דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"פגיעת הכטב"ם בתל אביב היא תחילת הדרך מבחינת החות'ים, לא סופה"

החוקרת ענבל נסים-לובטון מהפורום לחשיבה אזורית מבקרת את בנות בריתה של ישראל שלא עשו מספיק נגד האיום החות'י, ומסבירה כיצד המתיחות הפוליטית בתימן מגבירה את הסיכונים: "החות'ים פתחו בבגדד מפקדה משותפת עם המיליציות הפרו-איראניות"

חלקי הכטב"מ שהתפוצץ בתל אביב (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
חלקי הכטב"מ שהתפוצץ בתל אביב (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המתקפה הישראלית על נמל חודידה בוצעה בעת הסלמה במאבקים הפנימיים בתימן, אוזלת יד של הקואליציה הבינלאומית וניסיונות גוברים של הצבא החות'י לפגוע בישראל. "הפעולה הבהירה לאויבינו כי אין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא תגיע אליו", לדברי נתניהו. לבני בריתה למאבק בחות'ים, ובראשם ארה"ב ובריטניה, ישראל הבהירה שניתן להכאיב לחות'ים, דבר שהקואליציה הבינלאומית שבראשה הן עומדות נמנעה ממנו בתשעת החודשים האחרונים.

"החות'ים חיזקו את ניסיונותיהם לפגוע בישראל בחודשים האחרונים", אומרת ל'דבר' החוקרת ענבל נסים-לובטון מהפורום לחשיבה אזורית. "פגיעת הכטב"ם בתל אביב לא הייתה מקרית, הם יצרו שיתופי פעולה עם המיליציות השיעיות בעיראק, שדרגו את היכולות שלהם ורכשו ניסיון עד שזה הצליח, ומבחינתם ההצלחה הזו היא תחילת הדרך, לא סופה".

נסים-לובטון מתארת את ההסלמה שהולכת ונבנית במערכה נגד החות'ים בחודשים האחרונים, עם המתיחות הפנימית הגוברת בתימן. "רואים את שני הצירים האלה מתפתחים במקביל", היא אומרת, "אלו צירים שמשפיעים זה על זה".

ענבל נסים-לובטון. "הסעודים משחקים משחק כפול"(צילום: אלבום פרטי)
ענבל נסים-לובטון. "הסעודים משחקים משחק כפול"(צילום: אלבום פרטי)

היא טוענת שמי שהיה אמור להתמודד עם החות'ים לא עושה מספיק: "הסעודים בשורת ויתורים לחות'ים מאז 2023, והקואליציה הבינלאומית לא מצליחה ללחוץ עליהם".

המשבר הנוכחי בתימן, שקרועה לשתי מדינות דה-פקטו ועוד כמה חבלים הנשלטים בידי מיליציות אחרות, החריף סביב הלחץ הכלכלי שהאמריקאים הפעילו על המשטר החות'י, השולט בין היתר בצנעא הבירה. האמריקאים הכניסו את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, ובעקבות כך החלו להפעיל לחץ כלכלי כבד נגד המשטר החות'י.

בהשפעת האמריקאים, הסעודים אסרו על שיתוף פעולה עם בנקים שיש להם סניפים בשטחי הטריטוריה שנשלטת בידי החות'ים – מה שגרם לבנקים התימניים לסגור את סניפיהם בצנעא הבירה, בעיר הנמל חודידה וביתר הערים הנשלטות בידי החות'ים. כך נדחקו החות'ים למשבר פיננסי הנובע ממחסור בדולרים, וניסו לפתור אותו בין היתר באמצעות הנפקת מטבע עצמאי שהיה אמור להיות שווה ערך לריאל התימני, אולם הקהילה הבינלאומית והמשטר התימני בעדן החרימו את המטבע.

נסים-לובטון, שעקבה אחר ההתרחשויות הפנימיות, הבחינה שהלחץ הגובר על החות'ים הוביל אותם להסלים את הלחימה נגד ישראל, כדי להפגין את כוחם ולהצדיק את קיומם בפני הציבור התימני ויתר הערבים. כך חרתו החות'ים על דגלם את שחרור פלסטין והם מחויבים לכך יותר מכל משטר ערבי אחר בעולם – זה ה- Raison d'être (סיבת הקיום) שלהם.

