שמים את העובדות והעובדים במרכז - אפריל 2024

8 הרשת, לתחרות, לביטחון ולציבור הלקוחות. רת־ מנו גורמי ממשל וחברי כנסת, שתמכו בנו ונאבקו יחד איתנו כנגד ההחלטה השגויה, הופענו בווע־ דת הכלכלה ובפורומים שונים, הסברנו ושכנענו את כולם – ככה מתנהלים ועדים חכמים". "אם בעבר הדימוי של ועדי העובדים היה של שורפי צמיגים, שמנסים להציל עצמם רק אחרי שהגרזן כבר נחת עליהם, הרי שהיום הוועדים מאוד מקצועיים ואנחנו לא מחכים שיפתיעו אותנו", מוסיף ואזנה. "ועד עובדים צריך לפעול בחוכמה ובכל הזירות כדי למנוע פגיעה, אם זה רגולטורית מול גורמי ממשל ואם זה מול אנשי ציבור – ואם יוצאים למאבק הוא צריך להיות קודם כול מנומק, מתוכנן אסטרטגית, מתוך ידע ורתימת גורמים תומכים, לצד העוצמה הדרושה כמובן. זה מה שעשינו תמיד, שילבנו כוחות והצ־ לחנו למנוע גם את המכה הזאת". במרחק השנים התברר כי תאגיד חיצוני, כפי שהקימו פרטנר והוט מובייל, כאשר הוא מאוגד תחת ארגון עובדים חזק, עשוי להיות קרקע יציבה עבור העובדים שתנאי העסקתם מעוגנים נ � . "א PHI בהסכם קיבוצי, כפי שקורה בחברת עובדים, אבל 120 חנו אומנם חברה קטנה של מחזיקים רשת של מיליוני לקוחות", מציין לוין. "אם לא היינו תחת חסות ההסתדרות, המצב שלנו היום היה גרוע מאוד. בלי ועדים לא היו קיימות היום חטיבות הנדסה ולא מערכות מידע – כל הפעילות הזאת הייתה יוצאת למיקור חוץ. היו כמה ניסיונות של השתלטות על תשתיות הסלולר, ולכן חד משמעית – ההקמה של הוועדים נתנה פרנסה לכל עובדי ההנדסה בחברות עד היום, ובעזרת השם עד הפנסיה". המאבק על הרשת לא הסתיים שם, עם הד־ רישה להקמת תאגיד. מאז חלפו להם עוד כמה עננים קודרים מעל ראשיהם של המהנדסים. היו אלה תוכניות לשת"פ פסיבי בכל רחבי הארץ, לשת"פ אקטיבי בפריפריה, וניסיון של בעלי הון להשתלט על הבעלות על תשתיות הסלולר במת־ כונת של חכירת אתרי השידור ברשתות לתקופה שנה. הרקע לניסיונות אלו הוא 20 ממושכת בת היכולת המוגבלת של החברות לעמוד בהיקף ההשקעות הנדרשות לפיתוח הרשתות כאשר מחירי החבילות כה נמוכים. מנתוני משרד התקשורת עולה כי בעשור שבין הגיעה הירידה בהכנסות של 2018־ ל 2008 השנים – צניחה חופשית שסופה לא ידוע. 50%־ כל הענף ל אם לא די בכך, פקדו את החברות בזה אחר זה משב־ , עם 2020 רים נוספים, ובהם זה שנחת עליהן בשנת הפסקה כמעט מוחלטת בטיסות לחו"ל בשל מגפת הקורונה, וזו העכשווית ברבעון האחרון מאותה הסיבה בדיוק בצל המלחמה. אף על פי כן, יש לציין כי מגמת התאוששות של החברות נמשכה כל העת. כיום חזרו החברות להרוויח ולהתפתח לת־ חומים נוספים, בהם התקשורת הקווית ושירותי הטלוויזיה, והעובדים המאוגדים עצמם הוסיפו ליהנות מהסכמים חזקים ומשלל הטבות ותנאים מהטובים במשק. "החברות בישראל נחשבות לטובות בעולם מבחינת רמת השירות וזה לא מובן מאליו", אומר לוין. "כיום, במחיר של מנת שווארמה, הלקוח מקבל טכנולוגיה שעולה מי־ ליונים ואנשים לא מבינים את זה". אתם חברים באיגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק. ענף הסלולר זה הייטק? טוויג: "מבחינת השכלה ואיכות האנשים – אנחנו אנשי טכנולוגיה ברמה הכי גבוהה שיש. מנחם לדוגמא, הוא בוגר הטכניון בהנדסה, כולנו מהנדסים. נכון, החברה לא נחשבת חברת הייטק, אבל חטיבות ההנדסה הן ברמה של הייטק". לוין: "בהוט מובייל היינו חברים ב'היי-טק זון', שזה מועדון לקוחות של עובדי ההייטק, אבל עם הזמן זה בוטל. החברה לא רצתה להמשיך לשלם. אנחנו מהנדסים ועוסקים בקדמת הטכ־ נולוגיה בתחום הסלולר, אבל אם אתה בוחן את השכר שלנו, זה לא דומה להייטק". תשתיות הסלולר בחירום ומלחמה הלחצים