דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

לצלוח את הבגרויות בלי לחץ: אסטרטגיות לניהול זמן יעיל

(קרדיט: pexels)
(קרדיט: pexels)

תקופת הבגרויות היא אחת התקופות המאתגרות והמשמעותיות בחיי תלמיד המהווה צומת דרכים חשוב המשפיע על עתידו האקדמי והמקצועי. עם זאת לצד החשיבות הרבה, תקופה זו מלווה לעיתים קרובות בלחץ ובחרדה אשר עלולים לפגוע בביצועים ובתוצאות.

האתגרים העומדים בפני התלמיד בתקופה זו מורכבים ומלחיצים. כמות החומר הנלמד היא רבה, לוחות הזמנים צפופים והציפיות גבוהות, ולכן ניהול זמן יעיל הוא אחד הכלים החשובים ביותר להתמודדות עם האתגרים בתקופת הבגרויות. תכנון נכון ושימוש מושכל בזמן העומד לרשותנו יכולים להפחית משמעותית את תחושת הלחץ, לשפר את איכות הלמידה ולהגביר את הסיכויים להצלחה.

תקופת הבגרויות לא חייבת להיות מלווה בלחץ ובחרדות. בקורס הכנה להשלמת בגרויות תלמדו איך להצליח בבחינות בלי לקרוע את עצמכם, איך לשמור על הבריאות הגופנית והנפשית גם בתקופה הקשה והאינטנסיבית, תקבלו טיפים להתמודדות עם לחץ, שינה איכותית ותזונה נכונה ותגלו טכניקות למידה שונות ויצירת הרגלי למידה יעילים.

בואו ויחד נצא למסע של למידה יעילה ומאוזנת שתוביל אתכם להצלחה ולסיפוק אישי.

הלחץ בלימודים ובבחינה: חבר או אויב?

לחץ הוא תגובה טבעית של הגוף למצבים מאתגרים או מסוכנים. הוא גורם לשחרור הורמונים כמו קורטיזול ואדרנלין המכינים את הגוף לפעולה או לבריחה.

ללחץ יכולה להיות השפעה חיובית על הביצועים, במיוחד במצבים שבהם נדרשת ערנות ומוטיבציה גבוהה. עם זאת, לחץ ממושך או חזק מדי עלול להשפיע לרעה על הביצועים במגוון דרכים:

פגיעה בריכוז ובזיכרון – לחץ מוגבר מקשה על היכולת להתרכז ולקלוט מידע חדש. לחץ עלול  גם להקשות על היכולת להתמקד במשימה ולהיזכר בפרטים חשובים.

פגיעה בקבלת החלטות – תחת לחץ, אנשים נוטים לקבל החלטות פזיזות או שגויות לגבי חלוקת זמן הלמידה, סדרי עדיפויות בלימוד החומר ועוד.

פגיעה במוטיבציה – לחץ ממושך עלול לגרום לירידה במוטיבציה ובהתלהבות, לשחיקה, לתשישות נפשית ופיזית ובמקרים חמורים אף לייאוש.

חרדת בחינות – לחץ מתמשך עלול להוביל לחרדת בחינות המשבשת את היכולת לתפקד בזמן אמת.

פגיעה בבריאות – לחץ ממושך עלול להוביל לבעיות בריאותיות שונות כמו כאבי ראש, הפרעות שינה, חרדה ודיכאון המשפיעים על היכולת ללמוד ולהתרכז.

ניהול זמן יעיל לבחינות הבגרות: אסטרטגיות מוכחות להצלחה

פירוק משימות גדולות:

פרקו את החומר למשימות קטנות וניתנות להשגה. חלקו כל משימת למידה למשימות קטנות יותר כמו קריאת מאמר, סיכום, הכנת ראשי פרקים וקבעו לוח זמנים ריאלי לכל נושא. זה יעזור לכם להתקדם בצעדים קטנים ולהרגיש פחות מוצפים, פחות מאוימים מגודל המשימה ולחוות תחושת הישג גדולה יותר.

שימוש בשיטת הפומודורו: עבודה מרוכזת בפרקי זמן קצרים עם הפסקות קצרות:

פרנצ’סקו קירילו (francesco cirillo) יזם ופיתח את שיטת פומודורו לאחר שהוא חווה תסכול בשל הזמן שהוא בזבז, לדעתו, כאשר הוא למד.

טכניקת פומודורו היא שיטה לניהול זמן שנועדה לשפר את הריכוז והפרודוקטיביות. הטכניקה מבוססת על עבודה בפרקי זמן קצרים וממוקדים מתוך נטילת הפסקות קצרות ביניהם.

כל פרק זמן עבודה נקרא "פומודורו" ואורכו עשרים וחמש דקות. לאחר כל פומודורו יש לקחת הפסקה קצרה של חמש דקות ולאחר ארבעה פומודורו יש לקחת הפסקה ארוכה יותר של רבע שעה עד חצי שעה.

הנחת היסוד של השיטה היא שהפסקות תכופות בלמידה מונעות את השחיקה הנפשית הכרוכה בעבודה רציפה במשך שעות ומגבירות את היעילות.

קביעת עוגנים יומיים:

קביעת עוגנים יומיים היא אסטרטגיה חשובה בניהול זמן יעיל, במיוחד בהכנה לבחינות הבגרות .

