דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

חודש וחצי אחרי החלטת הממשלה: משרד רה"מ עדיין לא התחיל לקדם את העברת התקציבים ליישובי הצפון

ההחלטה אושרה וכוללת מקורות תקציביים, אבל 3.3 מיליארד השקלים שנועדו לתת מענה לטווח הקצר והבינוני עדיין לא הועברו | יו"ר פורום קו העימות: "ממשלת ישראל לא סופרת את תושבי הצפון"

מפגינים בצפון (צילום ארכיון: רונן גורביץ)
מפגינים בצפון. התוכנית אושרה כבר בסוף מאי (צילום ארכיון: רונן גורביץ)
דוד טברסקי

יו"ר פורום קו העימות וראש מועצה אזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', דורש לקדם את הליכי העברת התקציב ליישובי הצפון בתוכנית 'צפונה' לשיקום הצפון ולמתן מענה מיידי ליישובים המפונים.

דוידוביץ' שלח אתמול (שלישי) מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ובו טען שאף שעברו כבר יותר מחודש וחצי מאז אישור החלטת הממשלה לשיקום הצפון, ולמרות פניות אישיות שלו למנכ"ל שבמשרדו עתיד לקום המטה לשיקום הצפון – הוא לא קיבל שום תוכנית או התייחסות לשאלה איך ומתי יישובי הצפון יתחילו לקבל את הכספים שהובטחו להם כמענה לטווח הקצר והבינוני, הנאמדים ב-3.3 מיליארד שקלים.

מכיוון שההחלטה על תוכנית הצפון אושרה עם מקורות תקציביים, אין מניעה חוקית להתחיל להעביר את הכספים לצפון, וכל שנדרש הוא החלטות מנהלתיות של מנכ"ל המשרד והפרויקטור. "אני מודה על היחס הלבבי, אבל תושבינו ועתיד אזורנו נדרשים למעשים", כתב דוידוביץ' בעקבות סדרה של מפגשים בחודש האחרון של שלי עם ראשי רשויות הצפון, בעלי עסקים מהאזור ואנשי החברה האזרחית שנשארו לתמוך בתושבים. רוב המפגשים התקיימו מתחת לרדאר התקשורתי, ומשיחות של 'דבר' עם משתתפים ניכרה הערכה למאמציו של המנכ"ל לעזור, אך טרם הוצגו בפני התושבים תוכניות אופרטיביות ומועדים לקבלת התקציבים המיועדים.

אף שהתוכנית הממשלתית אושרה בממשלה בסוף מאי, דוידוביץ' מדגיש ששלי לא עמד בשני סעיפים מרכזיים: עדיין לא קמה ועדת שרים מיוחדת לצפון בראשות ראש הממשלה שתגדיר את קווי המדיניות הכלליים לשיקום, ומנכ"ל המשרד לא הציג בפני ועדת השרים את קווי התוכנית לפיתוח רב-שנתי, שעלותה נאמדת ב-3 מיליארד שקלים נוספים.

אי-הוודאות בנוגע לתוכנית הרב-שנתית מטריד את תושבי הצפון במיוחד. המקור התקציבי לתוכנית השיקום לטווח הקצר כבר נרשם באוצר, ואילו המקור התקציבי לתוכנית הרב-שנתית אינו קיים. לפי החלטת הממשלה שר האוצר היה צריך למצוא אותם ולעגן את קיומם בהחלטת ממשלה נוספת עד סוף אוגוסט. התושבים חוששים שההחלטה הזו תידחה למועד לא ידוע, ולא תיכלל בתקציב 2025 שמתגבש בימים אלה.

האלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום אמור להיכנס לתפקיד הפרויקטור של תוכנית שיקום הצפון במשרד ראש הממשלה בימים הקרובים, לאחר עיכוב מתמשך במינוי בעקבות החלטה לא למנות לתפקיד את מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן-סקלי, מעורבתו של מרום בפרשת הצוללות וקרבתו האישית לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהעלו חשש לקשיים משפטיים. המינוי אושר לבסוף בתחילת השבוע, ול'דבר' נודע שהחל גיוס עובדים ראשוני למטה הצפון.

"ממשלת ישראל לא סופרת את תושבי הצפון", אומר דוידוביץ' ל'דבר', וקושר בין אי-העמדת התקציב להתנהלות הכללית בנוגע לצפון, מאי-הוודאות הביטחונית, הסירוב להקמת מנהלת מרכזית והעיכוב המתמשך במינוי פרויקטור. "מנכ"ל משרד ראש הממשלה וממשלת ישראל צריכים להעביר מיידית את התקציבים לצפון ולהתעשת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!