מידעו"ס - גיליון 103 - מאי 2024

2024 , מאי 103 מידעו"ס ש"אני לא לבד", היה משמעותי מאוד עבורם. בסיום ההרצאה, פרופ' כץ התייחסה לגורמי חוסן בחייהם של ילדים ובפרט לחשיבות של לכידות חברתית, קהילה ותמיכה חברתית נרחבת. הדוברת השנייה הייתה ד"ר חניתה קושר, עו"ס וחברת סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים. ד"ר קושר הציגה את המתווה לאובדן חברים וקשרים עם קבוצת השווים באוקטובר 7־ . אירועי הבעקבות מלחמת חרבות ברזל גרמו לעקירת ילדים רבים מסביבתם המוכרת למקומות שונים ברחבי הארץ. לעיתים, הם אף נאלצו להתמודד עם אובדן וחטיפה של חברים. אירועים אלה השפיעו בין היתר על הקשרים החברתיים שלהם. ד"ר קושר הדגישה עד כמה חשוב להתייחס לנושא החברתי, דווקא משום שכרגע הוא מקבל פחות תשומת לב מהמטפלים, אשר עוסקים בעיקר בטראומה הישירה. המתווה המוצע פותח על בסיס ארבעה בסיסי ידע - ידע על אודות קבוצת השווים, עדשת הטראומה, פרספקטיבה התפתחותית וזכויות הילד, והוא מציע שלוש אסטרטגיות להתמודדות עם אובדן הקשרים: התערבות פרטנית, התערבות קבוצתית והתערבות מערכתית. לאחר הפעלה ראשונית של המתווה וכדי לדייק את אופן הפעולה, הוחלט שחשוב לשמוע את קולם של הילדים. לשם כך, ד"ר קושר ועמיתיה ערכו קבוצות מיקוד עם ילדים. מקבוצות אלה עלו רשמים מעניינים, חלקם אף מפתיעים. בין השאר, הילדים סיפרו שהמלחמה חיזקה את הקשרים עם החברים שפונו יחד איתם, העידו שהמבוגרים לא שמים לב אליהם ושיתפו בתחושת השעמום שמלווה אותם. נוסף על כך, חלק מהילדים הביעו כעס כלפי חבריהם שנשארו בבתיהם וממשיכים ללכת לבית הספר וללמוד בלעדיהם. ד"ר קושר הדגישה עד כמה חשוב לשלב את הילדים בתהליכי עיצוב מדיניות, במיוחד במצבי חירום וטראומה, וכמה קריטי לשמוע את חוויותיהם ואת תפיסותיהם הייחודיות. החשיבות של קבוצת לאחר ההפסקה למדנו על השווים בהתמודדות בני נוער עם טראומה, תוך הצגת המקרה של שכבת י"ב מבית החינוך נופי . שני הפטל, הבשור שבמועצה האזורית אשכול פעילה קהילתית במועצה האזורית וממקימות פנימיית נופי הבשור, הציגה את הנושא יחד עם שחר ראובן וזוהר וולז'ני, תלמידי י"ב מנופי הבשור. שני, שחר וזוהר אפשרו לנו הצצה לחוויה הייחודית של מי שהתגוררו במועצה האזורית אשכול. לא היה אפשר לפספס את תחושת השייכות ואת החיבור העוצמתי שלהם זה לזה ולמקום שגדלו בו. כאשר מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך דרש כי יחזרו ללמוד במוקדים מפוזרים, תלמידי שכבת י"ב וההורים סירבו לקבל את הגזרה והחליטו שהם יסיימו את השנה ביחד. מחשבה רבה, נחישות אין־סופית והרבה מאוד יצירתיות אפשרו לקבוצת ההורים, ביחד עם קבוצת בני הנוער, להקים פנימייה עבור התלמידים. היוזמה הנפלאה סייעה להם להתמודד יחד, כקבוצה באוקטובר הביאו 7־ מגובשת, עם הקשיים שאירועי ה עימם. סיפורם המרגש של תלמידי שכבת י"ב מהמועצה האזורית אשכול לימד את כולנו על כוחם של בני הנוער במציאת פתרונות עבור עצמם, על הקריטיות של הקשבה לרצונותיהם וצורכיהם ועל החשיבות של קהילה חזקה ושל קבוצת השווים בהתמודדות עם טראומה. צילום: דוד טברסקי 57 ||||

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=