דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

כל מה שחשוב לדעת על חוק חשבוניות ישראל: הרפורמה החדשה לבעלי עסקים

(קרדיט: Chatgpt)
(קרדיט: Chatgpt)

במאי 2023 אישרה ועדת הכספים את "חוק ההתייעלות הכלכלית", הכולל רפורמה משמעותית שנקראת "מודל חשבוניות ישראל" שמטרתה לצמצם את השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שהן מסמכי הונאה שהונפקו בגין עסקאות או שירותים שאינם קיימים, במטרה לזכות שלא כדין בהחזרי מע"מ.

מטבע הדברים, התנהלות זו אינה חוקית, ובהתאם לנתוני רשות המיסים, חשבוניות פיקטיביות גורמות למדינה להפסדים שנתיים של מיליארדי שקלים.

ההיבטים העיקריים של חוק חשבוניות ישראל

במסגרת התוכנית החדשה של חוק חשבוניות ישראל, החל מיום 1.1.2024 (עם דחיית האכיפה ל-5.5.2024 עקב המצב הביטחוני), תנפיק רשות המיסים מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת, שתספק אימות משפטי בזמן אמת לעסקאות ברגע ההנפקה.

מספרי הקצאה חשובים למקבל החשבונית, מכיוון שהלקוח יכול לתבוע החזר מע"מ על הוצאותיו רק אם החשבונית שהוא מגיש כוללת את מספר ההקצאה. מספרים אלו חשובים באותה מידה עבור ספק השירות, שכן עמידה בדרישה זו מחויבת בחוק.

על מי משפיעה הרפורמה?

הרפורמה חלה על כל בעל עסק שמנפיק חשבונית עסקה או חשבוניות מס קבלה, לרבות עוסקים מורשים, עמותות וחברות בערבון מוגבל. עוסקים פטורים, המוציאים רק קבלות ולא חשבוניות, אינם מושפעים מהרפורמה הזו.

האתגר העיקרי במאבק בחשבוניות פיקטיביות הוא שרשויות האכיפה מאתרות בדרך כלל עבירות אלו רק לאחר שכבר נגרם נזק כלכלי משמעותי והעבריינים, המקושרים לרוב לארגוני פשיעה או טרור, הרוויחו מפעילותם.

בהפיכת מספר הקצאה לדרישה לניכוי מע"מ, מוקד האכיפה עובר מתגובה למניעה. צעד זה יאפשר לרשויות לעצור עסקאות החשודות כפיקטיביות לפני ניכוי המע"מ ולפני שהושגו רווחים מהפשע.

איך משיגים מספר הקצאה?

ראשית, יש לוודא שיש לכם חשבון פעיל בשירותים הדיגיטליים של רשות המיסים להפקת מספרי הקצאות, ואם אין לכם, עליכם ליצור חשבון באתר רשות המיסים. קיימות שתי שיטות לבקש מספר הקצאה:

הגשה ידנית: כרוכה בהגשת בקשה מקוונת בכל פעם שאתם מנפיקים חשבונית בסכום שהוא מעל 25,000 ₪, ובעוד שזוהי שיטה מורכבת, בשל הפעולות החוזרות ונשנות הנדרשות, זוהי עדיין אפשרות.

מערכת אוטומטית: השיטה הפשוטה והמהירה יותר היא להשתמש במערכת אוטומטית להנהלת חשבונות, המייעלת את התהליך ומונעת את הצורך בהגשת בקשות ידניות.

יישום מערכת מספרי ההקצאה

רשות המיסים החליטה שבשנת 2024, השנה הראשונה ליישום התוכנית, כל הבקשות להקצאת מספרי חשבוניות מס יאושרו, אבל משנת 2025, כל בקשה תיבדק בנפרד בהתאם לקריטריונים שנקבעו כדי לוודא את הלגיטימיות של העסקה.

על פי החוק החדש, אם עסקה לא קיבלה מספר הקצאה מכל סיבה שהיא, לא ניתן יהיה לנכות את המע"מ בגין אותה חשבונית מס, החל מהשנה הראשונה לביצוע.

רשות המיסים הציגה גם אמצעים לתמיכה בבעלי עסקים בתקופת המלחמה, ובעלי עסקים שכבר הסתגלו למודל החשבוניות הישראלי יכולים להתחיל בדיווח מפורט של מע"מ ולבקש מספרי הקצאה, כדי ליהנות מעיבוד מהיר ומהליכים מהירים של החזרי מע"מ.

טיפים לסיום

אם לא קיבלתם מספר הקצאה לאחר בקשה ידנית, ודאו שהקפדתם שהקריטריונים הבאים מתקיימים:

סכום החשבונית: סכום החשבונית חייב להיות גדול מ-25,000 ₪ לפני מע"מ. חשבוניות מס מתחת לסכום זה וחשבוניות מס פטורות ממע"מ אינן דורשות מספר הקצאה.

רישום תאגיד: אם הישות היא חברה בע"מ, יש לוודא רישום כתאגיד באתר רשות המיסים באזור האישי של בעל החברה.

סוג מסמך: המסמך חייב להיות חשבונית מס או חשבונית מס קבלה. סוגי מסמכים אחרים אינם דורשים מספר הקצאה.

מספר תעודת זהות של הלקוח: יש לוודא שהחשבונית כוללת את מספר תעודת הזהות של הלקוח.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!