דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

המשחקים האולימפיים נפתחו בפריז: טדי רינר ומארי-ז'וזה פרק הדליקו את האש האולימפית

סלין דיון שרה על מגדל אייפל, אחרי שנתיים שלא הופיעה. ליידי גאגא הופיעה על גדות נהר הסיין באירוע פתיחת המשחקים שהיה מרשים במיוחד | כ-6,800 ספורטאים שטו על 90 סירות, בהצגת המשלחות | הג'ודוקא פיטר פלצ'יק והשחיינית אנדי מורז נשאו את דגל ישראל

  • הג'ודאי האגדי טדי רינר ואתלטית העבר הגדולה מארי-ז'וזה פרה מדליקים את האש האולימפית של המשחקים בפריז 2024 (צילום: REUTERS/Marko Djurica)
    הג'ודאי האגדי טדי רינר ואתלטית העבר הגדולה מארי-ז'וזה פרה מדליקים את האש האולימפית של המשחקים בפריז 2024 (צילום: REUTERS/Marko Djurica)
  • הג'ודאי האגדי טדי רינר ואתלטית העבר הגדולה מארי-ז'וזה פרה מדליקים את האש האולימפית במשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP Photo/David Goldman)
    הג'ודאי האגדי טדי רינר ואתלטית העבר הגדולה מארי-ז'וזה פרה מדליקים את האש האולימפית במשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP Photo/David Goldman)
  • הטבעות האולימפיות על מגדל אייפל, בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/David J. Philip)
    הטבעות האולימפיות על מגדל אייפל, בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/David J. Philip)
  • זינדין זידאן מחזיק את הלפיד האולימפית בטקס פתיחת המשחקים הואלימפיים בפריז (צילום: Loic Venance/Pool Photo via AP)
    זינדין זידאן מחזיק את הלפיד האולימפית בטקס פתיחת המשחקים הואלימפיים בפריז (צילום: Loic Venance/Pool Photo via AP)
  • אנדראה מורז ופיטר פלצ'יק נושאים את דגל ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/Kirsty Wigglesworth)
    אנדראה מורז ופיטר פלצ'יק נושאים את דגל ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/Kirsty Wigglesworth)
  • המשלחת הישראלית בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים (צילום: REUTERS/Albert Gea)
    המשלחת הישראלית בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים (צילום: REUTERS/Albert Gea)
  • טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: REUTERS/Aleksandra Szmigiel)
    טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: REUTERS/Aleksandra Szmigiel)
  • טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
    טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
  • נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: LOIC VENANCE/Pool via REUTERS)
    נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: LOIC VENANCE/Pool via REUTERS)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פריז "עיר האורות" לבשה חג הערב (שישי) לכבוד טקס הפתיחה של האולימפיאדה, שהחל על נהר הסיין בבירת צרפת. במקום צעדה מסורתית לאצטדיון, כ-6,800 ספורטאים שטים על יותר מ-90 סירות לאורך 6 קילומטרים (3.7 מיילים), בין גשר ד'אוסטרליץ לגשר ד'אינה.

הטקס המרהיב נפתח בסרטון וידאו, בו זינדין זידאן, אולי גדול כדורגלני צרפת בכל הזמנים, נשא את הלפיד ברחבי פריז. אירוע הפתיחה הורכב ממצעד המשלחות לצד קטעי מעבר מרהיבים התכתב עם כמה מהדמויות והסיפורים המפורסמים שקשורים בצרפת. זמרת הפופ ליידי גאגא הופיעה על גדות נהר הסיין.

הסוד הגדול והשמור היה כמובן מדליקי האש האולימפית. לאחר דבריו של באך ופתיחת המשחקים הרשמית על-ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון, הלפיד עשה את דרכו לידיהם של שורה של ספורטאי ענק: זינדין זידאן, רפאל נדאל, סרינה וויליאמס, נדיה קומאנץ', קרל לואיס, אמילי מורזמו, טוני פארקר ורנו לאבילני. משם הוא עבר לג'ודאי האגדי טדי רינר ואתלטית העבר הגדולה מארי-ז'וזה פרה הדליקו את האש האולימפית בפריז, בסיומו של מופע עוצר נשימה, שהוציא את המשחקים האולימפיים לדרך באופן רשמי.

