דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.3°תל אביב
  • 23.8°ירושלים
  • 28.3°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 37.1°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 23.5°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

נתניהו בקונגרס: "כדי שהציוויליזציה תנצח, ישראל וארצות הברית חייבות לעמוד יחד"

נתניהו הודה לביידן על ביקורו בישראל בתחילת המלחמה, ולטראמפ - על הסכמי אברהם | הוא השווה את שיקום עזה לגרמניה ויפן אחרי מלחמת העולם השנייה: "צריך מינהל אזרחי פלסטיני שלא שונא את ישראל"

נתניהו בקונגרס (צילום מסך)
נתניהו בקונגרס (צילום מסך)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (רביעי) בקונגרס האמריקאי. בנאום הדגיש את חשיבות הברית בין ישראל לארצות הברית, הצדיק את המלחמה בעזה ודחה האשמות שישראל ספגה בגינה, התייחס למעורבותה של איראן במלחמה וגם בהשפעה על דעת הקהל בארצות הברית, וגם נגע בשאלת "היום שאחרי" בעזה.

"דור חדש של פלסטינים צריך להתחנך אחרת, לא על שנאת יהודים אלא על חיים בשלום לצד ישראל", אמר נתניהו, "צריך בעזה מנהל אזרחי פלסטיני שלא שונא את ישראל. הדה-רדיקליזציה והדה-מיליטיריזציה של עזה יכולים להוביל לעתיד של שלום ושגשוג".

נתניהו התייחס לשיקום גרמניה ויפן לאחר מלחמת העולם השנייה והזכיר גם את הבריתות הבינלאומיות שנוצרו אחרי המלחמה בין מדינות שחששו מעליית הגוש הסובייטי, בריתות שאותן השווה לבריתות שנדרשות היום, כולל תהליכי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות.

נאומו החל באמירה כי "אנחנו נפגשים בצומת דרכים היסטורית". לדבריו, "זו לא התנגשות ציוויליזציות, אלא התנגשות בין ציוויליזציה לברבריות. כדי שהציוויליזציה תנצח, ישראל וארצות הברית חייבות לעמוד יחד. כשאנחנו עומדים יחד, אנחנו מנצחים, והם מפסידים. ואני מבטיח לכם – אנחנו ננצח!".

"אסור ש'לעולם לא עוד' תהיה הבטחה חלולה"

לקול תשואות חברי הקונגרס תיאר נתניהו את סיפורה של החטופה נועה ארגמני, של איריס חיים, אימו של החטוף יותם חיים שנהרג בשוגג, ושל מספר חיילים שנלחמו ב-7 באוקטובר. הוא אמר כי "המאמצים לשחרור החטופים נמשכים".

בתחילת הנאום נראו קרובי חטופים מציגים חולצות עם הכיתוב "Seal the deal" ("חתום את העסקה"), משטרת הקונגרס עצרה 3 בני משפחות חטופים שלבשו את החולצה.

לדברי נתניהו, "אסור ש'לעולם לא עוד' תהיה שוב הבטחה חלולה, היא חייבת להישאר נדר מקודש. אחרי 7 באוקטובר, לעולם לא עוד זה עכשיו. נעשה מה שצריך כדי לשמור על הביטחון בגבולנו הצפוני ולהחזיר את האנשים לביתם. ניצחון על אויבנו דורש אומץ ובהירות".

נתניהו הודה לנשיא ביידן על המאמץ לשחרור חטופים ועל התמיכה בישראל: "בא לישראל בשעתנו הקשה ביותר, ביקור שלעולם לא יישכח". עם זאת, נתניהו ביקר במרומז את הגבלות הנשק מצד ממשל ביידן: "ביחד, ארה"ב וישראל פיתחנו כמה מכלי הנשק המתוחכמים ביותר שנראו אי פעם. אנחנו אומרים לכם: תנו לנו את הכלים מהר יותר, ונסיים את העבודה מהר יותר". נתניהו הודה גם לנשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, על הסכמי אברהם ועל העברת השגרירות לירושלים, וגינה את נסיון ההתנקשות בו: "לאלימות אין מקום בדמוקרטיות".

