דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הלאמת הרכבת וזיכרון השואה: הלייבור הציגה את התוכניות שלה לבריטניה

אחרי הניצחון בבחירות הציג סטראמר ב'נאום המלך' תוכנית מקיפה של רפורמות בבריטניה | בין היתר מוצע להלאים מחדש את מערכת הרכבות שהופרטה, ומהלך מקיף להשקעה באמצעות השוק הפרטי

נאום המלך צ'ארלס בפרלמנט בו הוצגו עיקרי מדיניות הלייבור (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth, Pool)
נאום המלך צ'ארלס בפרלמנט בו הוצגו עיקרי מדיניות הלייבור (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth, Pool)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

בנאום מסורתי לאומה הבריטית, תיאר אתמול (רביעי) המלך צ'ארלס את עיקרי ההצעות של ממשלת הלייבור החדשה. הנאום כלל לא פחות מ-40 הצעות חוק שמשרטטות את יעדי המדיניות והאמצעים להשגתם. בין ההצעות, החוק לאחריות תקציבית, חוק קרן ההון הלאומית, הלאמה מחדש של מפעילות הרכבת, הקמת חברת אנרגיה ירוקה לאומית ומספר חוקים בתחום הדיור.

"אנחנו נתניע צמיחה ונסיר את הבלמים מהכלכלה הבריטית" אמר קיר סטארמר, ראש הממשלה הנבחר. "נאום המלך מחזיר את הפוליטיקה לממשלה רצינית, מחזיר את הממשלה לשירות הציבור, ומחזיר את שירות הציבור לאינטרסים של אנשים עובדים", המשיך.

החוק הראשון נוגע להבטחת הלייבור לאחריות תקציבית. הוא מחייב הערכה מהמשרד לאחריות תקציבית (העצמאי מהממשלה) לכל שינוי משמעותי בתחום הפיסקלי (מיסוי והוצאות ממשלתיים). על ידי חוק זה, רוצים בלייבור להבדיל את עצמם ממשלת השמרנים, ובפרט מהצעת מיני-התקציב של ליז טראס, שכללה הרחבה ניכרת של גיוס החוב הציבורי. התגובות לתקציב הובילו להתפטרותה של טראס מראשות הממשלה מספר שבועות לאחר שנכנסה לתפקיד.

ככל שניתן להבין מנאום המלך, החוק לא כולל הגבלה קשיחה על הוצאה אלא רק שהצעות לשינוי, מרף די משמעותי (ככל הנראה 30 מיליארד ליש"ט), ילוו בהערכה. במובן זה, החוק משאיר חופש פעולה פיסקלי נרחב לממשלה.

חוק קרן העושר הלאומית הוא האמצעי של הלייבור להתניע צמיחה מבלי להרחיב משמעותית את ההשקעה הציבורית. דרכו, מבקשת שרת האוצר הנכנסת רייצ'ל ריבס, לגייס את המגזר הפרטי להשקעות התשתית הנדרשות לכלכלה. הקרן תתוקצב ב-7.3 מיליארדי ליש"ט ושואפת לגייס פי 3 מהמגזר הפרטי בפרויקטים של השקעה משותפת. סה"כ, ריבס רוצה להביא להשקעות של כמעט 30 מיליארד ליש"ט.

הצעות חוק מעניינות הגיעו מתחום התחבורה והאנרגיה, שם הלייבור משנה כיוון ביחס לבון-טון הכלכלי של העשורים האחרונים – במקום הפרטה, הלאמה. שני חוקים נועדו ליישם את הבטחת הלייבור להלאים את שירותי הרכבות, שהופרטו למספר חברות. הממשלה גם תקים חברת אנרגיה לאומית נקייה שמטרה להאיץ את השימוש באנרגיות ירוקות ולהוזיל את מחירי האנרגיה לצרכנים ולעסקים הבריטים. חוק נוסף יתיר לרשויות מוניציפליות להוציא את שירותי האוטובוסים ממפעילים פרטיים ולנהל אותם בעצמן.

בתחום הדיור, יחוקק חוק שיאפשר ענישה לרשויות שאינן מבצעות מהר מספיק את תהליכי התכנון. המטרה היא לקצר את תהליכי התכנון כדי להאיץ את קצב בניית הבתים. חוקים נוספים נועדו לחזק את ההגנה על השוכרים.

החוק לזכויות העובד יאסור על שיטות העסקה נצלניות ויעניק זכויות בסיסיות לכל העובדים ללא תנאים מוקדמים. חוזי 0 שעות, במסגרתם המעסיק לא מחויב לשעות עבודה, יאסרו, וכן שיטה של פיטורין והעסקה מחדש. כל העובדים יזכו לימי חופש להורות, תשלום על ימי מחלה והגנה מפיטורין לא חוקיים.

סטארמר מתכנן לייסד יום זיכרון לאומי לשואה. הוא נודע בעמדתו התקיפה כנגד אנטישמיות ואף פעל להרחקת חברי מפלגה, בכללם היו"ר לשעבר ג'רמי קורבין, בגין עמדותיהם בתחום. תומכיו של קורבין טוענים שנעשה שימוש ציני באנטישמיות כדי לפגוע בכוחו של קורבין בקרב המפלגה.

חוק נוסף יקים רשות להגנת הגבול במטרה לצמצם הגירה בלתי חוקית דרך תעלת לה-מאנש. עוד חוקים נועדו למנוע תופעות של תת-תזונה בקרב ילדים ולמנוע אפליית שכר כנגד קבוצות מיעוט.

