דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

"המחדל היה בכל מקום": משפחות שכולות צעדו מנחל עוז עד אופקים בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית

משפחות ששכלו את בניהן ובנותיהן ב-7 באוקטובר צעדו במשך שלושה ימים במה שכינו "מסע ההפקרה והגבורה" | הן עצרו בכל נקודה בה התרחש קרב באותו יום, סיפרו את הסיפור וספדו לגיבורים שנפלו | "אנחנו רוצים שהאשמים ישלמו מחיר"

צעדת המשפחות השכולות. "אין שאלה של ימין ושמאל, ביבי לא ביבי, פריפריה ומרכז, לא מעניין אותנו" (צילום: יהל פרג')
צעדת המשפחות השכולות. "אין שאלה של ימין ושמאל, ביבי לא ביבי, פריפריה ומרכז, לא מעניין אותנו" (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

"'תמשיכו לבנות לגו בשבילי". זאת הייתה ההודעה האחרונה ששלח לנו", מספרת נירית ברעם, אימו של סמ"ר נטע ברעם ז"ל, מפקד צוות הבלונאים שנפל בקרב על מוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר. משפחת ברעם, ההורים נירית וליעד ושתי האחיות הצעירות, מצהירה על מחויבות פנימית גדולה לבקשת הבן שנפל, ויצאה עם עוד משפחות שכולות למאבק על האמת בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הנסיבות שהובילו לאירועי 7 באוקטובר. 

משפחת ברעם בצעדה. "ברור לנו שהיו מחדלים" (צילום: אלבום פרטי)
משפחת ברעם בצעדה. "ברור לנו שהיו מחדלים" (צילום: אלבום פרטי)

בשבוע האחרון צעדו מנחל עוז עד לאופקים, ובכל נקודה בה התרחש קרב באותו יום עצרו, סיפרו את הסיפור וספדו לגיבורים שנפלו. "ברור לנו שהיו מחדליםהחומה, חיילים ללא נשק, הציוד – המחדל היה בכל מקום, אי אפשר להתעלם ממה שקרה. הוועדה צריכה להיות אובייקטיבית, ואנחנו רוצים שהאשמים ישלמו מחיר, שיישאו בתוצאות למעשים שלהם". ברעם מספרת שבהתחלה האמינה שזה לא הזמן, ושאת הבדיקה צריך לקיים כשהמלחמה תיגמר, "אבל היא לא נגמרת", היא אומרת בכאב. 

רפי בן שטרית מול תמונת בנו, סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית ז"ל. "דורשים ועדת חקירה ממלכתית" (צילום: יהל פרג')
רפי בן שטרית מול תמונת בנו, סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית ז"ל. "דורשים ועדת חקירה ממלכתית" (צילום: יהל פרג')

מאות משפחות שכולות, אזרחים מודאגים, פעילים חברתיים ותצפיתניות לשעבר השתתפו לאורך שלושת הימים ב"מסע ההפקרה והגבורה" שעבר בדרך בנקודות שהפכו לסמל, כמו האלונית בכפר עזה, בארי, מתחם מסיבת הנובה, עיקול מפלסים ומשטרת שדרות. 

למרגלות גבעת קובי הצופה אל צפון הרצועה, כשהמארגנים מאיצים במשתתפים באמצעות מגפון לרדת בזריזות מהנקודה החשופה, אמר רפי בן שטרית, ראש העיר בית שאן לשעבר ואביו של סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית ז"ל, שנפל ב-7 באוקטובר: "אנחנו ביום השלישי של צעדת ההפקרה והגבורה. צועדים בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית. אין שאלה של ימין ושמאל, ביבי לא ביבי, פריפריה ומרכז, לא מעניין אותנו – דורשים ועדת חקירה ממלכתית". 

מחאת התצפיתניות: "המטרה – לתמוך במשפחות החטופות"

יהל אורן שירתה לפני כעשור כתצפיתנית בנחל עוז. ב-7 באוקטובר כל חמ"ל וגדוד תצפיתניות שהוכו בתדהמה פתחו קבוצות ווטסאפ כדי לשתף ולעבד יחד, אך רק לאחר שידור סרטון התצפיתניות החטופות החליטו להתאגד ולהקים פורום שיקים קול צעקה. "הייתה התפרצות של רצון להיות קבוצה", מספרת אורן. "הקמנו את מחאת התצפיתניות במטרה לתמוך במשפחות החטופות, לצעוק את הצעקה שלהן ולתמוך במשפחות של הנופלות, ויצא שהתחלנו לדבר גם בשם החיילות הסדירות".  