לאחר הדלקת הלפיד, הזמרת סלין דיון, שמתמודדת זה זמן רב עם מחלה נוירולוגית קשה, ביצעה מחווה לאדית פיאף ונעלה רשמית את האירוע ליד מגדל אייפל – הסמל הכי גדול של עיר האורות.

את דגל ישראל נשאו הג'ודוקא פיטר פלצ'יק והשחיינית אנדי מורז. פלצ'יק, הוא זוכה מדליית הארד האולימפית בתחרות הג'ודו הקבוצתית במשחקי טוקיו 2020, מדליסט ארד מהאליפות העולם 2023 ואלוף אירופה לשנת 2020. המשחקים בפריז 2024 יהיו המשחקים האולימפיים השניים בהם ישתתף.

אנדראה מורז ופיטר פלצ'יק נושאים את דגל ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/Kirsty Wigglesworth)
אנדראה מורז ופיטר פלצ'יק נושאים את דגל ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז (צילום: AP/Kirsty Wigglesworth)

מורז, היא ילידת ארצות הברית. בשנת 2014 עלתה לישראל אחרי השתתפות במכבייה בשנים 2009 ו-2013. סבה של מורז שחה בקבוצה היהודית "הכח וינה" באוסטריה ב-1930. מורז ייצגה את ישראל בשני משחקים אולימפיים – ריו 2016 וטוקיו 2020. פריז 2024 תהיה הופעתה השלישית. בנוסף, היא בוגרת לימודי רפואה באוניברסיטת תל אביב וחברת ועדת הספורטאים של הוועד האולימפי בישראל.

המשלחת הישראלית למשחקים בפריז מונה 88 ספורטאיות וספורטאים, שיתחרו ב-18 ענפי ספורט. זו המשלחת השנייה בגודלה אחרי טוקיו 2020 בה היו לישראל 90 נציגים. לפי הוועד האולימפי בישראל, צפי המדליות בכחול-לבן הוא 4-5, כולל 15-18 גמרים. בטוקיו השיגה ישראל שיא של 4 מדליות – 2 מדליות זהב של לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט ושתי מדליות ארד של אבישג סמברג ונבחרת הג'ודו.

מאות אלפי אנשים, כולל 320,000 בעלי כרטיסים משלמים ומוזמנים, צפויים לעמוד על גדות הסיין בזמן הצגת המשלחות. כמו תמיד רוב פרטי הטקס נותרו בסוד, אבל שמועות שנפוצו בחודשים האחרונים מדברות על כך שהזמרת הקנדית סלין דיון וכוכבת הפופ האמריקנית ליידי גאגא יופיעו באירוע המרכזי, אותו מביים שחקן התיאטרון והבמאי הצרפתי הנודע תומס ג'ולי.

שוטר באולימפיאדת פריז 2024 (צילום: AP/Thomas Padilla)
שוטר באולימפיאדת פריז 2024 (צילום: AP/Thomas Padilla)

הנושא המרכזי של הטקס הדגיש את ההיסטוריה והתרבות העשירה של העיר. זו הפעם הראשונה שטקס פתיחת המשחקים האולימפיים לא התקיים בתוך אצטדיון. הסוד אולי הגדול מכולם הוא מי יצית את אש המשחקים. גם פה שורה של כוכבים צרפתיים נזרקו באוויר, אבל השם שחוזר הכי הרבה הוא של הג'ודוקא טדי רינר.

פריז נערכת לאבטחה גדולה במיוחד כדי לקיים לקיים אירוע בסדר גודל כזה. בעקבות כך, לא מעט פרטים ומידע על הטקס טרם נחשף. לא פחות מ-45,000 שוטרים וכ-10,000 חיילים נוכחים ושומרים על האזור. גשרים רבים נחסמו, כמו גם לא מעט אזורים מסביב לנהר, וכן המתחם האווירי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!