דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדי המִנהל האזרחי מוצבים בחזית: "אם יש הפגנה ליד הגדר חודרת לנו אבן לתוך המשרד"

יו"ר הוועד רועי אסייג מספר על תחומי האחריות של המנהל, על הקשיים עם האוצר ועל השאיפות להתרחב: "העובדים ערכיים ומסורים, ועושים את העבודה באמת כתרומה למדינה. אנחנו רוצים יותר תקנים כדי לדאוג לביטחון התושבים"

רועי אסייג (צילום: המנהל האזרחי)
רועי אסייג (צילום: המנהל האזרחי)
אור גואטה

"מאחר שהאזור שלנו מורכב, אנחנו פועלים בעיקר ביישובים הישראליים ובתפר", מסביר רועי אסייג, 45, יו"ר ועד המִנהל האזרחי ועובדי המדינה ביהודה ושומרון. המנהל האזרחי הוא ארגון שחציו צבאי וחציו אזרחי, ויושב תחת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שבו עובדים נציגים של 22 משרדי ממשלה שונים, שמטפלים בענייני המדינה ביהודה ושומרון וברשות הפלסטינית. "הסמכות שלנו לעבודה היא רק בשטחי C, והרשות הפלסטינית אחראית על ההיבטים האזרחיים בשטחי A ו-B, אבל יש היבטים שבהם אנחנו נכנסים לרשות, אם זה לפעמים בנושאי אוכלוסין ורווחה או גם בהיבטי הגנת הסביבה ובינוי ואפילו במים וחשמל". עובדי המנהל נדרשים לפעול בסביבה מאתגרת של תיווך בין רשויות ישראליות לפלסטיניות ולעתים אף מסוכנת.

איך אתם מתמודדים עם נקודות החיכוך והעבירות על החוק של תושבים בתחום שלכם?
"יש למנהל האזרחי יחידת אכיפה מרכזית, אוכפים בתחום המים, איכות הסביבה, חשמל ועוד. הם מקבלים את הסמכות מקצין המטה הרלוונטי, אם יש לי בעיה למשל בתחום המים אני מורה ליחידה לאכוף במקום כזה ואחר. במידת הצורך אנחנו עובדים מול הדרג המבצעי ומול החטיבות המרחביות של צה"ל באוגדת איו"ש, עובדים יחד איתם.

"אם אנחנו צריכים אכיפה של תחום באזור מסוים, אנחנו פונים לאוגדה והם מקצים לנו כוחות לפי הצורך והיכולת שלהם. זה יכול להגיע גם למבצע עם כמה פלוגות אם אנחנו נדרשים לפעול בשטחי A, אבל רוב הפעילות שלנו היא בשטחי C שזו הסמכות שלנו. בכל אופן כל העבודה שלנו היא בממשק גבוה עם החטיבות".

אסייג מספר שהעובדים נקלעים חדשות לבקרים ללבן של מחלוקות פוליטיות בלי שהם מתכוונים לכך בכלל. "הרבה פעמים אנחנו נדרשים להיות הזרוע הביצועית במחלוקות בשטחי C, אם זה להרוס בנייה בלתי-חוקית של פלסטינים, ואז כועסים עלינו מהצד שלהם, או לפעמים גם של מתיישבים יהודים, ואז כועסים עלינו מהצד שלהם".

"פקידי האוצר עושים מהקצינים שאחראים עלינו קרקס"

אסייג נשוי עם שלושה ילדים, גר ביישוב רימונים בבנימין, עובד במנהל האזרחי מ-2009, ועבד ביחידת האכיפה עשר שנים לאחר שעבר במשרד ראש הממשלה. הוא חבר בוועד מ-2015, ויו"ר ועד המנהל האזרחי ועובדי המדינה ביהודה ושומרון מתחילת 2024. הוא גם ראש מטה תחום המים והביוב ביהודה ושומרון.

