דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

"אפשר לתת פה פסק דין היסטורי": בג"ץ דן בפתיחת תפקידים בצה"ל לנשים

הדיון עסק בעתירת 4 חיילות, הדורשת לפתוח לנשים יחידות שהיו סגורות בפניהן | נציג העותרות: "התאהבו בדיבור על פיילוטים, אבל כבר עברנו את זה, אנחנו יודעים למה הנשים מסוגלות"

אור גואטה

בג"ץ הלוחמות מגיע לישורת האחרונה? היום (רביעי) נערך בבג"ץ הדיון בעתירת ארבע החיילות, שדורשות לאפשר שילוב של נשים ביחידות קרביות שהיו סגורות עד כה על בסיס מגדרי. צה"ל והמדינה פרסמו תגובות לעתירה. בתגובת צה"ל נאמר שחלק גדול מהדרישות לפתיחת המסלולים נענו, למעט הדרישה לפתיחת ההכשרה בפלוגות שריון מתמרנות (שנעות ממקום למקום).

"אני מרגיש כאילו אני חוזר 5 שנים אחורה" אמר נציג העותרות עו"ד עמיחי ויינברגר, "אנחנו לא שומעים על התנסויות לגברים, אבל עדיין צריכים התנסויות לנשים? כבר עברנו את זה. אנחנו יודעים למה הנשים מסוגלות, הן כבר לוחמות בכל פרמטר. למה לא עושים התנסות לחרדים? התאהבו בדיון על פיילוטים, אבל כשפתחו כשפתחו את קורס טיס או את קורס חובלים לנשים לא עשו פיילוט".

השופטת דפנה ברק-ארז העירה: "נראה שהצבא תופס את ההתנסות בשילוב לוחמות כמותרות". עו"ד ויינברגר: "אנחנו בדיון הראשון אחרי 7 באוקטובר. אחרי שצה"ל אומר שחסרים לו לוחמים. אני רואה את הגבורה של הלוחמות, ואני מבין שלפתיחת מסלולים חדשים יש השפעה של ממש בשטח. אנחנו תיכף 30 שנה לבג"ץ אליס מילר, ויש פה הזדמנות שאנחנו לא יכולים לפספס, אפשר לתת פה פסק דין היסטורי".

נציג המדינה, עו"ד עמרי אפשטיין, אמר כי "המיונים לנשים החלו כבר לפני יותר משנה". לדבריו, צה"ל הראה שנשים כבר החלו במיונים לכל היחידות הרלוונטיות וכבר משרתות ביחידות 669, יהל"ם וסיירת מטכ"ל. נציג העותרות ויינברגר אמר כי "בנוגע לסיירות, אמרנו שאם ננסה לכבוש דברים אחרים זה יהיה קשה יותר, אבל דווקא בסיירות יש משהו שוויוני כי הפרמטרים ברורים. כל התשובות היו על 669 וסיירת מטכ"ל. שאלנו לגבי כמה וכמה יחידות, ואם היו אומרים 'אנחנו פותחים השנה 4 יחידות, בשנה הבאה עוד 2 ואז עוד 2', היינו אומרים בסדר גמור, יש פה תכנית סדורה. אבל גם את זה הם לא אומרים."

עמותת הנשים 'פורום דבורה', העוסקת בשילוב נשים בתפקידי ביטחון ולוחמה: "בתום דיון נוסף בבג״ץ הלוחמות, ניתן לקבוע כי צה״ל והמדינה דוגלים בפיילוטים והתנסויות, כאילו העתירה לא מתנהלת כבר 4 שנים וכאילו לא ראינו כולנו את לוחמת החיילות והמפקדות ב-7 באוקטובר ובשטחי האויב. יש מרחק עצום בין הדיבורים על כך שהדיון הסתיים, כולל של הרמטכ״ל ושר הבטחון, לבין גרירת הרגליים של צה״ל. צה״ל חייב לכבד את החוק, ולא למנוע את פתיחת כל תפקידי הלוחמה בפני נשים בטענות שווא. אנחנו מצפות שבית המשפט יכריע לטובת העתירה."

"ההנחה שיש תפקידים שרק גברים יכולים לעשות קרסה לחלוטין"

״אם יש משהו שלמדנו מאז 7 לאוקטובר זה שצריך לשבור את הקונספציה" אמרה לקראת הדיון גלי זינגר, משנה למנכ"לית שדולת הנשים ומנהלת המחלקה המשפטית בשדולה, "ההנחה שיש תפקידים בצבא שרק גברים יכולים לשרת בהם קרסה לחלוטין, על רקע גבורתן ואומץ ליבן של חיילות ומפקדות שלקחו ועדיין לוקחות חלק מרכזי במלחמה. שדולת הנשים הצטרפה יחד עם נעמת כצד לעתירה לבג"ץ הסיירות שהגישו 4 נשים נחושות: מיקה קליגר, מור לידיאני, גלי נשרי ועמר סריה, שביקשו להתמיין לתפקידים ביחידות שונות בצה"ל, וסורבו רק כי הן נשים. היום נגיע איתן לבית המשפט לוודא כי ייפתחו בפני נשים יחידות של חי"ר, שריון מתמרן ויחידות מיוחדות, והן ייבחנו לפי כישוריהן ולא לפי המגדר שלהן".

זינגר התייחסה לתפקידה ההיסטורית של שדולת הנשים, שהייתה שותפה להגשת בג"ץ אליס מילר ב-1996, משפט שסלל את הדרך לתפקידי לוחמה עבור נשים. זינגר: "30 שנים לאחר מכן, הגיעה העת לאפשר שוויון הזדמנויות מלא ולפתוח את כלל תפקידי הלוחמה לנשים. צו השעה מחייב שצה"ל יפתח בפני נשים את האפשרות לשרת בתפקידי לוחמה איכותיים, כדי להגביר את החוסן הלאומי ולהקל על כלל היחידות המשרתות".

עו"ד גלי עציון, מנהלת מחלקת ייעוץ וחקיקה בנעמת, המייצגת את נעמת בעתירה, התייחסה לתגובת צה"ל לעתירה: "התגובה מאכזבת, למשל בטענה ש'חסרים לו טנקים' כדי לשלב נשים בכוחות שריון מתמרנים. היא מעוררת חשש שצה"ל לא הפנים את המצב החדש, ובפרט את הפוטנציאל העצום הגלום בנשים".

יו"ר נעמת חגית פאר: "אחרי 7 באוקטובר, לאור הביצועים המרשימים של הלוחמות, ובפרט לאור המחסור החמור בלוחמים, אנחנו מצפות שצה"ל יחבק בשתי ידיים את ההון האנושי המעולה של מלש"ביות שמבקשות להתגייס ליחידות מיוחדות ולכוחות המתמרנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!