החוזרים ונשנים מצד גורמים שונים, ובהם משרד התקשורת, לקדם מהלכים של מי־ קור חוץ בעבודה על תשתיות הסלולר, מתעלמים מיתרון אחד חשוב ובולט שקיים בשמירה על הר־ שתות בידיהם הנאמנות של עובדי החברות המ־ סורים – יתרון שמורגש ביתר שאת דווקא בימים אלה של מלחמה כמעט בכל החזיתות. "תשתית הסלולר צריכה להיות מוגדרת כתשתית לאומית, בדיוק כמו תשתית של חברת חשמל ומקורות", אומר טוויג. "אנחנו מפעל חיוני וככה המדינה צריכה להתייחס אלינו. צריך להבין שאם לוקחים את הרשת שלנו ומעבירים אותה לקבלנים, אנחנו נאבד שליטה. לך תחפש אנשים שיגיבו ויטפלו לך באתרים בשעת חירום, אבל כשהרשת בידיים שלנו, האחריות מוטלת עלינו". האתגר הכי קשה מבחינת רשתות הסלולר, התרחש בימים הראשונים של הלחימה, בעיקר בגזרת הדרום. "פתאום הגיעו כוחות מאוד גדולים לאזורים שבשגרה היו מאוכלסים עם מעט מאוד תושבים וקצת צבא", מוסיף טוויג. "זה קרה בש־ טחי כינוס, בבסיסים צבאיים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ. במצב כזה העומס על הרשת עולה בצורה דרמטית והפיזור של הלקוחות השתנה. את התושבים שפונו מנחל עוז לקריית גת, הח־ ליפו כוחות צבא שהתמקמו במקומם, זה יצר מצב חדש שבו בשכונה שלמה אין די קיבולת ברשת ואין קווים נייחים בבתים". טוויג: "בתחילת הלחימה, נוצר מצב שבכל הגזרה הדרומית נפלו אתרי שידור. זה קרה גם בגלל כמה פגיעות ישירות של טילים בתרנים, וגם בגלל היעדר אספקת החשמל לאתרים לאחר שהתשתיות של חברת חשמל נפלו. יש לנו גיבוי של מצברים לכמה שעות, אבל זה לא מספיק. אתרי שידור מחוברים כמו שרשרת. מספיק שאחד נופל כדי להפיל כמה אתרים אחרים. זה חייב אותנו להוציא צוות של טכנאים, שטיפלו בתקלות תחת מטחי טילים". לוין: "אנחנו הוצאנו לשטח אתרי סלולר ניידים. פעלנו מהר, הרמנו אתר חדש בעין גדי תוך שבוע. כל החברות היו צריכות לפעול מהר מאוד ובהשקעות גדולות לשיקום הרשת ולהקמת אתרים חדשים". טוויג: "באגף הנדסה אנחנו קצת יותר מבוגרים, כך שאין לנו הרבה עובדים שגויסו למילואים, אבל עבדנו סביב השעון ונתנו מענה לצבא, שהוא לקוח גדול שלנו. עשינו פשוט מהפכה לטובת הצבא כדי לעמוד בדרישות. זה לא רק העומסים שהיינו צרי־ כים לטפל בהם, אלא גם חוסר הכיסוי במקומות מסוימים. אתה לא מביא אתרים לתוך רצועת עזה, אבל רדיוס הכיסוי של כל אתר הרבה יותר גדול – יש עליו יותר תנועה והוא מכסה יותר מרחוק. אם אתר כזה נופל, כל הרשת יוצאת מאיזון, כי העומס עובר לאתרים אחרים. זו האחריות שלנו כמהנדסי רדיו לדאוג לכך שזה לא יקרה". ואזנה: "צריך להבין, הפעילות הזאת של העו־ בדים מתבצעת תחת סיכון. שני טכנאים שלנו יצאו לטפל באתרים בעוטף וזה כמעט הסתיים באסון. בתוך הכאוס שהיה על גבול הרצועה בימים הרא־ פרסום 2014 מאי מדיניות משרד התקשורת בנושא שיתוף הרשתות של בעלי רישיון רט"ן צניחה 2014 דצמבר במחירי חבילות הסלולר: ש"ח לחודש 50 הקמת 2015 אפריל , תאגיד PHI חברת משותף לפרטנר והוט מובייל ועדי פלאפון 2015 ספטמבר וסלקום זוקפים הצלחה במאבקם המשותף נגד חובת הקמת תאגיד חיצוני בשת"פ האנטנות מכירת גולן 2017 ינואר טלקום לאלקטרה מוצרי צריכה (מיכאל גולן יוצא ברווח של עשרות מיליונים) 2015 מאי גולן טלקום מפרקת את רוב האתרים ברשת החלקית שהקימה, בניגוד למוטל עליה על פי חוק הסכם קיבוצי ראשון 2016 מרץ בחברת פרטנר התארגנות עובדי 2016 מרץ דינמיקה סלולר (בבעלות סלקום) 2015 פברואר הסכם קיבוצי ראשון בחברת סלקום הקמת 2014 יוני איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק האנשים שלנו

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=