"איראן יודעת שכדי לאתגר את ארה"ב היא צריכה את המזרח התיכון"

נתניהו התייחס לביקורת החריפה שמופנית נגד המלחמה בעזה, כולל הפגנות הסטודנטים וההליכים בבתי הדין הבינלאומיים בהאג. "רוב האמריקאים לא נופלים לתעמולה של חמאס, וממשיכים לתמוך בישראל. אני רוצה להודות לאמריקאים ולחברי הסנאט והקונגרס, שממשיכים לתמוך בישראל וביהודים".

נתניהו דחה את הביקורת על פגיעה בחפים בפשע ועל יצירה מכוונת של משבר הומניטרי בעזה והוסיף: "בכיר חמאס אמר שאזרחים פלסטינים מצטיינים בתור מגנים אנושיים".

לטענת נתניהו בנאומו, במלחמה בעזה יש את השיעור הנמוך ביותר של נפגעים בלתי מעורבים לעומת חיילים, ביחס לכל מלחמה בסביבה עירונית בהיסטוריה. עוד אמר שהאזור בו השיעור נמוך במיוחד הוא דווקא רפיח: "אמרו שעשרות אלפים ימותו ברפיח. בשבוע שעבר הגעתי לשם ושאלתי מפקד כמה מחבלים הרגתם, והוא נתן לי מספר מדויק. שאלתי כמה אזרחים נהרגו והוא אמר: כמעט אף אחד. זה בגלל שהוצאנו אזרחים מאזור הסכנה".

כדרכו, נתניהו הדגיש את חשיבות ההתגוננות מפני האיום האיראני, והשותפות בין ישראל לארצות הברית בהקשר זה. "איראן יודעת שכדי לאתגר את ארה"ב היא צריכה את המזרח התיכון, היא מפעילה את השלוחות שלה כמו חיזבאללה והח'ותים, אבל ישראל עומדת בדרכה. כשישראל נלחמת בחמאס, בחיזאבללה ובח'ותים, אנחנו נלחמים באיראן.

"איראן תומכת במפגינים נגד ישראל באמריקה כדי לזרוע כאוס. ייתכן שמפגינים מחוץ לבניין הזה ממומנים על ידי המשטר האיראני. רבים מהמפגינים נגד ישראל עומדים לצד חמאס, לצד רוצחים ואנסים, הם צריכים להתבייש בעצמם. המסר שלי – הפכתם לאידיוטים השימושיים של איראן".

בזמן הנאום שלפה חברת הקונגרס ראשידה טאלב שלט שעליו נכתב: "פושע מלחמה".

נתניהו ייפגש עם ביידן וטראמפ, טראמפ: "מצפה למפגש עם ביבי"
לקראת הנאום נפגש נתניהו עם יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון. ג'ונסון נשא דברים לצד נתניהו: "בעלת הברית שלנו ישראל במלחמה קיומית. ישראל וארצות הברית מאוחדות במשימה להחזיר את החטופים הביתה". ג'ונסון הזכיר את מתקפת הכטב"מים של איראן על ישראל, וציין כי איראן היא "בעלת ברית של סין ורוסיה".

ג'ונסון גם ציין את צום י"ז בתמוז: "לפני 2,000 שנה האומה הכי חזקה בעולם צרה על ישראל והרסה את בית המקדש, היום האומה החזקה ביותר בעולם המודרני עומדת עם חברינו היהודים ועם ממשלת ישראל".

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי ראש הממשלה ייפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום חמישי בבית הלבן. בפגישה, ביידן צפוי לנסות ללחוץ על נתניהו להתקדם ולהגיע לעסקה.

דונלד טראמפ, הודיע אמש כי ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שישי במאר-א-לאגו שבפלורידה. "מצפה למפגש עם ביבי נתניהו", כתב טראמפ.

