מידעו"ס - גיליון 103 - מאי 2024

רוזמו רסיק ריפש | לזרב תוברח תמחלמ תרגסמב םוריחב הרגש םודיקו הכימת יכילהת לסיוע גם לבני משפחה אחרים, שנמצאים במצבי קיצון כמו הסתגרות בחדר. במצבים כמו זה האחרון, התמיכה נעשתה גם בחדר עצמו, בקצב שהתאים לאותו אדם ועל פי הצרכים שהעלה. - בכל סיכום מפגש היה חשוב לחזור סיכום המפגש ולהסביר מה התרחש בו, בדומה לנעשה במפגשים רבים המתקיימים בסביבה טיפולית שגרתית, לצד הערכה והבנה של מה יקרה בהמשך, גם בטווח הקצר ביותר (כאמור, חזרה ברורה על הצורך בחיזוק עיסוקים ושגרות, תוך התייחסות לסביבה ולמקורות התמיכה, והחלטה על מטרה קטנה וישימה לטווח הקצר). לצד אלה, נדרש לשים לב לנורות אזהרה הדורשות בדיקה מעמיקה והמשכית, כגון תופעות של סימפטומי דחק חריפים שטרם קיבלו מענה או מפגש עם פסיכיאטר, ו/או אנשים עם אבחנות קודמות והתמודדויות פסיכו־סוציאליות מקדימות. המלצות והדגשים מתוך הדרכות וליווי צוותים של אנשי מקצוע כחלק מתהליכי העבודה של עבודה סוציאלית רגישת־טראומה בחירום, יש הבנה מהותית אשר מוכרת למרביתנו: הצורך בשמירה על העצמי, על המרחב הפנימי ועל מרחבי הביניים המאפשרים הקלה ושיתוף. זאת כדי לבסס מרחבים בטוחים, שמהם אפשר לחזור ולנהל את החוויה החירומית עם האנשים שניצלו ושרדו את הטבח והמלחמה. מתוך כך, יש להבין מה חשוב ומשמעותי לאיש הטיפול/השיקום בימים אלו ולדאוג שיהיה לכך ביטוי בביצוע המשימות שלו. יש ערך רב להמשכיות תפקודית. לצד עיסוקו של איש המקצוע (עו"ס/מרב"ע/ וכיוב') בתפקיד ובתפקוד גם בימים קשים אלו, ואל מול משימות שלא תמיד עונות על צורכי המשמעּות והמקצוע- מומלץ לקדם מיפוי משותף עם איש המקצוע (עו"ס/מרב"ע/ וכיוב') ולהבין אילו מבין המשימות הקבועות שלו רלוונטיות כעת ואילו יש להניח בינתיים בצד. המחשבה המשותפת עם איש המקצוע היא גם על אזורים חדשים העשויים לתרום לתחושת השליטה והמשמעות המקצועית, שבתורן עשויות לקדם את החוסן האישי והמקצועי. אנשי מקצוע שחוו ערעור משמעותי בחייהם האישיים והמקצועיים עשויים להיתרם מיצירה משותפת של חוויית הצלחה במשימות קטנות לטווח הקצר, כאמצעי לחיזוק הערכת יכולת ההתמודדות גם עם משימות מורכבות יותר .)Bandura, 2010( היבטים נוספים שיש לשים לב אליהם ואשר נמצאים בהלימה עם המחקר בתחום המציאות הטראומטית המשותפת במרחבי העבודה הסוציאלית בחירום ), קשורים בתחושת הביטחון של הצוותים Baum, 2014( המקצועיים במהלך המשבר כי טובתם וביטחונם הם שיקול משמעותי של מקבלי ההחלטות; שהם אינם שקופים ושאיכות חייהם חשובה גם בעת הזו. תחושות האשמה והבושה המוכרות במציאות טראומטית משותפת נוכחות כמובן גם בעת הזו, כך שלצד השיח הקוגניטיבי המקדם מסרים ברורים בדבר התרומה המשמעותית שיש לכל אחד בעת הזו ומעודד תפקוד, חשוב לתת תיקוף ונרמול לתחושת האשמה והבושה גם באמצעות מתן מידע פסיכו־חינוכי. זהו היבט מרכזי בעבודה סוציאלית חירומית. זאת ועוד, ניתן לאפשר לאנשי המקצוע תחושה של שליטה ובחירה באמצעות סדר וארגון שיעזרו לשמר שגרות עבודה, ולו המינימליות ביותר, לצד שימור שותפויות ושיח עם שותפים בצוות. לבסוף, מרחבים של הדרכה מאפשרים אינטגרציה בין מה שקורה במלחמה וברמה המדינית, לבין מה שקורה בשדה העבודה ומה שקורה ברמה הנפשית. היכולת לנהל שיחה ולדבר את החוויה המורכבת יוצרת את מרחב החשיבה והרפלקציה, שבתורו מקדם תחושות של משמעות וחוסן. לסיכום יש חשיבות גדולה להתייחסות רחבה לכלל המרכיבים הקוגניטיביים, הרגשיים, התפקודיים והחברתיים של , וביניהם אנשי 7.10.23 האנשים שנפגעו מאז אירועי מקצוע הנמצאים במציאות טראומטית משותפת. התערבות משולבת בסיסית זו עשויה להקל את עוצמת התסמינים ולהפחית התפתחות של מצבי דחק מורכבים בהמשך. להתערבות בשלבים מוקדמים יש חשיבות גדולה לצורך פיתוח תחושת מסוגלות, חוסן וחזרה של תחושת שליטה בחיים האישיים של כל אדם ואדם. אלמנטים אלו מהווים אינטגרציה בין תהליכים של עבודה סוציאלית חירומית לבין תפיסות של תפקוד בחירום בריפוי בעיסוק. ההתערבויות כפי שתוארו לעיל אומנם אינן מחדשות בתחום הקליני והמחקרי, אך שבות ומדגישות את חשיבות מן המלונות עלה כי יש לפעול להקניית תחושת ביטחון ולמתן מענה על צרכים בסיסיים: מגורים, עיסוק ומענה מותאם לילדים, להורים, למבוגרים ולצעירים. מחויבות זו לעקורים עלתה מתוך מציאות מורכבת של התמודדות עם מגוון רחב של מצוקות, שהצטברו ככל שהזמן חלף 40 ||||

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=