות של ערוץ זר, אם שוכנע כי שידוריו פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה, עד ל-30 בנובמבר 2024.

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), אמר כי למרות הכינוי שהשתגר, החוק נחוץ לא רק ביחס לאל ג'זירה. לדבריו, עיתונאים מערוצים נוספים פועלים באופן שפוגע בביטחון המדינה. פוגל: "חלה עלינו החובה המוסרית להגן על עצמנו. הארכת הוראת השעה הכרחית".

עו"ד שונית שחר ממשרד התקשורת ציינה כי האגודה לזכויות האזרח ואל-ג'זירה הגישו עתירה נגד החוק, מטעמים חוקתיים, ובמשרד יידרשו להשיב לעתירה באוגוסט הקרוב. "זה מרחף מעל ראשינו. מתחילת הדרך ידענו שההסדר אינו הרמטי, אבל מגלם בתוכו איזון מול הפגיעה בחופש הביטוי".

נציג השב"כ בשם איתי אמר שבמשך שלבי החקיקה השונים בשב"כ תמכו בחוק. "אנחנו תומכים בחוק כל עוד אנחנו במלחמה. חלק מהתכנים בשידורים משרתים את המערכה התודעתית נגד ישראל. מצבר דיווחים מודיעיניים, אנו יודעים שחלק מפעילות אותם ערוצים נותנת ערך ממשי לארגוני הטרור ובראשם חמאס, ולמדינות אויב, במלחמה נגד ישראל".

"המידע שברשותנו מצביע באופן מובהק על קשר הדוק בין ארגוני הטרור ובראשם חמאס ל'אל ג'זירה'", הוסיף נציג השב"כ. "אנחנו יודעים שחמאס נעזרים בהם כמנגנון הסברה, תעמולה, מודיעין וגם מבחינת מוראל. הרשת מציגה באופן מגמתי את עמדת חמאס, ומחלישה את היכולת של צה"ל לפעול ברצועה. כשמשדרים שם תכנים שבהם קוראים לציבור שלא להתפנות למקומות שאליהם צה"ל קורא להתפנות, זה כמובן פוגע במאמץ המלחמתי".

הוא ציין, כי שנים ארוכות כלי התקשורת הזרים בשפה הערבית ובראשם 'אל ג'זירה' הפכו לערוצים הפופולריים בקרב הציבור הערבי ביהודה ושומרון, בעזה, במזרח ירושלים וגם בקרב האזרחים הערבים בישראל. "אני לא רוצה שישתמע שערביי ישראל כציבור מושפעים מזה, רובם אזרחים נורמטיביים ותורמים שתומכים בישראל", אמר, "באותו מיעוט שכן מושפע, התכנים המשודרים באל ג'זירה כן גורמים לתהליכי הקצנה והתססה בגלל החשיפה אליהם". לסיכום דבריו אמר נציג השב"כ: "אנחנו חושבים שהחוק במגבלות הקיימות הוא מאוזן ונכון, וסבורים שיהיה נכון להאריך את הוראת השעה".

משה סעדה (הליכוד) שאל שוב ושוב את נציגי השב"כ, המוסד ומשרד הביטחון האם הם רואים קשר בין מדינת קטאר, המממנת את אל ג'זירה וגם את חמאס, לבין פגיעה בביטחון המדינה. אך הם סירבו לענות. "אז אנחנו נשמח לקיים דיון בנושא, של מה הקשר בין הגופים", אמר סעדה, "אם הטרור של אלג 'זירה פועל ומשפיע על כל ישראל, או רק בעזה ויו"ש".

"אנחנו סבורים שנכון להאריך את החוק בארבעה חודשים או עד סיום המלחמה, בתקווה שתסתיים כמה שיותר מוקדם" אמרה נטע, נציגת המוסד, ונימקה את דבריה באיזון שבין חופש הביטוי לשמירה על ביטחון המדינה. "בהתחשב בכך שאין שינוי נסיבות משמעותי במצב המלחמתי, נכון להאריך את הוראת השעה".

איתי טהורי מהמטה לביטחון לאומי (המל"ל) ציין כי כל הגופים העבירו את עמדתם ביחס להארכת הצעת החוק. לאחר הצבעה ודחיית ההסתייגויות, הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית והיא תועבר למליאת הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!