טראמפ כתב תחילה כי השניים ייפגשו מחר, כעבור זמן קצר תיקן וכתב כי הפגישה תתקיים בחמישי – ואז הודיע שלבקשת נתניהו יפגוש את ראש הממשלה ביום שישי. "במהלך הקדניציה הראשונה שלי, היו לנו שלום ויציבות באזור, אפילו חתמנו על הסכמי אברהם – ויהיה לנו את זה שוב", הוסיף.

בעקבות הדחייה, נתניהו צפוי להישאר בסוף השבוע בארה"ב, ולכן למשפחות החטופים שהגיעו עימו מחפשים לפי שעה טיסה חלופית לארץ. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישנה חשיבות רבה למדינת ישראל שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא ביידן ועם שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב. הבית הלבן קבע ביום חמישי פגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו בשעה 13:00, ופגישה מיועדת עם סגנית הנשיא לשעות אחה"צ. משום כך, האפשרות היחידה להיפגש עם דונלד טראמפ היא ביום שישי. מאחר שלא ניתן לטוס בשבת, המשלחת תשוב ארצה מיד בצאת השבת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת האו״ם בניו-יורק (צילום ארכיון: אבי אוחיון / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה״ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת האו״ם בניו-יורק (צילום ארכיון: אבי אוחיון / לע״מ)

במערכת הפוליטית בישראל מיהרו להגיב על הארכת שהותו של נתניהו בארה"ב. ביש עתיד כתבו: "אם נתניהו היה עסוק בהרתעה ובביטחון כמו שמשקיע מאמץ בלסחוט וויקנד בארה״ב, אולי היה מצליח למנוע את מחדל 7 באוקטובר, אלפי ההרוגים ומאות החטופים. כמה מביך. כמה מנותק".

גם יו"ר מפלגת הדמוקרטים, יאיר גולן, הגיב וכתב: "במקום להקדים את החזרה הביתה ולערוב לשובם של יקירנו המצויים בתופת חמאס, לנצל את ההישגים הצבאיים המרשימים לטובת שיקום צה"ל, הדרום, העוטף והצפון, במקום כל אלה – ראש ממשלת ישראל, אבי מחדל אוקטובר – מאריך ביוזמתו את השהות בארה"ב. כך מתנהג אדם מנותק".

נתניהו על עסקה: "יש תזוזה, יכולה להיות גדולה יותר"

משפחות החטופים מקוות שביקורו של נתניהו יביא התקדמות בדרך לעסקה שתחזיר את יקיריהן הביתה. במקביל, מתקיימות הפגנות פרו-פלסטיניות במחאה על נאומו הצפוי. במחאה שהתקיימה בוושינגטון נעצרו יותר מ-200 מפגינים פרו-פלסטינים, לאחר שהשתלטו על הרחבה המרכזית בבניין הקאנון בקונגרס.

במקביל, מול בניין הקפיטול התקיימה עצרת גדולה של משפחות חטופים בהשתתפות מאות בני אדם. המוחים קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו באנגלית: "סגור את העסקה עכשיו", והאירוע כלל מיצג של תמונות ענק מרגעי האיחוד של חטופים ששוחררו משבי חמאס בעסקה הקודמת עם משפחותיהם. נציגי משפחות החטופים אמרו שהם בתחושה שניתן לסגור עסקה תוך ימים וקראו לנתניהו לא להכשילה.

נתניהו עצמו נפגש עם כ-45 מנהיגים יהודים מכל הזרמים והארגונים בארה"ב ואמר להם בנוגע לעסקה, כי "יש תזוזה ויכולה להיות תזוזה גדולה יותר". לדבריו, "המפתח לעסקה טובה הוא עוד לחץ. אסור להשאיר את חמאס בעזה וזאת הדרישה של חמאס – שנעזוב את עזה. אני שם כל פוליטיקה בצד ומחויב לשחרור כל החטופים". עוד אמר נתניהו, כי ישראל נמצאת במלחמת קיום וכי יש אפשרות שהאויבים ינסו לפלוש מכמה חזיתות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!