דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
30.5°תל אביב
  • 30.8°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.4°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.6°באר שבע
  • 41.2°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר בארה"ב: העלאת שכר המינימום לא פגעה בתעסוקה

החוקרים שוללים את אחת הטענות המרכזיות נגד העלאת שכר המינימום, וחושפים שלצד הגדלת ההכנסה של עובדים צעירים בשכר נמוך ושל חברות עצמאיות, ההעלאה לא גרמה כמעט ליציאת חברות מהשוק

נאבקים להעלאת שכר המינימום בוושינגטון (צילום: AP Photo)
נאבקים להעלאת שכר המינימום בוושינגטון (צילום: AP Photo)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

העלאת שכר המינימום משפיעה לחיוב על הכנסות עובדים צעירים ובעלי הכנסה נמוכה ולא פוגעת בתעסוקה, כך לפי מחקר חדש שנערך בארה"ב. המחקר בדק נתונים של חברות עצמאיות בארה"ב ובחן אם העלאת שכר מינימום מקשה עליהן במיוחד, כפי שנטען פעמים רבות.

המחקר מתבסס על מסד נתונים שבנו החוקרים נירופמה ראו מאוניברסיטת מישיגן ומקס ריש מאוניברסיטת קארנג'י מלון בפיטסבורג, שבו הם מחברים את הנתונים על החזרי המס של החברות ושל עובדיהן. החוקרים השוו בין מדינות שהעלו את שכר המינימום למדינות שלא עשו זאת.

החוקרים רצו לבדוק אם יש אמת בטענות השוללות העלאות של שכר מינימום בגלל השפעתן השלילית לכאורה על חברות עצמאיות. לשיטת המבקרים, חברות אלו פועלות על שולי רווח נמוכים, ולכן לא יכולות להתמודד עם עלות השכר הגדלה, ולכן, להעלאת שכר המינימום תהיה השפעה שלילית עליהן ועל התעסוקה.

אלא שהתברר שטענות אלו אינן תואמות את המציאות. בנוגע לרמת התעסוקה, מצאו החוקרים שאין להעלאת שכר המינימום השפעה ניכרת. ההשפעה השלילית שנצפתה נגעה לתעסוקת נוער במשרות חלקיות של פחות מ-4,000 דולרים לשנה. במבט על עובדים צעירים ועובדים בעלי הכנסה נמוכה, נמצא שהכנסתם הממוצעת עלתה בשנים שלאחר העלאת שכר המינימום.

כיצד החברות העצמאיות מתמודדות עם העלויות? באמצעות גידול בהכנסות. בממוצע הכנסות החברות ששרדו את העלאת שכר המינימום גדלו יותר מהנדרש להתמודד עם העלאת השכר, וכך רווחיהן עלו מעט. להעלאה יש השפעה על יציאת חברות מהשוק אך רק בתחום המסעדות, שחשוף במיוחד לשכר המינימום. היציאות אפיינו בעיקר מסעדות קטנות עם פריון עבודה נמוך. למעט המסעדות, השפעת שכר המינימום על יציאת חברות אפסית.

העלאת שכר המינימום מעלה את הפריון הממוצע, מאחר שהיא פוגעת בעיקר בחברות בעלות פריון נמוך. לכן החברות הפרודוקטיביות מתחזקות ונהנות מרווחים מוגדלים. ברמת התעשייה, המשמעות היא שיפור ביעילות. ברמת המסעדות, היציאה של מסעדות קטנות ולא פרודוקטיביות מעלה את שימור העובדים ומעבירה תעסוקה אל המסעדות הגדולות והפרודוקטיביות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!