רשימת החוקים המלאה לפי נושאים:

כלכלה וכסף: החוק לאחריות תקציבית: שינויים פיסקליים (הוצאה ומיסוי ממשלתיים) מרף מסוים יחויבו בהערכה חיצונית של המשרד לאחריות תקציבית; חוק קרן העושר הלאומית: הקמת קרן עושר של 7.3 מיליארדי ליש"ט במטרה להשקיע, ולמשוך השקעות פרטיות, בתשתיות הכלכלה הבריטית; החוק לביקורת וממשל תאגידי: רפורמה ברגולציה על חברות המתמקדת בבדיקות שנעשות על ידי חברות ראיית חשבון; חוק מתווי הפנסיה: נועד להגדיל את מיצוי החסכונות הפנסיוניים.

סביבה: חוק האנרגיה הבריטית: הקמת חברת אנרגיה 'נקיה' לאומית; חוק המים: החלת דין פלילי על בכירי חברות המים, והענקת סמכות לאסור על הענקת בונוסים לבכירים. חוק שמוצע בעקבות כשלים רבים בניהול חברות המים המופרטות כמו זיהום מאסיבי של מקורות מים טבעיים; החוק לדלק תעופה בר-קיימא: תמיכה בתעשייה מקומית לייצור דלק תעופה שפולט פחות פחמן.

בריאות: חוק הטבק והסיגריות האלקטרוניות: חוק שהחל בממשלת המפלגה השמרנית. אוסר על מכירת סיגריות למי שנולד מ-2009 והלאה ואוסר על שיווק סיגריות אלקטרוניות לילדים. בפועל, מדובר בהחלה הדרגתית של איסור כולל על סיגריות; חוק בריאות הנפש: מקשיח את התנאים לאשפוז כפוי ומקצר אותו, מקנה עוד חופש למטופלים בבריאות הנפש לבחור את אופן הטיפול שלהם.

דיור: חוק התכנון והתשתיות: חוק שנועד להאיץ את הליכי התכנון, בין השאר על ידי ענישה לרשויות מקומיות שחורגות מתוכניות או מיעדים; חוק זכויות השוכר: ביטול האפשרות להוצאת שוכרים 'ללא סיבה' – סוגיה שנידונה רבות בממלכה. החוק גם יחיל במגזר הפרטי סטנדרטים למצב הדירות שמיושמות בדיור הציבורי; חוק הרפורמה בנכסים משותפים ותחת ליסיניג: רפורמה בתחום אחוזות תחת ליסינג, שבהם לדיירים יש זכויות על הנכסים אך גם לבעל-נכס חיצוני.

זכויות עובדים: החוק לזכויות העובד: חוק שהובטח שיועבר במאה הימים הראשונים לפרלמנט החדש. איסור על חוזי אפס שעות בהם המעסיק לא מחויב לתת שעות עבודה למועסק. איסור על פרקטיקות של פיטורין והעסקה מחדש. הפיכת זכויות הגנה לעובד למיידיות (ללא תנאים מוקדמים). בין השאר ימי חופש להורות, תשלום על ימי מחלה והגנה מפיטורין לא חוקיים.

פשיעה והגירה: החוק לביטחון הגבול, בקשת מקלט והגירה: הקמת מפקדת הגנת גבול חדשה במטרה לצמצם הגירה לא חוקית; חוק הפשיעה והשיטור: חוק העוסק בשיטור שכונתי ובסמכות המפקח הכללי להתערב בפעילות כוחות משטרה מקומיים; חוק הקורבנות, בתי המשפט והגנת הציבור: מחזק את כוחה של רשות לקורבנות פשיעה; חוק ההגנה מטרור: החלת סטנדרטים חדשים לאבטחת בניינים ציבוריים.

האצלת סמכויות ומשילות: חוק האצלת הסמכויות: הענקת סמכויות נוספות לרשויות מקומיות ועיריות; חוק הילסבורו: נוגע להתנהלות תקינה של משרתי ציבור; חוק בית הלורדים: מונע מקבוצת בעלי תארי אצולה שונים, כ-800, מישיבה בבית הלורדים; חוק הנשים בבית הלורדים: נועד להגדיל את כמות הנשים בבית הלורדים.

תחבורה: חוק שירותי מערכת הרכבות: הלאמה מחדש של שירותי הרכבת; חוק רפורמת הרכבת: הקמת החברה הלאומית החדשה לשירותי הרכבת; חוק המסילה המהירה: בפועל הצהרה שמסילת קרו-מנצ'סטר לא תוקם; חוק שיפור האוטובוסים: מתיר לרשויות מקומיות ועיריות להוציא את שירות האוטובוסים מחברות פרטיות לניהול הרשות המקומית.

חינוך והכשרה מקצועית: חוק רווחת הילד: ייסוד מועדוני ארוחות בוקר חינמית בבתי ספר יסודיים; חוק הכשרות מקצועיות: שיתוף פעולה בין מעסיקים, איגודים והממשלה לחיזוק ההכשרה המקצועית.

שוויון: חוק השוויון: חובת תשלום זהה לתפקיד לקבוצות מיעוט, בדומה לחוקים לתשלום שווה לנשים וגברים; חוק לפרקטיקות המרה: חוק שאוסר על פרקטיקות המרה שונות.

שונות חוק יום זיכרון השואה: ייסוד יום לאומי לזיכרון השואה והקמת מרכז ללימודי השואה; חוק לממשל כדורגל; חוק מנהל הכוחות החמושים; חוק מורשת צפון אירלנד; חוק פתרון בנקים: נועד למנוע הפסדים ללקוחות בנקים שפשטו רגל; חוק ביטחון סייבר; חוק הבוררות; חוק ביטחון מוצר ומדידה; החוק למידע דיגיטלי; חוק לנכסי הכתר; חוק שיתוף פעולה בין הפרלמנט לצלב האדום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!