דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל מהאגדות / יש אירופה, אין בית

העובדה שהקבוצות הישראליות יתחילו כולן את המשחקים שלהן באירופה בסיבוב השני המוקדם, מהווה איזו שהיא הקלה עבור האלופה ומחזיקת הגביע שיכולות להמשיך באירופה גם במקרה של הדחה. אבל עבור מכבי חיפה והפועל ב"ש, כל מעידה תעלה ביוקר

גבי קניקובסקי ממכבי תל אביב מול אולימפיאקוס בליגה האירופית (צילום: AP/Darko Vojinovic)
גבי קניקובסקי ממכבי תל אביב מול אולימפיאקוס בליגה האירופית (צילום: AP/Darko Vojinovic)
רון עמיקם
רון עמיקם
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

לא הספקנו להגיד ח'ותים, נגמר היורו ומתחילה העונה חדשה. מכבי תל אביב היא אלופת האלופים, מחר ישחקו כבר מכבי חיפה והפועל באר שבע בגביע הטוטו ובמהלך השבוע הבא ייכנסו ארבע קבוצות למעגל גביעי אירופה, במקביל לפתיחת הטורניר האולימפי בצרפת, וכניסת שאר הקבוצות בליגה למעגל גביע הטוטו.

העובדה כי הקבוצות הישראליות יתחילו כולן את המשחקים שלהן באירופה בסיבוב השני המוקדם מהווה איזו שהיא הקלה עבור האלופה ומחזיקת הגביע שיכולות להמשיך באירופה גם במקרה של הדחה (מכבי ת"א יכולה גם לשרוד שתי הדחות במוקדמות), אבל עבור מכבי חיפה והפועל ב"ש, כל מעידה תעלה ביוקר, ואלה שתי קבוצות שיכולות להגיע לשלב הבתים, אם לא תסתבכנה בסיבוב הקרוב ותקבל – לפחות באר שבע- הגרלה סבירה יותר בהמשך.

***

למכבי ת"א דווקא הבעיה הכי קשה. מבין הלא מדורגות בהגרלה, סטיאווה בוקרשט, זה מועדון בפרופיל גבוה שגם זכה בגביע עם האוזניים הגדולות. נוסיף לכך שחמישה שחקנים של מכבי ת"א ישתתפו לפחות בשלב הבתים של הטורניר האולימפי, עד ה-30 ביולי, והרומנים לא מתמודדים מול בעיה כזו, כי רומניה לא הגיעה לאולימפיאדה למרות שאירחה את יורו הצעירות.

כמה זה פוגע? בכל הקשור לדור תורג'מן ורוי רביבו, מדובר בפגיעה. מבחינת השאר – עידו שחר, אושר דוידה ואלעד מדמון – זה עומק לסגל שיצטרך להתמודד בשני משחקים חשובים, בלי ביתיות. עד כה שיחקה מכבי ת"א משחק אחד – באלוף האלופים – מול מכבי פ"ת. יריבתה הרומנית, שיחקה כבר ארבעה משחקים והמשחק מחר יהיה החמישי. אמנם שניים מהמשחקים היו מול אלופת סן מרינו, אבל סטיאווה תגיע לאחר שני משחקי ליגה, והבשורה מבחינת מכבי – במשחק הביתי הראשון שלה מול אוניברסיטטה קלוז', היא לא נראתה טוב.

לכאורה, ההיעדרות של חמשת האולימפיים, הייתה אמורה להתקזז עם הנוכחות של ארבעה משחקני סטיאווה עם נבחרת רומניה ביורו, אבל רומניה עפה מהיורו בשמינית הגמר, לפני שבועיים, ושלושה מתוך הארבעה כלל לא שותפו ביורו, כך שלא נזקקו למנוחה דרמטית. הרביעי, מלך שערי הליגה, פלורינל קומאן, עזב לקבוצה מקטאר, וחסרונו יורגש, לפחות מול מכבי ת"א.

בניגוד להצהרות של בעלי סטיאווה הצבעוני, ג'יג'י בקאלי, סטיאווה לא פייבוריטית למרות כל הצרות של מכבי ת"א, אבל היא בהחלט יכולה להדיח את הצהובים. יתרון הקהל, הרעב הגדול, והחיסרון של שחקני האולימפית, מצמצם כל פער שעמד לזכות מכבי ת"א קודם לכן.

***

מכבי פתח תקווה תתמודד מול בראגה הפורטוגלית במוקדמות הליגה האירופית. זו הגרלה בלתי אפשרית עבור המלאבסים, מכיוון שהפער שהיה גדול עוד קודם לכן, גדל בחסות המשחקים האולימפיים. לא שלמכבי פ"ת יש שחקן כלשהו בסגל עצמו, אבל יש לה שניים בסטנד ביי, וכל שחקן בפרופיל כזה במכבי פ"ת, זה כמו חצי קבוצה. גם מינויו כמאמן של דן רומן חסר הניסיון לא משדרת כלפי חוץ התמודדות על התקדמות באירופה.

