דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.3°תל אביב
  • 23.8°ירושלים
  • 28.3°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 37.1°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 23.5°צפת
  • 28.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

עניינים משפטיים בישורת האחרונה של החיים- מה כדאי לדעת?

(קרדיט: pixabay)
(קרדיט: pixabay)

הדבר האחרון עליו אדם רוצה לחשוב הוא על מותו. גם בגיל השלישי העיסוק הוא באיכות חיים, בבריאות ובניצול הזמן שנשאר בדרך הטובה ביותר. עם זאת, כדאי להסדיר עניינים שיצוצו לאחר שאותו אדם ילך לעולמו. חלקת העיזבון תהיה לא פשוטה ליורשים, במיוחד כל עוד אין צוואה שהותיר אחריו המנוח אשר מפרטת את רצונותיו בכל הנוגע לחלוקת רכושו. פניה מצד אותו אדם לעורך דין המתמחה בצוואות וירושות וגם בעניינים משפטיים אחרים הנוגעים לשלבי חייו האחרונים תיתן לו שקט ואפשרות להמשיך ולנצל את חייו בדרך הטובה ביותר.

מהו מסמך ייפוי כוח מתמשך?

כאשר אדם נמצא במצב בו אינו כשיר לנהל את ענייניו או חלק מהם, הדרך בה פועלים היא מינוי אפוטרופוס אשר יהיה ממונה על כל ענייניו. לאותו אדם ההופך לחסוי אין ממש שליטה כיצד יתנהלו ענייניו מאותו רגע. עם זאת, הוא יכול לדאוג לשלב בו לא יהיה כשיר לניהול ענייניו מראש, כאשר הוא עוד צלול לחלוטין, באמצעות עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך. מסמך זה מייפה את כוחו של אדם מסוים או יותר מאדם אחד לטפל בענייניו בעתיד כשהוא לא יוכל לעשות זאת. במסמך זה קובע אותו אדם מי יהיה מיופה הכוח ועל איזה עניינים הוא יהיה אחראי. כך יכול להיות מיופה כוח אחד לטיפול בעניינים פיננסיים ואחר האחראי על טיפול בנושא הרפואי. מעבר לקביעת מיופי הכוח יכול מייפה הכוח להשאיר הוראות כיצד ירצה שענייניו יתנהלו, למשל בענייני נכסים שבבעלותו.

כיצד הופך אדם להיות אפוטרופוס לאדם אחר

כאמור, האופציה החלופית לייפוי כוח מתמשך הוא מינוי אפוטרופוס. הדבר קורה כל עוד לא ערך אדם מסמך ייפוי כוח מתמשך. אז יצטרך בית המשפט לקבוע מי יהיה אותו אדם אשר  ימונה להיות האפוטרופוס. כמובן שטובת החסוי היא השיקול בבחירת האפוטרופוס כך שלרוב מדובר על קרוב משפחה בדרגה הגבוהה ביותר, בד"כ אחד הילדים או נכד. עם זאת, אפוטרופוס לא ממונה אלא אם הוגשה תביעה על כך לבית המשפט לענייני משפחה. אז יבדוק בית המשפט את כשירותו של המבקש להתמנות להיות אפוטרופוס וגם האם יהיה אמון על כל ענייניו של החסוי או האם יטפל בנושאים ספציפיים או אפילו בנושא מסוים אשר הטיפול בו אמור להסתיים לאחר תקופה כך שהמינוי הוא זמני.

איך נעשית חלוקת ירושה ללא צוואה?

אין ספק שכדי שאדם יוכל לבטא את רצונו לגבי האופן בו רכושו יחולק לאחר מותו מומלץ לו להשאיר אחריו צוואה ברורה ומנוסחת היטב שכל רכושו נכלל בתוכה. עם זאת, ישנם מצבים בהם אדם לא עורך צוואה, למשל כאשר נפטר במפתיע או כי פשוט לא היה מודע לחשיבות העניין. אז עיזבונו יחולק בהתאם לחוק הירושה לאחר הגשת בקשה לצו ירושה ע"י יורשיו. עפ"י חוק הירושה חלוקת העיזבון היא בהתאם לדרגת קרבה משפחתית. כך, אצל אדם נשוי עם ילדים, מחצית מהעיזבון תקבל אשתו והמחצית השנייה תתחלק בין ילדיו. אם היה נשוי ללא ילדים, אשתו תקבל את הבית, הרכב ושני שליש מהעיזבון והשליש הנותר יתחלק בין שאר הקרובים בקרבה ראשונה. החוק מפרט מצבים נוספים אך העיקרון הוא חלוקה בהתאם לדרגת הקירבה.

עו"ד יוסי ברקוביץ הוא עו"ד לענייני ירושות וצוואות, בעל ניסיון רב בתחום המסייע הן למצווים בעריכת הצוואה והן ליורשים בקיום הצוואה או חלוקת העיזבון לפי חוק הירושה. מוזמנים ליצור קשר בטלפון 077-556-3945

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!