יחד כל הדרך - מגזין מיוחד - ועידת הסתדרות המעוף ה-19

" זה היה יום של חג", אמרה אתי דוד, ק � שנים בגני ת 22 תומכת חינוך מזה שורת בבאר יעקב, לאחר אירוע החתיו מה על הסכם הרפורמה בשכר תומכות החינוך. "אחרי כל כך הרבה שנים, סוף סוף מתייחסים אלינו כאל נשות חינוך, עובדות מקצועיות". הרפורמה במקצוע תומכות החינוך בגני הילדים ובבתי הספר, שנקראו עד היום סייעות, יצאה לדרך, הסכם הרפורמה נחתם על ידי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות המעוף גיל בר-טל, הממונה על השכר באוצר אפי מלכין ויו"ר מרכז השלו טון המקומי חיים ביבס. היא כוללת שינוי מהיסוד של מבנה ההעסקה במקצוע: שכר , ויעמוד מעתה 20%- היסוד יועלה ביותר מ ו � שקלים, לצד ת 8,000 שקל עד 7,000 על ת � שקלים בכל שנה; הש 50 ספת ותק של למויות והכשרות שיזכו בתוספות שכר של שקלים בחודש, וכן מסלול 1,600- ל 400 בין הכשרה לתואר אקדמי; קיצור שבוע העבוו שעות ובחינת קיצור נוסף בהמשך 40- דה ל ושורה של שיפורים נוספים בתנאי העבודה. דוד הגיעה לחתימת ההסכם בבית ההסו תדרות יחד עם שלוש סייעות ותיקות, שנלו חמות כבר שנים על שיפור התנאים במקצוע. בשיחה עם 'דבר' הן סיפרו על ההישגים המשמעותיים מבחינתן, על הדרך הארוכה להסכם, וההשפעות על השטח. "ההישג הגדול ביותר של הרפורמה מבו חינתי, זו ההכרה, לא הכסף", אמרה דוד. "זו ההבנה שגן ילדים לא יכול לפעול בלי תומכת חינוך. זה הגיע אחרי שנים שמזלזלים בנו, קוו ראים לנו מפונקות. אומרים עלינו 'מה הן כבר עושות, מכינות ארוחת בוקר?'. יו"ר ההסתו דרות ארנון בר-דוד ויו"ר הסתדרות המעוף עו"ד גיל בר-טל, הביאו את כל המדינה לתוו בנה שתומכת החינוך היא העוגן בגן הילדים". "אנחנו נשות חינוך לכל דבר ועניין" 30 מישלין עטיה, תומכת חינוך מזה שנים עם מומחיות בתחום האוריינות והאומו נות, אמרה ששינוי שם המקצוע מסייעת לתומכת חינוך מבטא שינוי שכבר קייים בשטח במהות התפקיד. "פעם סייעות היו ממוקדות באוכל ובתחזוקה של הגנים. בימי ההורים שלנו, סייעות רבות לא ידעו לקרוא מ � התחילו לדרוש ל 1994 ולכתוב. רק בשנת שנות לימוד. אבל היום סייעות 12 קצוע הזה הן נשות חינוך לכל דבר ועניין – יושבות עם הילדים ומלמדות אוריינות, כתיבה, חשבון. מתחילים לעבוד על הכישורים הללו כבר בגן חובה וטרום חובה. הסייעת היום היא יד ימינה של הגננת, גם במישור הפדגוגי". 30 כרמלה פורת, תומכת חינוך מזה שנים בעיריית אשדוד, סיפרה על הגדלת האחריות של תומכות החינוך, גם בהיבט החינוכי. "היום ברוב המשפחות שני בני הזוג עובדים, וגם עושים קריירה", היא סיפרה, בבוקר היו אולי 8:00 "אם בעבר עד השעה שלוש משפחות שהביאו את הילדים שלהם , ורוב הילדים 7:30- לגן, היום הגן נפתח ב כבר מגיעים בשעה הזו. הגננות מגיעות לגן 30-35 , ועד אז הסייעות לבד עם 8:00- רק ב ילדים. הרבה פעמים הן אלו שקולטות את הילדים בגן, משוחחות עם ההורים ושומעות מה קרה בלילה, איך הילד בבית". שנים 23 ענת זדה, תומכת חינוך מזה בעיריית בת ים, הוסיפה שלצד התרחבות התפקיד להיבטים פדגוגיים, הרפורמות של השנים האחרונות הגבירו את עומס המטו לות על העובדות. כך למשל, הרפורמה של אפשרה הרשמת ילדים 3 חינוך חובה מגיל שאינם גמולים מחיתולים לגני עירייה, ולצד הטיפול דרשה מתומכות החינוך גם הקניית מיומנויות בסיסיות. "אנחנו מתעסקות גם בקקי ובפיפי, אבל גם