"נפגשתי עם אופיר אלקלעי לא מזמן לפגישת היכרות", מספר אסייג, "הוא אמר שאנחנו אולי הסוג הכי מיוחד של עובדי מדינה. כל מקום נראה מיוחד, אבל עולמות התוכן שאנחנו מתעסקים בהם שונים לגמרי, חלקם עם חוקים עות'מאניים, בריטיים וירדניים. עכשיו חלק מהדברים קצת השתנו, אבל הליבה של העבודה שלנו היא בבסיס צבאי, היועץ המשפטי שלי לובש מדים, לעבודה הרבה עובדים מגיעים בהסעה ממוגנת, הגדר שלנו סמוכה לרמאללה, אם יש הפגנה חודרת לנו אבן לתוך המשרד".

היו מקרים שגם לא יכולתם להגיע לעבודה?
"קודם כול גם לפני המלחמה, אם יש פיגוע בדרך לפעמים עובדים מאחרים או שיכולים לא להגיע אם יש מתיחות. ב-8 באוקטובר רוב העובדים קיבלו הוראה לעבוד מהבית, למעט מספר מסוים של עובדים שאי אפשר היה לפעול בלעדיהם כי לא ידעו לאן השטח הולך ואם רמאללה הולכת להתפוצץ על היישובים. ככל שעבר הזמן, עובדים התחילו להגיע יותר, אבל עד היום אנחנו מאפשרים יומיים בשבוע עבודה מהבית, כשבכל המשק מאפשרים יום אחד, בגלל הניסיון לצמצם את הנסיעה בדרכים. קצין האג"ם שלנו יושב בהערכות מצב, וקיבלנו הוראה לצמצם הגעה. אצלי באוטו יש קבוע שכפ"ץ וקסדה, כי אני יכול כל רגע להיות מוקפץ לאירוע. זה לא דבר שעובדי מדינה רגילים אליו למעט משרד הביטחון, ואנחנו לא מבינים למה לא מוכנים להעביר אותנו למערכת הביטחון, כי בפועל זו העבודה שלנו".

מי מעסיק אתכם?
"המעסיקים הם משרדי הממשלה, שמקבלים תקציב עבורנו ממערכת הביטחון וככה משלמים לנו את השכר. למשל אני מועסק ברשות המים, אם אני עושה עכשיו שעות נוספות, החשב של המנהל האזרחי מעביר הוראה לרשות המים לשלם לי את השעות הנוספות, הם מעדכנים לי ב'מרכבה' וככה אני מקבל את השכר".

אז למה שרשות המים תהיה זו שמעסיקה אותך?
"טכנית כי אצלם יושב כל הידע המקצועי, הרי אין לי הידרולוג במנהל האזרחי כי לא צריך אותו באופן שוטף, אבל שם יש את המומחים הכי טובים בארץ לתחום שלי, ואותו הדבר ברווחה, בחשמל, בבריאות ובשאר המשרדים".

מה מצב התקנים אצלכם?
"אנחנו סובלים ממחסור כבד מאוד בכוח אדם. התקינה שלנו עומדת על כ-220 עובדים וקרוב ל-55 תקנים לא מאוישים כי קשה מאוד לאייש תקנים באזור הזה. נוצרה שחיקה רצינית של השכר ויש פערים, עובד אומר לעצמו 'למה שאני אעבוד בבסיס צבאי? אני יכול לעבוד בעיר בבניין ממשלתי עם ארוחת צהריים כמו שצריך, יש לי סביבה טובה', וההפרשים בשכר מינוריים ולפעמים גם לא קיימים בכלל, כי הממונה על השכר דואג לשחוק את ההסכם של עובדי יהודה ושומרון, ונוצר מצב שאנחנו לא מצליחים לגייס עובדים. גם ההסכם הקיבוצי נשחק ונוצר דור חדש שלא מקבל את ההטבות בזמני הגעה לעבודה או הטבות אחרות שרלוונטיות לעובדים באזור הזה, וזה יצר משבר קשה של גיוס עובדים, ברמה שמתקיימים מכרזים בלי בחירה, אנחנו עושים לעובד סימולציה והוא בורח.