עוגנים יומיים הם פעילויות או זמנים קבועים במהלך היום המסייעים ליצור מסגרת יציבה ושגרה עקבית. הם עוזרים לתלמידים לארגן את יומם ולנצל את הזמן ביעילות רבה יותר ולסייע בהגברת הריכוז על ידי יצירת זמנים קבועים ללמידה ומנוחה.

עוגנים יומיים מסייעים ביצירת שגרה יציבה המפחיתה תחושות של לחץ וחרדה הקשורות לאי-ודאות, מפחיתים את הצורך בקבלת החלטות יומיומיות ומשחררים אנרגיה מנטלית ללמידה. הם מספקים מסגרת ברורה לתכנון פעילויות אחרות סביבם, מה שמסייע בניצול יעיל יותר של הזמן הפנוי, ומסייעים בשמירה על איזון בריא בין זמן למידה לבין פעילויות אחרות חשובות.

חשוב לדעת שקביעת עוגנים יומיים צריכה להיות גמישה ומותאמת לצרכים האישיים של כל תלמיד. יש לבחון את היעילות של העוגנים ולהתאים אותם במידת הצורך.

שימוש באסטרטגיות מטה – קוגניטיביות:

אסטרטגיות מטה – קוגניטיביות הן מיומנויות חשיבה מתקדמות המאפשרות לנו לפקח, לנהל ולשלוט בתהליכי החשיבה שלנו. אסטרטגיות אלו מתייחסות ליכולת של התלמיד לחשוב על תהליכי החשיבה והלמידה שלו עצמו ולהשתמש בידע זה כדי לשפר את הלמידה.

זהו את סגנון הלמידה האישי שלכם, את החוזקות ואת החולשות שלכם בלמידה. למשל, האם אתם לומדים טוב יותר בבוקר או בערב? האם אתם מעדיפים ללמוד לבד או בקבוצה?

קבעו מטרות ברורות לכל שיעור למידה והחליטו מראש על האסטרטגיות שתשתמשו בהן. למשל, האם תשתמשו בסיכום, בשאילת שאלות או בהקלטה ושמיעה חוזרת של החומר ועוד.

במהלך הלמידה, עקבו אחר ההתקדמות שלכם. שאלו את עצמכם האם אתם מבינים את החומר, האם אתם מתקדמים בקצב הרצוי והאם האסטרטגיה שבחרתם יעילה.

לאחר הלמידה, העריכו את היעילות של האסטרטגיות שהשתמשתם בהן. חשבו מה עבד טוב ומה צריך לשפר בפעם הבאה.

התאימו את האסטרטגיות לסגנון הלמידה האישי שלכם ולדרישות הספציפיות של כל מקצוע.

התמקדות בחוזקות – לנצל את היכולות הטבעיות שלכם ולהגביר את יעילות הלמידה.

התחילו בתהליך של זיהוי עצמי של החוזקות שלכם. אלו יכולות להיות מיומנויות אקדמיות ספציפיות (כמו כתיבה או פתרון בעיות מתמטיות), סגנונות למידה (כמו למידה ויזואלית או שמיעתית) או תכונות אישיות (כמו התמדה או יצירתיות). כאשר אתם מצליחים בתחומים שבהם אתם חזקים, זה מעניק תחושת מסוגלות העשויה להשפיע לטובה גם על תחומים מאתגרים יותר.

לאחר זיהוי החוזקות, התאימו את שיטות הלמידה שלכם כדי לנצל אותן. למשל, אם אתם מבינים טוב יותר כשאתם רואים את החומר בצורה חזותית, נסו לצייר תרשימי זרימה, מפות, טבלאות או אפילו ציורים פשוטים של המושגים והרעיונות שאותם אתם לומדים.

אמנם, חשוב להתמקד בחוזקות, אך אין להזניח את התחומים שבהם אתם מתקשים. השתמשו בחוזקות שלכם כבסיס לפיתוח מיומנויות משלימות. למשל, אם אתם טובים בזכירת מנגינות, נסו להלחין שירים קצרים עם המידע שאתם צריכים לזכור.

שימוש בטכנולוגיה: נצלו כלים טכנולוגיים שמתאימים לחוזקות שלכם.

שימוש בטכנולוגיה יכול לסייע רבות בניצול החוזקות האישיות ובשיפור תהליך הלמידה. הנה כמה דרכים להרחיב את השימוש בכלים טכנולוגיים בהתאם לחוזקות:

צפו בסרטוני הסבר ביוטיוב.

השתמשו באפליקציות להקלטת הרצאות או סיכומים קוליים.

השתמשו באפליקציות לניהול משימות ובכלי ניהול זמן שיעזרו לכם לתכנן את זמנכם בצורה יעילה.

הגדירו תזכורות ומעקב אחר זמני למידה באמצעות אפליקציות שונות.

צרו קבוצות למידה באמצעות פלטפורמות כמו Zoom או Discord, (פלטפורמת תקשורת מקוונת פופולרית המשמשת בעיקר לצ'אט קולי, וידאו וטקסט).

זכרו להתאים את הכלים הטכנולוגיים לצרכים האישיים שלכם ולסגנון הלמידה המועדף עליכם. ניסוי וטעייה יכולים לעזור למצוא את הכלים המתאימים ביותר עבורכם.

הקפידו על שינה מספקת ותזונה נכונה שימו לב לרמות הלחץ שלכם ופנקו את עצמכם בפעילויות מרגיעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!