"בימים שהנפיקו בהם את המטבע החדש הכריז מנהיג החות'ים עבד אל-מלכ אל-חות'י שכל ספינה של כל מדינה בעולם שתעגון בנמלי ישראל תיפגע. הוא הרחיב את האיום שלפני כן היה מכוון רק לספינות ישראליות או כאלה שסוחרות עם ישראל. בחודש שעבר, כשהמשבר הפנימי המשיך להחריף, ראינו את תחילת שיתופי הפעולה עם המיליציות השיעיות בעיראק סביב שיגורי הכטב"מים והטילים לעבר ישראל. בשבוע שעבר פורסם שנפתחה בבגדד מפקדה משותפת למיליציות הפרו-איראניות ולחות'ים שמכוונת לכך".

איפה הסעודים מתמקמים ביחס לזה?
"הסעודים משחקים משחק כפול. מצד אחד הם מנסים לפייס את החות'ים כדי להרגיע את הגבול המשותף ביניהם, להימנע מתרחיש חוזר של מתקפה על מתקני הנפט כמו זו שהחות'ים ואיראן ביצעו ב-2019, לפנות את יורש העצר מוחמד בן-סלמאן לעסוק בעניינים הפנימיים. מצד שני הסעודים ובני בריתם המצרים והירדנים, כולם נפגעים מהמצור שהחות'ים מטילים על הים האדום, והם גם נדרשים ליישר קו עם האמריקאים נגד החות'ים. נוסף על כך, הסעודים הם הפטרונים של המשטר הסוני בדרום תימן, זה ששולט בעדן. האויבים של החות'ים".

איך מתבטאת הדואליות הזו של הסעודים?
"אפשר לראות שהסעודים הקלו על הכנסת סחורות לתימן, כולל לשטחי החות'ים. אני בטוחה שהם מבינים שזה אומר בהכרח שיעבור יותר אמל"ח. נוסף על כך, הם הסכימו לשלם בעצמם את משכורות עובדי הממשלה בחבל החות'י – משכורות שנפגעו בשבע שנים מאז השתלטו החות'ים על הטריטוריה. הממשלה התימנית לא מוכנה לשלם לעובדי המדינה הפועלים תחת המשטר החות'י, וגם החות'ים לא מוכנים לשלם להם – מצב אבסורדי".

אז הסעודים יכניסו את האצבע לסכר הגועש הזה?
"הסעודים במשא ומתן מתמשך עם החות'ים ונראה שהם מוכנים לתת להם לא מעט. סעודיה אפילו אירחה משלחת רשמית של החות׳ים בריאד בספטמבר 2023. הוויתורים נעשים אף שברור שהחות'ים הם אויבים שלהם. אפשר לראות את היחס הזה גם הבוקר (ראשון), כשסעודיה מיהרה להכריז שהתקיפה הישראלית לא נעשתה דרך המרחב האווירי שלה".

"החות'ים מנצלים את חוסר הסימטריה"

המתקפה של ישראל על נמל חודידה הרגה ופצעה אזרחים לפי החות'ים. נסים-לובטון סבורה שזו "פגיעה קשה, אבל לא כזו שתשנה את מאזן הכוחות או תקשה על החות'ים להבריח נשק. זו פגיעה נקודתית בעלת השפעה מוגבלת וכנראה קצרת מועד".

היא מסבירה שלמתקפה הישראלית היו מטרות משנה חשובות לא פחות מהפגיעה בחות'ים: "הועבר פה מסר לקואליציה הבינלאומית שפועלת כבר תשעה חודשים ולא הצליחה להשפיע על החות'ים מבחינה צבאית. הקואליציה לא הרשתה לעצמה לפגוע באזרחים, ישראל כן הרשתה לעצמה. זה הבדל גדול. מי שיודע להבחין היטב בהבדל הזה הוא גם מדינות ערב, ובראשן ערב הסעודית. גם הן קיבלו פה מסר. המתקפה הזו הייתה מכוונת גם פנימה לאזרחי ישראל – להראות לציבור הישראלי שאנחנו משיבים מהלומות אחרי תשעה חודשים שלא עשינו את זה".

