דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.3°תל אביב
  • 23.8°ירושלים
  • 28.3°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 37.1°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 23.5°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

השופט פוגלמן נגד רוטמן ולוין: "מבקשים להפוך את הליך בחירת הנציב לפוליטי"

פוגלמן דיבר בטקס השבעתם של 17 שופטים חדשים, וביקר בחריפות את כוונת הקואליציה לשנות את שיטת הבחירה לנציב התלונות על שופטים | הנשיא הרצוג: "מוטרד מהעימות המתמשך והמיותר, עומדים בפנינו אתגרים עצומים"

שר המשפטים יריב לוין, הנשיא יצחק הרצוג וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בטקס השבעת שופטים (צילום ארכיון: חיים גולדברג/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין, הנשיא יצחק הרצוג וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בטקס השבעת שופטים (צילום ארכיון: חיים גולדברג/פלאש90)
אור גואטה

המחלוקת בין מערכת המשפט לקואליציה מביאה להתבטאויות חריגות משני הצדדים, לאחר שממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, ביקר בחריפות את כוונת הקואליציה לשנות את שיטת הבחירה לנציב התלונות על שופטים. הדברים נאמרו בטקס השבעתם של 17 שופטים חדשים שנערך אתמול (שלישי).

פוגלמן, שמעדיף את שופט בית המשפט העליון בדימוס ניל הנדל כנציב התלונות על שופטים, ומצוי במחלוקת על כך עם שר המשפטים יריב לוין, תקף את כוונת הקואליציה לשנות את שיטת הבחירה. "בימים אלה מקודמת בכנסת הצעת חוק חדשה שעניינה בשינוי דרך מינויו של נציב תלונות הציבור על השופטים וביטול תנאי כשירותו", אמר פוגלמן. "תפקיד נציב התלונות על שופטים הוא חיוני לשמירה על טוהר המידות ואמון הציבור במערכת המשפט. לשם כך, הנציב חייב להיות עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי. זאת, באופן שיבטיח את יכולתו לבחון תלונות ללא השפעות זרות או לחצים פוליטיים."

"לצערי, הצעת החוק מבקשת להפוך את הליך הבחירה לפוליטי", הוסיף פוגלמן. "אני תקווה כי מקבלי ההחלטות ישכילו לשמור על מעמדו העצמאי הנוכחי של הנציב ועל החיץ הקיים בינו לבין העולם הפוליטי, כך שגם בהיבט זה תישמר העצמאות השיפוטית".

הנשיא הרצוג בירך את השופטים הנבחרים, ואמר כי הוא "מודאג ומוטרד מהעימות המתמשך והמיותר סביב מערכת בתי המשפט והמינויים, במיוחד לבית המשפט העליון". אמר הרצוג, ששמו נקשר כמי שמנסה לתווך בין לוין לפוגלמן בנושא סוגיית נציב התלונות על שופטים.

"עם ישראל משווע לכך שכולם ישאירו מאחור את מחלוקות השנה שעברה ויתעסקו בדברים הכי קריטיים וקיומיים", אמר הרצוג. "למדינת ישראל לא חסרות בעיות, עומדים בפנינו אתגרים עצומים ופשוט אסור שנגיע לקיטוב, לטלטלות, לפילוג פנימי, שעלולות להחליש אותנו  כמו שהחלישו אותנו לפני 7 באוקטובר".

"למרות הימים הקשים העוברים על כולנו, אנו נדרשים להמשיך ולהבטיח את מתן השירות המשפטי ההולם גם בתקופה זו, ולעשות מאמץ גדול כדי להביא למינויים של השופטים הדרושים לערכאות השונות", אמר שר המשפטים יריב לוין, שמבקש למנות לתפקיד הנציב את שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, דוד רוזן.

"אנו משלימים היום את השבעתם של השופטים שמונו על ידי הוועדה לבחירת שופטים בחודשים האחרונים, 162 במספר, אשר מונו כולם בהסכמה כללית בין חברי הוועדה לבחירת שופטים", הוסיף לוין. "זה דבר שאינו ברור מאליו, ושנחשב כמעט בלתי אפשרי עד לא מזמן. גם היום נמצאים איתנו כאן שופטות ושופטים אשר בעבר דרכם לכס השיפוט הייתה חסומה, חרף יכולותיהם וכישוריהם יוצאי הדופן".

יוזם החוק ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הגיב לפוגלמן: "מצער ששופטים מכהנים מתבטאים פוליטית בנושא הצעות חוק המונחות על שולחן הכנסת, בניגוד מוחלט לכללי האתיקה של השופטים ולכבוד הבסיסי שאמור להיות בין רשויות השלטון", אמר רוטמן. "מצער עוד יותר שאותם שופטים כלל לא קראו את הצעת החוק, שלא עוסקת בתנאי הכשירות לתפקיד נציב תלונות הציבור על שופטים ומותירה את הסעיף ללא שינוי".

החוק מבקש לשנות את שיטת הבחירה של הנציב, כך שיבחרו אותו עשרה חברי כנסת או שר המשפטים, בלי צורך בהסכמתו של נשיא בית המשפט העליון. בדברי ההסבר לחוק מציע רוטמן כי בחירת המועמד תיעשה ברוב של 70 חברי כנסת, אך בחוק עצמו מצוין כי הליך זה יתקיים רק אם יש שני מועמדים או יותר.

מבקריה של הצעת החוק טוענים שהיא מרכזת את הכוח בידי הקואליציה בהליך הבחירה של האחראי על תחום הביקורת, ולא ראוי שימנה אותו צד פוליטי אחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!