דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בית הדין בהאג: מדיניות ההתנחלויות אינה חוקית, כל המדינות מחויבות שלא להכיר בכיבוש

השופט נוואף סלאם הלבנוני, נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), הקריא את חוות הדעת המייעצת של בית הדין בדבר חוקיות הכיבוש הישראלי, ולפיה מדובר בסיפוח בפועל | על רצועת עזה: "ישראל נותרה כוח כובש ברצועה גם לאחר ההתנתקות"

בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג (צילום: פטריק פוסט/AP)
בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג (צילום: פטריק פוסט/AP)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השופט נוואף סלאם, נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג, אמר כי ישראל החילה שליטה קבועה על הגדה המערבית ועל מזרח ירושלים, ומשמעות הדבר היא סיפוח בפועל. כמו כן, על פי חוות הדעת שהציג, מדיניות ההתנחלויות בשטח זה ובמזרח ירושלים אינה עולה בקנה אחד עם הדין הבינלאומי.

את הדברים פרסם היום (שישי) בית הדין בחוות הדעת המייעצת שלו בדבר חוקיות הכיבוש הישראלי ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. השופט סלאם הלבנוני, שידוע בהתבטאויות קודמות נגד ישראל, הקריא את עיקריה.

סלאם קבע שישראל מחויבת לשים קץ לנוכחות שלה בגדה המערבית בהקדם האפשרי ולעצור את כל פעילות ההתנחלויות, והוסיף כי "נקבע כי כל המדינות מחויבות לא להכיר במצב שנובע מהנוכחות הלא חוקית של ישראל בשטח הפלסטיני הכבוש – ולא לספק סיוע לשמר את המצב שנוצר מהנוכחות המתמשכת של ישראל".

עוד אמר סלאם שרצועת עזה היא במעמד דומה לזה של הגדה המערבית ומזרח ירושלים, וכי גם לאחר ההתנתקות ישראל נותרה כוח כובש. "לטובת ההחלטה אם שטח נותר כבוש לפי הדין הבינלאומי, הקריטריונים הם לא אם הכובש שומר על נוכחות צבאית, אלא אם הסמכות שלו נשמרה", אמר. "בהתבסס על המידע שהוצג לבית הדין, ישראל יכלה להמשיך לשמור אספקטים מסוימים של שליטה על עזה, כולל שליטה על הים, האוויר והיבשה, העברת סחורה ואיסוף כספי מסים, למרות נסיגת הצבא ב-2005. זה בולט עוד יותר מאז 7 באוקטובר. בית הדין סבור שהנסיגה הישראלית לא הביאה להסרת המחויבויות שלה ככוח הכובש". סלאם הוסיף שרצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים מהווים אותה יחידת שטח, ונחשבים לשטח כבוש.

השופט סלאם הוסיף שישראל נותנת תמריצים להעברת עסקים לגדה המערבית ומעמיקה את ההתנחלויות. "במקרה הנוכחי, יש עדויות שהמדיניות הישראלית היא לספק תמריצים להעברת ישראלים לגדה המערבית ולפיתוח אזורי תעשייה על ידי מתנחלים", הוסיף סלאם. "יש גם ראיות שישראל מכשירה מאחזים תוך הפרה של החוק הישראלי. בניית ההתנחלויות מלווה גם בתשתיות אזרחיות שהמדינה מעבירה ובהעברת האוכלוסייה לגדה ולמזרח ירושלים, מה שמנוגד לאמנת ז'נבה. בית הדין קובע שהרחבת ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים מבוססת על הפקעת שטחים גדולים. מדיניות זאת אינה עולה בקנה אחד עם נהלי האג. כמו כן, ביה"ד קובע שהשימוש של ישראל במשאבי הטבע בשטח הכבוש מנוגד למחויבויות שלה במשפט הבינ"ל – ולא עולה בקנה אחד עם מחויבותה לכבד את זכויות העם הפלסטיני להחזיק במשאבים אלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לחוות הדעת: "העם היהודי אינו כובש בארצו – לא בבירתנו הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון. שום החלטה שקרית בהאג לא תעוות אמת היסטורית זאת, וכך גם לא ניתן לערער על חוקיות ההתיישבות הישראלית בכל שטחי מולדתנו".

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי חוות הדעת "מעוותת, חד-צדדית ושגויה מן היסוד. היא מתעלמת מהעבר – מהזכויות ההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל; היא מנותקת מההווה – מהמציאות בשטח, מהאיומים הביטחוניים על ישראל, מהטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, מהמתקפות של חמאס, איראן וגורמי טרור נוספים משבע חזיתות נוספות, ומההכרח של ישראל להגן על שטחה ועל אזרחיה; והיא מסוכנת לעתיד – היא משחקת לידי הקיצוניים והיא מעודדת את הרשות הפלסטינית להמשיך בנתיב של הכפשה והטלת רפש כוזב. מדינת ישראל היא מדינת חוק המחויבת למשפט ולדין הבינלאומי, והיא תמשיך לעשות כל הנדרש בכדי להגן על אזרחיה בהתאם לחוק הבינלאומי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!