דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

"לא אקח חלק בתיאטרון הזה": ח"כ טופורובסקי התפטר מראשות הוועדה לבטיחות בדרכים בכנסת

טופורובסקי (יש עתיד) התפטר בדיון שכינס של ועדת הכלכלה, לאחר שהשמיע ביקורת קשה על הממשלה, שאינה עומדת בהתחייבויותיה לוועדה | יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "הרשות נטולת סמכויות, יכולה רק לבקש טובות"

ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: נועם ריבקין פנטןו/פלאש90)
ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: נועם ריבקין פנטןו/פלאש90)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) התפטר היום (ראשון) מתפקידו כיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. ח"כ טופורובסקי, שכינס את הדיון, התייחס בדבריו לנתוני 2024, שבה נשבר שיא של 20 שנה במספר ההרוגים – 255 הרוגים נכון לאמצע יולי. הח"כ נזף במילים קשות בממשלה, שאינה עומדת לטענתו באף אחת מההתחייבויות שלה לוועדה. "אנשים עבדו על הוועדה בעיניים", אמר טופורובסקי, "נתנו אי-דיוקים, התעלמו ממסקנות. יכולנו להציל בני אדם, ואנשים נהרגו בגלל ההתעלמות הזו. אני אמשיך לצעוק, אמשיך להיות חבר הוועדה, אבל אני לא אקח חלק בתאטרון הזה יותר".

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן הגיב בסיום דבריו של טופורובסקי: "אני לא מוכן עדיין לקבל את ההתפטרות שלך, אתה עוסק בתחום שנים רבות ויש לך ניסיון רב".

אחרי טופורובסקי דיבר יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), ניצב יורם הלוי: "אני יושב בכובע של יו"ר הרשות הלאומית. בשם היא רשות לאומית, אבל בפועל היא לא באמת רשות לאומית. היא נטולת שיניים, נטולת סמכויות. לא יכול להורות למשטרה, לא יכול לדרוש מגורמים, רק לבקש טובות". הוא התייחס לקיצוץ המתמשך בתקציביה של הרלב"ד, שרק הוחמר עם הקיצוץ הרוחבי, שהוביל להורדת 7 מיליון שקלים נוספים מתקציב הרשות, שגם כך עומד על 70 מיליון שקלים בלבד. בגלל קיצוץ זה בוטלו תוכניות דגל חשובות של הרלב"ד. למשל תוכנית הדגל של הרלבד, לימודי התחבורה בתיכון, עומדת בסכנת ביטול. לטענתו של אחד מנציגי משרד התחבורה, כשהוקמה הרלב"ד היה תקציבה כ-520 מיליון שקלים.

העלייה הדרמטית בתאונות הדרכים בישראל השנה מגיעה במקביל לירידה מתמשכת בתאונות הדרכים באירופה. על פי נתוני משרד התחבורה, מדובר בירידה ממוצעת של 16% בעשור האחרון.

בדיון דיבר גם ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב יהודה בן עטר, שקבל על מחסור חמור בשוטרי תנועה. "כיום חסרים לי כ-80 שוטרי תנועה בשטח. אין לי יכולת לאכוף".

באוצר טענו שדווקא תוקצבו תקנים במיליוני שקלים עבור אגף התנועה, אולם אגף התנועה טען כי התקנים נלקחו למקומות אחרים במשטרה, בלי שתהיה לו שליטה במצב. היו"ר ביטן דרש מנציגי האוצר לוודא שהכסף יגיע בדיוק למטרה שנועד עבורה.

האוצר מכחיש תקצוב חסר

בהמשך התפתחה מחלוקת על תקציב המאבק בתאונות בדרכים. נציגי האוצר טענו כי התקציבים שהוקדשו למלחמה בתאונות הדרכים לא קוצצו כמעט בשנים האחרונות, ושבתקציבי הרלב"ד לא נגעו כלל. אלא שחלק מהמשתתפים בדיון טענו שהדבר אינו נכון. לפי מידע תקציבי שנחשף, תקציב הרלב"ד ירד מ-81 מיליון שקלים ל-79 מיליון שקלים לפני שני סבבי הקיצוץ הרוחבי. כשנשאלו אם לא אמרו קודם שלא קיצצו ברלב"ד, השיבו שמדובר ב"קיצוץ משני".

בהמשך הפנה היו"ר ביטן לדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, והקריא עמדה שעל פיה קוצץ משמעותית הסכום שהושקע בתיקון כבישים: "קיצוץ בתקציב הכבישים האדומים. לאן הלך הכסף? צריך לטפל בכבישים האדומים". כבישים אדומים הם כבישים מסוכנים בתכלית, שמשרד התחבורה סימן ככאלה שדורשים טיפול מיידי. כך למשל כביש 40 ליד מצפה רמון.  באוצר השיבו שזה לא נכון והם חולקים על עמדת המרכז.

יש תוכנית לאומית, אך היא אינה מיושמת

היו"ר ביטן טען כי מדובר בשיח על סכומים קטנים. על פי נתוני הממשלה, עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי היא כ-17 מיליארד שקלים בשנה. "ברור שצריך לעשות פה תוכנית לאומית", אמר ביטן, "לא עוד 20 מיליון שקלים. עוד כמה מיליארדים. אתם הרלב"ד, למה אתם לא בונים כזו?"

הלוי השיב לו כי יש תוכנית כזו, אך היא אינה מבוצעת. היו"ר ביטן דרש כי תחודש תוכנית כזו ויושקע בה כסף רב. "לתקן כל כביש אדום זה לא הרבה מיליונים, לא יכול להיות ששמים על זה רק 230 מיליון, זה חיי אדם, אפשר לתקן את כולם". בסיום הישיבה דרש ביטן ממרכז המחקר והמידע לבחון ולהביא לו תקציר של תוכניות ה-OECD בתחום, לבחון את התוכנית הלאומית של הרלב"ד ולהביא רשימת כבישים אדומים.

הוא דרש מהאוצר לתת למשטרה תקנים נוספים לתנועה, ולהכניס לחוק ההסדרים סעיף שמוודא שתקנים שיילקחו לשיטור שאינו תחבורה יירדו מתקציב המשטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!