"להסכם הקיבוצי שלנו קוראים הסכם עובדי השטחים, שרלוונטי לנו ולעובדי מת"ק עזה ונחתם באוקטובר 2021, ויש לנו תוספות שרלוונטיות לעבודה שלנו כמו תוספות סיכון, תוספת כוננות ותוספת זמן הגעה לעבודה, אבל עובדים שהגיעו מאז אוקטובר 2021 לא מקבלים את התוספת הזו, כך שעובד שגר בתל אביב פחות ירצה לבוא אלינו.

"האוצר כידוע דוחף לחוזים אישיים, וכשמכניסים עובד בחוזה אישי הוא לא יקבל את מה שמקבלים ביהודה ושומרון, אז כמובן הוא יעדיף לעבוד בירושלים. האוצר לא מסכים לתת תוספות על עבודה ביהודה ושומרון, אז אדם לא ייקח סיכון מיותר ולא יגיע לעבוד במנהל האזרחי.

"צריך להבין שכמו שהתקינה אמורה לגדול בהתאם לגדילה באוכלוסייה בישראל, ככה זה גם ביו"ש ועל אחת כמה וכמה. והצבא לא עוצר, הוא עובד ומפקדים ביחידות נמצאים רק שנתיים, אז כמה שינוי הוא כבר יוכל לעשות? הוא ירצה לסחוט את הלימון כמה שיותר והוא לא באמת מצליח להיות אחראי עלינו, כי פקידי האוצר עושים מהקצינים שאחראים עלינו קרקס, כי הם לא מגיעים מהעולמות של חוזי שכר והסכמים קיבוציים ואגף תקציבים, כך שגם בעולמות הדירוגים הנציבות לא מאפשרת לנו עלייה בדירוגים ואנשים נמצאים בדירוגים מאוד נמוכים.

"הסכם השכר עדיין לא מומש במלואו, ורצינו שבעת סיום התפקיד עובד שמסיים אחרי ותק משמעותי הוא יקבל מענק במטרה למשוך עובדים. קיבלנו על זה התחייבות בכתב, אבל חנן לזימי מהממונה על השכר הפך את זה לסוג של הסכם פרישה מוקדמת. זו ההתנהלות של האוצר".

יש מוכנות לעשות שינויים או הטבות בעקבות המלחמה?
"שום דבר, הם לא מוכנים לשמוע בכלל. והבעיה היא שאנחנו באים משליחות, אנחנו עובדים עם הצבא וזה חשוב לנו. אופיר נפגש עם הוועד והתרשם מאוד, הוא אמר שמדובר באנשים ערכיים ורציניים, אבל אותנו לצערי זה דופק, כי האוצר לא חותם איתנו כשהוא יודע שאנחנו תמיד נעבוד כמו שהצבא תמיד עובד, כתפיסת עולם. לצערי הם מנצלים את זה שאנחנו לא עושים עיצומים. הדבר היחיד שהצלחנו לעשות בו עיצומים שגם היו אפקטיביים הוא עצירת הוועדה לתכנון, כי זה תופס את הפוליטיקאים בבייס שלהם, ואז הם נלחצים ומביאים אותנו לוועדת חוץ וביטחון ושואלים מה קרה".

לאן אתם שואפים?
"עובדי המנהל האזרחי ערכיים ומסורים, ועושים את העבודה באמת כתרומה למדינה. אנחנו רוצים לראות עוד כמה שנים את המנהל האזרחי עם מספר גדול יותר של תקנים כדי שיוכל להמשיך לדאוג, אבל גם להשתפר, בדאגה לרווחה ולביטחון של התושבים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!