מוחמד הינדי חוגג את שער הניצחון למכבי פתח תקווה בגמר גביע המדינה מול הפועל ב"ש (צילום: מכבי פ"ת)
מוחמד הינדי חוגג את שער הניצחון למכבי פתח תקווה בגמר גביע המדינה מול הפועל ב"ש (צילום: מכבי פ"ת)

בראגה שחררה שחקנים משמעותיים בקיץ ולא הביאה במקומם עדיין שחקנים ברמה הזו. הליגה בפורטוגל מתחילה ב-11 באוגוסט, ונדמה שבראגה מכוונת לשלם ולשלבים הגבוהים ביותר באירופה. זה יכול להיות יתרון לפתח תקווה, בהנחה שיש שם מישהו שם שחושב שאפשר לשחזר את הסנסציה מ-2005, אז העיפה הקבוצה את פרטיזן בלגרד בדרך לשלב הבתים, אחרי ניצחון חוץ מהדהד 2-5.

נדמה, שהעובדה כי מכבי פ"ת תנשור במקרה של הדחה, לסיבוב השלישי של מוקדמות הקונפרנס ליג, ותצטרך לעבור שם שתי יריבות כדי להגיע לשלב הבתים, יוצרת מצב שגם בבראגה וגם במכבי פ"ת יודעים לאן הם הולכים בהתמודדות הזו.

***

מכבי חיפה, עם או בלי חיזוק משמעותי, עם או בלי סק שעבר טרגדיה אישית ועם או בלי שחקנים כמו שון גולדברג ועיליי פיינגולד שנמצאים עם הנבחרת האולימפית בפריז – אמורה לעבור את סבאח האזרית. זה יקרה אפילו בלי ענאן חלאילי שבמקומו חזר דיא סבע. יהיה לסבע קשה לשרוד את התקופה הזו, כשחלק מהקהל של חיפה לא שוכח את התבטאותה של אשתו לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. לשמחתה של חיפה במקרה הזה, המשחקים בגביעי אירופה לא ייערכו בישראל, וסבע יהיה מרוכז בכדורגל, לפחות לפי הציפיות.

שחקני מכבי חיפה חוגגים לאחר את הניצחון על גנט והעלייה לשמינית גמר הקונפרנס ליג (צילום: AP/Geert Vanden Wijngaert)
שחקני מכבי חיפה חוגגים לאחר את הניצחון על גנט והעלייה לשמינית גמר הקונפרנס ליג (צילום: AP/Geert Vanden Wijngaert)

סבאח סיימה שלישית בליגה האזרית בעונה שעברה, 25 נקודות מהאלופה קרבאח, שנחשבת לקבוצה לא רעה במושגי דרג שני באירופה. סבאח עשתה רכש מסיבי בפגרה, אחד מהם הוא פאבול ספרנקו, חלוץ מרכזי סלובקי גבה קומה, שגם נרכש לפחות 4 פעמים במהלך הקריירה שלו, ושיחק באלבורג הדנית. לא בטוח שזה מה שידגדג את חיפה, שקיבלה אחרי שנה את ברק בכר – השבע או הרעב, את זה עוד נדע – אבל עדיין: הקבוצות האזריות מדורגות מעל קפריסין, בולגריה ורומניה בדירוג אופ"א. אסור לרגע לזלזל בהן. לא יהיה לחיפה טיול בפארק.

***

מי שהכי מדאיגה היא הפועל ב"ש. עושה רושם שמשפחת ברקת הורידה רגל מהדוושה, אחרי שש שנים בלי אליפות וכמעט ללא התמודדות עליה. אין רכש נוצץ או רכש משמעותי בכלל, וגם מינויו של רן קוז'וך שאחרי הכל חסר נסיון, מצביע על איזו עונה פיננסית ברקע. באר שבע בחרה באופן תמוה לארח את צ'רנה מורה ורנה הבולגרית דווקא בבולגריה (בלובץ'), למרות שעל אף הקשיים למצוא מקום לאירוח – יש אופציות כאלה.

יכול להיות שזה היה גם עניין של חיסכון. מי שמארחת קבוצה בולגרית בבולגריה, כנראה פחות שמה את משאביה ותשוקותיה על גביע אירופה, אולי בדיוק בגלל הדבר הזה: בלי בית, זה לא מעניין.

באר שבע יכולה לעבור את סגנית אלופת בולגריה צ'רנה מורה, שתארח את באר שבע בביתה של האלופה לודוגורץ (שזה כמו שבאר שבע תארח בבלומפילד). הבולגרים החליפו שוער בקיץ. שוערה הראשון איבן דיולגרוב, חתם בצסק"א סופיה, ובמקומו חזר הוותיק פלאמן אילייב, שוער נבחרת בולגריה בשנים 2017-18, ששיחק 7 שנים לסירוגין בליגה הרומנית והיה גם שוער לבסקי סופיה וגם שוער המשנה של לודוגורץ.

ועדיין יהיה לבאר שבע קשה. הקבוצות הבולגריות הצליחו יחסית – למרות שהליגה שם בפרופיל נמוך – מול קבוצות ישראליות בעבר, ודי אם נזכיר את לבסקי סופיה שהעיפה בעונה שעברה את באר שבע בסיבוב השלישי המוקדם. לבסקי, רק לשם הדוגמא, סיימה בעונה החולפת 11 נקודות מתחת לצ'רנה מורה. משום מה נדמה שגם העונה בולגריה תהיה בלתי עבירה עבור באר שבע.

העובדה שהקבוצות הישראליות לא מארחות בישראל, וכל משחק בחו"ל הוא אופרציה בטחונית לא פשוטה, הורידה המון מהרוח במפרשי הקבוצות המשתתפות. לא יהיה זה סיכון לומר שהניקוד השנה ממשחקי הקבוצות באירופה יצנח משמעותית לעומת השנים הקודמות ויפגע בסיכויי הכדורגל הישראלי להתקדם. הלוואי שנתבדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!