מידעו"ס - גיליון 103 - מאי 2024

2024 , מאי 103 מידעו"ס מרכז ט.ל.י.ה מטפל כיום הן באוכלוסיית המפונים שעדיין מתגוררת בנתניה והן בתושבי העיר שהמציאות הנוכחית ערערה את רווחתם הנפשית, השפיעה לרעה על הזוגיות שלהם ופגעה ביכולותיהם ההוריות וביחסים הבין־אישיים בכלל. במסגרת מרכז ט.ל.י.ה הוקמה גם קבוצה להורים של חיילים מגויסים וקבוצה לבנות זוג/ בני זוג של מגויסים. מאמר זה מתפרסם כאשר רבים מתושבי שדרות חוזרים לבתיהם בתחושות מעורבות - של כמיהה לשוב הביתה, לצד חששות כבדים מהעתיד לבוא. בשלב זה, טיפול העובדים הסוציאליים מתמקד בעיקר בסיוע למשפחות להתכונן בהדרגה לחזרה לעירם, בהתייחסות לחששותיהם ובניסיון להציע דרכים שיקלו עליהם. חלק מהמשפחות התקשו מאוד להיפרד מהמטפלים, ואחת מהן אף המשיכה להגיע פעם בשבוע משדרות, למפגש טיפולי במלון בנתניה. התמודדות הצוותים הטיפוליים של מנהל הרווחה בנתניה עם תחילת החזרה לשגרה התבררה אף היא כמאתגרת. לאחר חודשים של עבודה מאומצת ורוויית אדרנלין, עם תחושה חזקה של שליחות ומשמעות, למעבר לעבודה שגרתית במנהל הרווחה נלוו תחושות מעורבות. הצוותים דיווחו על קושי להיפרד מתחושת השליחות שליוותה אותם לאורך החודשים האחרונים, על ההרגשה שהם נוטשים את המפונים, ועל חיפוש משמעות מחודשת בעבודת השגרה. כשניסינו לנתח מדוע העובדים מתקשים "לצאת מהמלונות" ולחזור לתפקידם במחלקה, יכולנו לראות שלמרות הקושי הרב שהיה כרוך במפגש עם הטראומות הרבות של המפונים, תחושת הסיפוק ששאבו העובדים מהצלחתם לסייע והכרת התודה של המפונים הפכו את המאמץ האדיר למתגמל ומדרבן. החזרה לשגרת העבודה במנהל הרווחה הייתה בגדר נפילת מתח אדירה עבור רבים מהעובדים. החזרה לטיפול באוכלוסיית הסיכון שהתהליכים עימה ממושכים יותר ולעיתים אף סיזיפיים, ההתמודדות עם מיעוט המשאבים העומדים לרשות העובדים הסוציאליים ועם תהליכים ביורוקרטיים, במקביל להיתקלות בכעס ובתוקפנות של מטופלים, כפי שקורה לא אחת - הפכו את החזרה לשגרה למתסכלת. כדי לתמוך במעבר הזה נבנה - בעזרה והכוונה של יועצים ארגוניים - מערך הדרכה בגישה 20־ יותר מ פסיכואנליטית. ההדרכה מאפשרת תמיכה והתבוננות בתהליכים הפנימיים ושמירה על רווחתם הנפשית של הצוותים. כל מתכלל מלון לווה על ידי יועץ ארגוני, שאפשר לו לתת מקום לתחושות שעלו במהלך העבודה במלון וסייע בפרידה מעבודת החירום ובחזרה למשימות השגרה. "סיר הלחץ" שנוצר במלונות הוביל למתחים בין קבוצות אוכלוסייה שונות, למשל בין מפוני הדרום למפוני הצפון ובינם לבין תושבי העיר. כדי למתן את המתח והלחץ, התחלנו לקיים תהליכי גישור בין הקבוצות השונות, בעזרת מגשרים מומחים סיכום משפרצה מלחמת חרבות ברזל, המעבר משגרה לחירום קרה בן רגע ודרש מכל אחד מאיתנו לגייס משאבים פנימיים וחיצוניים כדי לעמוד באתגרים שניצבו לפנינו. בשל מצב המלחמה המתמשך, ועימו חוסר הוודאות ברמה הלאומית וברמה האישית, גם הניסיון לייצר שגרה חדשה התגלה כמאתגר במיוחד. העובדים הסוציאליים במנהל הרווחה בנתניה עשו שימוש במיומנויות שהכירו בעבודתם עם מצבי טראומה ומשבר במשפחות והתאימו אותן למציאות החדשה; מציאות שלא דמתה במאומה לכל מה שהתנסו בו עד כה. נדרשו לשם כך הרבה מאוד גמישות, יצירתיות ורצון עז להקל על מצוקת המפונים. למרות כובד האתגר, חוויית העובדים הסוציאליים הייתה של עשייה אינטנסיבית, משמעותית ומקצועית, שאף סייעה להם להתמודד עם הרגשות הקשים שליוו את התקופה. מנהל הרווחה בעיריית נתניה ועובדיו המסורים, בכל הדרגות, עשו כל שביכולתם כדי לתת מענה לאוכלוסייה הגדולה של מפונים שהשתכנה במלונות בעיר לאורך חודשים רבים. ההתמודדות עם המשימה וההתגייסות הטוטלית לוו בתחושות סיפוק, משמעות ושליחות והוכיחו את משמעותה של ערבות הדדית ||| בחברה הישראלית. PDF להורדת המאמר בקובץ 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=