מידעו"ס - גיליון 103 - מאי 2024

2024 , מאי 103 מידעו"ס באופן ספציפי, המאמר מציג את האתגרים שנלוו לתוכנית ההכשרה ודן בהשלכותיהם על הסטודנטיות ובדרכי ההתמודדות איתם, וכן מציג תובנות עיקריות לתכנון הכשרה בשדה במצבי חירום עם היקף גדול של נפגעים. כדי להבין את האתגרים הללו, חשוב להכיר את הרקעים של הסטודנטיות ואת מאפייני העבודה. הנתונים המוצגים במאמר נשענים על יומן רפלקטיבי של המרצה שליוותה את הפרויקט, תושבת העיר שדרות ומפונה בעצמה, וכן על רפלקציות שכתבו הסטודנטיות מדי שבוע. הרקעים של הסטודנטיות: שונות במיקום האישי והמקצועי הסטודנטיות מגיעות ממיקומים אישיים ומקצועיים באוקטובר, איבדו חברים 7 שונים: חלקן חוו את אירועי והן מפונות בעצמן; חלקן בנות זוג למילואימניקים שנמצאים בלחימה בעזה; ולחלקן אחים שנמצאים בלחימה. שונּות זו יצרה מורכבות בקבוצה. נראה כי כל אחת מהן הייתה שקועה בהתמודדות האישית שלה אל מול המצב, מה שהקשה על היכולת לגלות סובלנות ואמפתיה זו כלפי זו. הדינמיקה הקבוצתית התאפיינה במתיחות, שתיקה ותקשורת לא מיטבית. כיוון שהטרוגניות קבוצתית עשויה להשפיע על תהליכים ,)Knippenberg & Schippers ,2007( קבוצתיים חלק מהעבודה נועד לסייע לסטודנטיות להכיר את המיקומים השונים של חברות הקבוצה ביחס לאירועי באוקטובר. ההיכרות יצרה קרבה ואינטימיות, למרות 7 השונות בעוצמת החשיפה או היעדרה. הניסיון המקצועי הקודם של חלק מהסטודנטיות בעבודה עם המפונים - תחילה כמתנדבות, לאחר מכן כעובדות בשכר ולבסוף כסטודנטיות לעבודה סוציאלית - יצר שונות גם במיקום המקצועי והשפיע אף הוא על הדינמיקה הקבוצתית. כיוון שידע וניסיון הם משאבים שעשויים לסייע לאחרים בקבוצה בהתמודדות עם סוגיות דומות ), חלק מהעבודה Van Knippenberg et al., 2004( עסק בסיוע לסטודנטיות לראות בניסיון של האחרות אמצעי לייעל את עבודתן שלהן עם המפונים. המעבר בין תפקיד עובדת בשכר לסטודנטית בהכשרה דרש גם שינוי במיקוד העבודה בימי ההכשרה, מה שעורר אצל הסטודנטיות חששות מהמעבר ואף התנגדות: ״שתדעי שהעבודה במלונות היא מאוד עצמאית וזה מה שאני ו[נוקבת בשם חברתה] אוהבות בה; אנחנו לא רוצות שעכשיו, בגלל ההכשרה, זה ישתנה, שדברים (סטודנטית בהכשרה)ישתנו.״ נראה שהחשש שהביעו הסטודנטיות נבע בעיקר מאי־בהירות ביחס לתפקיד, מה שמכונה בספרות )"Role ambiguity "עמימות התפקיד" (" אחד הדברים המשמעותיים שלא צפינו היה השינוי בתוכנית העבודה מדי שבוע - גם באחריות המוטלת וגם באופי העבודה. השינוי, שאין לנו שליטה עליו, המאפיין עבודה במצבי חירום, העצים תחושות של אי־ודאות, חוסר אונים וחרדה ): בשני התפקידים, הן Tubre & Collins, 2000( כעובדות בשכר והן כסטודנטיות לעבודה סוציאלית בהכשרה, היה עליהן לספק מענה רגשי וסוציאלי למפונים במלונות, והן לא הבינו את ההבדל בין התפקידים. חיבור למטרת ההכשרה בשדה, ומתוך כך לדרישות מהן במסגרת זו, סייע להן להבין את ההבדלים והפחית את החשש וההתנגדות שנוצרו לקראת המעבר. מאפייני העבודה: אי־ודאות ושינוי תדיר באחריות ובאופי העבודה אחד הדברים המשמעותיים שלא צפינו היה השינוי בתוכנית העבודה מדי שבוע - גם באחריות המוטלת וגם באופי העבודה. השינוי, שאין לנו שליטה עליו, המאפיין עבודה במצבי חירום, העצים תחושות של אי־ודאות, חוסר אונים וחרדה. בתחילת ההכשרה, העבודה במלונות נעשתה יחד עם עובדת סוציאלית ותיקה מהמטה ותחת אחריות המטה, וכללה מתן מענה סוציאלי ורגשי לכלל המפונים, ללא קשר למיקומם הגאוגרפי. זו הייתה עבודה עצמאית, שבמסגרתה הסטודנטיות אחראיות לאתר מערכות לקוח להתערבות, לזהות מוקדי התערבות וצרכים ולספק מענה מותאם לצרכים אלה. זה דרש פרואקטיביות ואחריות, אך גם עורר חשש אצל חלקן. חשש זה חלף עם איתור מערכות הלקוח להתערבות. בחלוף שבועיים חל שינוי במערך ההפעלה: נעשה מעבר מעבודה במלונות, תחת אחריות מטה הרווחה, לעבודה תחת המחלקות (רווחה שדרות ואשכול) ובאחריותן. למרות הרציונל המקצועי שבשינוי המערך, שנראה שהיה צריך להתרחש הרבה קודם, הוא יצר אי־ודאות וחרדה גדולה. החרדה עוררה כעס, מתח נפשי ותחושות של חוסר אונים גדול מאוד, שאצל חלקן התעצמו כאשר הונחו לסיים התערבויות עם מפונים שאינם משויכים למחלקות ששובצו אליהן. 19 ||||

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=