בהכנה של הילדים מבחינה פדגוגית לגן טרום חובה וחובה", סיפרה זדה, "מקבלות אותם תינוקות ממש, אבל צריכות להביא אותם לנקודה שבה הם יודעים לשבת ליד שולחן. אלו דברים שבו תקופות אחרות אולי ההורים היו עובדים עליהם עם הילדים שלהם, והיום כששני ההורים עובדים במשרה מלאה, זה נוסף לאו חריות של גן הילדים". זדה ציינה גם את הרפורמה בחינוך המיוחד, שהגבירה שילוב ילדים עם מוגבו לויות בגנים רגילים, כמרכיב בהגדלת העוו מס שלא בא לידי ביטוי בתגמול כלשהו. לדבריה, התרחבות המטלות הגבירה את השחיקה ואת התסכול מהפער בין השכר לציפיות. ארבעתן סיפרו על מצוקת כוח האדם הגדולה במקצוע בשנים האחרונות. הן ראו סייעות רבות שעזבו את המקצוע, וצעירות שלא נכנסו אליו, כי האמינו שימצאו עבודה קלה יותר ובשכר מתגמל יותר. המשמעות הייתה עליה בעומס על העובדות הקיימות. שנה, נשים היו עומדות בתור 20 "לפני כדי להיכנס למקצוע", אמרה פורת, "כבר כמה שנים שצעירות כמעט ולא באות. אנו חנו מקוות ומאמינות שעם העלאת השכר ויצירת אופק התקדמות, הביקוש למקצוע יעלה, עובדות חדשות יצטרפו וגם העומו סים ירדו". ההישגים: "ההסכם שם סוף להשלמה לשכר מינימום. אני כבר לא מרגישה שקופה" לצד ההכרה בעבודתן החינוכית ובחשיו בותה, הן הסבירו את המשמעויות של שיפור תנאי העבודה, ובראשן הגדלת שכר הבסיס, שקלים לסייעת צמודה, 7,000 שיעמוד על 8,000- שקלים לסייעת בגן ילדים, ו 7,200 שקלים לסייעת בחינוך המיוחד הבינוני והקשה. לדברי זדה, "צריך להבין שעד היום שכר הבסיס היה נמוך מאוד, לפעמים סדר שקלים, ורוב תומכות החינוך 3,500 גודל של קיבלו רכיבי השלמה לשכר מינימום. ההסכם החדש שם סוף לתופעה הזו, עם שכר יסוד ראוי ומנגנון וותק שמעלה אותו לאורך השו נים. בעקבות ההסכם החדש אני כבר לא מרו גישה שקופה, מרגישה שרואים אותנו. העוו בדות בסוף מחפשות את הנטו, רוצות לראות שכר גבוה בראשון לחודש". ׳עטיה הדגישה את החשיבות של רכיב הרמה המקצועית, שכולל מנגנון הכשרות ותוספות שכר תלויות הכשרה לצד הוותק, ס � שקלים בחודש: "הה 1,600 שיגיעו עד לכם קודם כל נותן הכרה שתומכת חינוך זה מקצוע, ושמי שעובדת בו צריכה ללמוד ולהתקדם, לקבל הסמכה. מבחינתי זה אחד השינויים המשמעותיים ביותר של הרפורמה הזו". מרכיב משמעותי נוסף לדברי עטיה הוא ההתייחסות הייחודית לתומכות החינוך בחינוך המיוחד. "לכל אורך הדרך, בפגישות שהיו לי עם ההסתדרות הדגשתי את החשיו בות של שיפור התנאים ספציפית בחינוך המיוחד הבינוני והקשה", היא אמרה,"זו עבודה פיזית קשה מאוד – להרים ילדים, להחליף חיתולים לילדים שלא יכולים לעו מוד, לדחוף כסאות גלגלים. וזה גם אתגר רגשי גדול מאוד, וזו סיבה שמצוקת כוח האדם בגנים הללו הייתה אפילו יותר גדוו לה מאשר בגנים הרגילים. לכן נאבקנו מאוד שיקבלו לא רק תוספת שכר משמעותית, אלא גם הרבה הכרה והערכה". עוד נושאים שהיו בעבר מוקד לסכסוו כים וטופלו בהסכם הם העבודה בחופשות, והתגמול על החלפת גננת. "ההסכם מסדיר לראשונה באופן רוחבי באיזה ימים העובדות יצטרכו לעבוד, ומגדיל את התגמול עבור שנה, נשים היו עומדות בתור כדי להיכנס 20 "לפני למקצוע, כבר כמה שנים שצעירות כמעט ולא באות. אנחנו מקוות ומאמינות שעם העלאת השכר ויצירת אופק התקדמות, הביקוש למקצוע יעלה, עובדות חדשות יצטרפו וגם העומסים ירדו" 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=