דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יו"ר ועד עובדי מִנהל עובדים זרים: "העובדים שלנו מלווים את העובדים הזרים בכל השלבים, זו משימה לאומית"

מארץ המוצא, דרך קבלת הפנים בשדה התעופה, עבור במפגש עם המעסיק ועד שמירת זכויות וטיפול בתלונות – עובדי מנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה מבינים את גודל השעה

סימה נעים (צילום: ניצן צבי כהן)
סימה נעים (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מתחילת מלחמת חרבות ברזל נאסרה כניסתם של העובדים הפלסטינים לישראל בענפים השונים למעט קבוצה קטנה המועסקת בתעשייה החיונית", מסבירה סימה נעים, המכהנת כעשור כיו"ר הוועד הארצי של עובדי מִנהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה. "במקביל, הממשלה החליטה להגדיל מאוד את מכסות העובדים הזרים בענפים השונים כדי לענות על החוסר בעובדים שנוצר במשק". לדבריה, בהתאם לשינויים משמעותיים אלו, נרתמו כלל עובדי המנהל לכל המשימות המונחות על השולחן, והם מסייעים בענפים שמכסות העובדים בהם גדלו בדרמטיות.

במנהל מועסקים כ-180 עובדים, שבשגרה מחולקים לאגפים בהתאם לאוכלוסיות ייחודיות. נעים מסבירה כי עובדי המנהל נדרשים לתת שירותים מגוונים ללקוחות: מטופלים סיעודיים, חקלאים, חברות תעשייה, מוסדות סיעוד, תאגידי בניין ולשכות פרטיות בחקלאות ובסיעוד. העובדים מטפלים גם בגביית הפיקדונות מהמעסיקים בגין העובדים הזרים, יישום הסכמים בילטרליים, טיפול בערבויות ואכיפה פיננסית והמשך טיפול במעסיקי העובדים הפלסטינים.

נעים מדגישה את חשיבות עשייתם של עובדי המנהל בשגרה ובחירום, במטרה לשמור על הרציפות התפקודית של המשק בתקופה זו. "מדובר במשימה לאומית. עובדי המנהל אמונים על הסדרת כניסתם לארץ של עובדים זרים המועסקים בישראל בהתאם לאמנות ולהסכמים בילטרליים ולמדיניות הממשלה.

"המנהל מלווה את כל הליך הגיוס של העובד הזר המבקש לעבוד בישראל, החל מהשלב שבו הוא עדיין נמצא בארץ המוצא ועד קליטת העובד אצל המעסיק בישראל. עובדי המנהל פוגשים בשדה התעופה את העובד, מכוונים ומלווים אותו במפגש הראשוני עם המעסיק בארץ. המנהל אחראי גם על שמירת זכויות העובדים, טיפול בתלונות העובדים והמעסיקים".

לדבריה, ועדת המנכ"לים לנושא העובדים הזרים בממשלה קבעה מכסות עובדים זרים בענפים חדשים שלא הועסקו בהם עובדים זרים בעבר, והחליטה לקדם הסכמים בילטרליים חדשים עם מדינות שיגיעו מהן העובדים. בעקבות כך, נחתמו הסכמים חדשים, והורחבה פעילות ההסברה וההנגשה של מידע לעובדים הזרים. "העובדים נרתמו לסייע לקהילת העובדים הזרים בארץ בתהליכי פינוי וחילוץ מאזורים שפונו בהנחיית פיקוד העורף. עובדי המנהל ליוו וביקרו בבתי החולים ודאגו לצורכיהם של העובדים הזרים אשר נפגעו ונפצעו במתקפת 7 באוקטובר.

"עובדי המנהל מסורים מאוד ומבינים את גודל השעה והצורך בשמירה על הרצף התפקודי של המשק, נרתמים ומתמודדים עם ריבוי עומסים ומכלול משימות, וניחנים בוורסטיליות שנוצרה בפועל ללא אסדרה. אני מודה מאוד לכל העובדים על מסירותם ועל העבודה הקשה, בשגרה ובחירום. העובדים שלנו הם הלב הפועם של המנהל, המסירות שלהם והנכונות לתת מעל ומעבר מעוררת השראה. הם מראים נחישות בלתי רגילה ומוכיחים שהנפש האנושית חזקה מהכול. אני מודה למשה נקש ראש המנהל, שעושה הכול למען העובדים ולעמידה במשימות הלאומיות שאנחנו ניצבים מולן, על שיתוף הפעולה המלא עם הוועד.

"נוצרה לנו הזדמנות להשמיע את קולנו, ובימים אלה אנו בשיחות והידברות עם ההנהלה לקראת הסכם קיבוצי ייחודי ראשון למנהל, אשר יתייחס גם לשינויים באופי העבודה ולעומסים שנוצרו. אנחנו מקווים לראות תוצאות בקרוב. אנו מאמינים מאוד בעבודה משותפת עם ההנהלה, שתדאג להביא פתרונות שמיטיבים עם העובדים ועם הארגון כאחד.

"להיות נציגת עובדים מבחינתי זה בראש ובראשונה להקשיב לצרכים, לבעיות ולרצונות של העובדים. לגלות הבנה והזדהות עם תחושות העובדים, להוביל, להניע, להיות דוגמה ולהשפיע. להיות הגורם המאזן בין העובדים להנהלה, ולדעת להשתמש באמצעים העומדים לרשותנו למציאת פתרונות כדי לקדם את הצרכים ואת תנאי עבודתם של העובדים".

נעים הודתה ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי שמלווה את הוועד במשא ומתן, ליו"ר מרחב ירושלים דני בונפיל שתומך בהן, לעו״ד נילי יחיאלי מנהלת חטיבה ארצית, למנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו, שלדבריה הוא שותף לקידום ענייני העובדים, לשני שבתוב יו"ר מועצת עובדי רשות האוכלוסין וההגירה "שתמיד נמצאת שם בשביל העובדים", וכמובן לחברות הוועד המנהל סיגי ליכטנשטיין וצהלה משה שתומכות בה ועומדות לצדה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!