התצפיתניות הצטרפו למחאה. "השאלה המאוד גדולה היא לאן המודיעין שלהן הלך" (צילום: יהל פרג')
התצפיתניות הצטרפו למחאה. "השאלה המאוד גדולה היא לאן המודיעין שלהן הלך" (צילום: יהל פרג')

הן 750 תצפיתניות מכל הארץ, הוותיקה ביותר שירתה בתפקיד בשנת 92', וביום שישי האחרון הן הגיעו לתמוך במשפחות שצעדו בימים האחרונים. "ראינו בסרטון את עצמנו, ראיתי את עצמי במיגונית, במקום שפשוט חולל", אומרת אורן, ומחדדת את הכשל, להבנתה, בנוגע למה שהתרחש עם התצפיתניות. "השאלה המאוד גדולה היא לאן המודיעין שלהן הלך. הן שלחו מאות תיעודים. זה משהו שוועדת חקירה צריכה לחקור".  

בדברים שנשאה מתחת לאנדרטה שהציבו ההורים לנופלים מגדוד 414, אמרה אורן שעדיין מגיעות אל הקבוצה שלהן, 'לא עוצמות עיניים', פניות של תצפיתניות בתפקיד, עם אותן בעיות שהיו להן. "בתפקיד, אם מישהי מסיתה את המבט מהמסך זה נקרא 'מפקירה', אסור להסיר את המבט, זה רפרנס לתפקיד ולמצב של החטופות", מסבירה אורן את השם של הקבוצה שלהן. 

"אסור לנו לאבד תקווה, צריך להרים את הראש, מגיע להן לחזור הביתה", אמרה באותו מקום בדמעות עדי מרציאנו, אמא של נועה ז"ל, שהייתה תצפיתנית בבסיס ונרצחה. גופתה נחטפה ומבצע צבאי לאחר 38 ימים הביא להשבתה לקבורה בישראל. "צריך שתהיה ועדה, ומי שאשם יגיד שהוא אשם, ולנו אסור לשכוח את הקול שלהן".

מהאנדרטה של גדוד 414 נסעה השיירה לאופקים, אל בית משפחת חוגג, לקבלת שבת ומעט מים קרים בצל. 47 מתושבי העיר נטבחו ב-7 באוקטובר, רובם בעיר וחלקם במקומות אחרים. 

שיראל חוגג, בן העיר אופקים, שאחותו ד"ר אליי חוגג־גולן נפצעה קשה כשהייתה עם בעלה ובתם כשמחבלים שרפו את ביתם בכפר עזה, אירח בביתו את הנקודה האחרונה במסע. חוגג הגיח לתודעה הציבורית כשראיון שלו מבית החולים בו אושפזה אחותו התפתח לביקורת נוקבת וכואבת כלפי ראש הממשלה נתניהו וממשלתו, שלדעתו אחראית למחדל. 

עוצרים ליד האנדרטה לזכר הנופלים ב-7 באוקטובר. "באנו להתחבר, לתקן ולבנות משהו טוב יותר" (צילום: יהל פרג')
עוצרים ליד האנדרטה לזכר הנופלים ב-7 באוקטובר. "באנו להתחבר, לתקן ולבנות משהו טוב יותר" (צילום: יהל פרג')

"ב-7 באוקטובר עם ישראל הגיע למשבר כשהוא משוסה ומפולג על ידי הנהגה שזו האסטרטגיה שלה. הגענו במדינה למשבר חסר תקדים, כי פורקנו מבפנים ומבחוץ", אמר ל'דבר' בחצר ביתו, בעודו מסביר פנים למשתתפי המסע בבואם. "המסע מראה שאין פילוג – כל חלקי העם סובלים מאותו כאוס שלטוני שגם היום קורה. באנו להתחבר, לתקן ולבנות משהו טוב יותר". חוגג הוא ממקימי ארגון 'קומו', תנועה של אנשים מהצפון והדרום, מהקו הראשון של נפגעי המלחמה שרוצים לתקן "איפה שההנהגה כשלה", כהגדרתו. 

"יש הרבה חילוקי דעות – אבל כולנו מתחבקים, כולנו הורים ואחים שכולים, והדרישה לוועדת חקירה ממלכתית מוסכמת על כולם", אומרת ברעם על המפגש של משפחות 7 באוקטובר, אנשים שמה שמאחד אותם הוא שהבן או הבת נפלו באותה שבת, והם במאבק על האמת והוצאתה לאור. "אם זה לא יקרה", אומרת ברעם על האפשרות שוועדת חקירה ממלכתית לא תקום, "ניאלץ להמשיך". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!