יש פה משוואה חדשה? נמל בתימן על כל כטב"ם שיפגע בישראל?
"הפגיעה הנקודתית הזו לא תשפיע, אך יש במחוז אל-חודידה עוד כמה נמלים חשובים. ייתכן שפגיעה חזקה בהם לאורך הזמן תיצור אפקט ניכר יותר. אני לא חושבת שזה יוביל אותם להורדת האש, בטח שלא לכניעה. ההפך, ככל שהם ירגישו יותר את הכוח שלנו, כך הם יפגינו יותר כוח. הם הגיעו למלחמה הזו אחרי שנים של מלחמה בתוך תימן, ונגד ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. הסעודים הפציצו אותם ממטוסים במשך שנים. אני מניחה שהם מוכנים להפצצות כאלה, והביאו את זה בחשבון לפני שהם פתחו במערכה נגד ישראל".

איך ניתן להכאיב לחות'ים?
"החות'ים, כמו ארגוני טרור אסלאמיסטיים אחרים, מנצלים היטב את חוסר הסימטריה. הם מומחים ללחימה הא-סימטרית. בחודשים האחרונים ראינו אותם מרחיבים את הפעילות שלהם דווקא בזמן שהקואליציה הבינלאומית פועלת נגדם. הקואליציה חרתה על דגלה להילחם בהברחות הנשק, והחות'ים בכל זאת מצליחים להבריח הרבה נשק – במיוחד בסירות דייגים קטנות שמביאות את הנשק מפורק מקרן אפריקה, מתוך נקודת הנחה שסירות קטנות של דייגים זה לא משהו שהקואליציה תתעסק איתו. זו דוגמה מצוינת ליתרון בלחימה הא-סימטרית. יפציצו אותם מהאוויר? אז הם יפעלו מתוך מנהרות".

אז אין שום דרך לפגוע בהם?
"הפצצות של מתקני נפט ונמלים יפגעו בהם כלכלית. זה גם עשוי להצית מחדש זירות לחימה פנימיות בתימן באזורים של מרבצי נפט וגז במחוזות מריבה (מארב ושבווה), שבהם לחות׳ים יש שליטה חלקית, והם יבקשו עתה להשתלט עליהם ביתר שאת, מה שיסלים את המלחמה בתימן. מלחמה כזו יכולה להכניס בחזרה את הסעודים לזירה".

אז הפוטנציאל הגדול ביותר להכאיב לחות'ים זה באמצעות האויבים שלהם בתימן?
"גלי משנה של המתקפות הישראליות יכולים לחזור פנימה לתוך תימן ולסבך את החות'ים. פעולות דומות למה שעשו איחוד האמירויות עם התנועה הבדלנית הדרומית, וערב הסעודית עם חבל חצרמוות, יכולות להיות דוגמה לטקטיקה שיש לה סיכוי טוב יותר לפגוע בחות׳ים. כלומר יש לטפח כוחות מתנגדים מבית ולנסות באמצעותם לפגוע בחות׳ים. זה יכול להיות גם מתוך האוכלוסייה השיעית זיידית, שאליה משתייכים החות׳ים, או אפילו משורותיהם.

"אני משערת שיש מי שאינם מרוצים מהדומיננטיות האיראנית ומההשפעה הדתית שלה. אפשר לבחון היכן יש בקיעים או חוסר שביעות רצון ולנסות לפעול כדי לנתב אותם לטובתנו. יש בזה כמובן סיכון, משום שאינך יודע מה יתקבל במקום החות׳ים, אבל נדמה לי שלעת עתה זה סיכון שאנחנו מוכנים לקבל. הקושי הגדול הוא העובדה שהארגונים שנלחמים בחות'ים בתוך תימן אינם מלוכדים אלא מסוכסכים, וזה מחליש אותם מאוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!