דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק המרכולים

חקיקה / שר הפנים איים בהתפטרות וחוק המרכולים אושר בקריאה ראשונה

החוק, שיאפשר לשר הפנים לשלול חוקי עזר עתידיים הנוגעים בפתיחת עסקים בשבת, אושר הבוקר (ג') ברוב של 59 מול 54 | אמש, איים השר אריה דרעי להתפטר מתפקידו באם לא תאושר ההצעה | ראש הממשלה הגיע לכנסת כדי לפתור את המשבר

בנימין נתניהו ואריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
בנימין נתניהו ואריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (שלישי), בקריאה ראשונה, את חוק המרכולים שיאפשר לשר הפנים לשלול חוקי עזר עירוניים שיאושרו בעתיד ונוגעים בפתיחת בתי עסק בשבתות. למרות המשמעת הקואליציונית המחייבת, בתחילה התקשתה הקואליציה לגבש תמיכה בחוק – אך לבסוף הצליחה לגייס את הרוב הדרוש להעברתו. החוק אושר ברוב של  59 תומכים מול 54 מתנגדים.

שר הפנים, אריה דרעי, העביר אמש מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי יתפטר מתפקידו אם החוק לא יעבור בקריאה ראשונה. נתניהו, ששב אתמול בערב לארץ מביקורו בבריסל, הגיע לכנסת כדי לנסות לפתור את המשבר.

שר הפנים דרעי ושר הביטחון ליברמן בכנסת. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90)
שר הפנים דרעי ושר הביטחון ליברמן בכנסת. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90)

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת נעדר, למרות שהודיע שכל חברי הכנסת של מפלגתו יצביעו נגד החוק ללא קיזוזים. כן נעדר ח"כ סעיד אלרחומי מהרשימה המשותפת. חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שפרשה מישראל ביתנו נעדרה למרות שהיא מהווה חלק מהאופוזיציה.

ח"כ יהודה גליק מהליכוד הצביע בעד לאחר שקיבל הבטחה שהקואליציה תתמוך בהצעת חוק שתאסור על פרסום עישון מחוץ לתקשורת המודפסת. ח"כ שרן השכל מהליכוד שהודיעה שתיעדר מההצבעה נמנעה באישור. גם ח"כ אורן חזן (הליכוד), שהתנגד בתחילה להצעה, הצביע בעדה. "לא מפרקים קואליציה על חוק כזה", אמר חזן.

מן העבר השני ארבעה חברי כנסת של ישראל ביתנו הצביעו נגד החוק ושרת העלייה והקליטה סופה לנדבר מהמפלגה נעדרה. כל חברי הכנסת של סיעת כולנו הצביעו בעד החוק ובכלל זה חברת הכנסת רחל עזריה, שהתבטאה בעבר נגד ההצעה, וח"כ טלי פלוסקוב שהוזכרה כמתלבטת.

סערה התעוררה באופוזיציה, אחרי שיו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הודיע כי יתקזז עם השר לענייני דת המאושפז לבדיקות רפואיות. יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון האשים את גילאון כי "הציל לנתניהו את הקואליציה". גילאון אמר בתגובה כי "זהו קיזוז על רקע הומניטרי, שנעשה כדי שעמיתיו של אזולאי לקואליציה לא יאלצו אותו להפסיק הליך רפואי רק כדי להשתתף בהצבעה. אילולא התקזזתי עם השר אזולאי, הוא היה מופיע פה על אלונקה ועם אינפוזיה, תוך סיכון בריאותו, והתוצאה הייתה נשארת זהה".

ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)
ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)

הצעת חוק המרכולים, שיזם דרעי, מעניקה לשר הפנים סמכות לא לאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים פתיחת חנויות בשבת. ההצעה אף קובעת כי שר הפנים לא יאשר פתיחת חנויות בשבת אלא כדי "לספק צרכים שהם, לדעת השר, חיוניים ובהיקף המזערי הנדרש". עם זאת, החוק לא ישפיע על פתיחת חנויות בתל אביב כיוון שחוק העזר בתל אביב כבר אושר, אלא רק על חוקי עזר עתידיים ברשויות אחרות.

לפני שבועיים סיכם הליכוד עם הסיעות החרדיות על העברת שתי הצעות חוק ממשלתיות. אחת מהן היא חוק המסורת שלפיו שר העבודה והרווחה יחויב להתחשב בעת מתן היתרי עבודה בשבת גם בשיקולי דת. הצעה זו שעוררה פחות מחלוקת, אושרה לאחר חוק המרכולים ברוב של 50 נגד 34.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!