מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

2023 , מאי 101 מידעו"ס עדויות של משתתפים עם מחלת נפש 10 : שיטה עדויות של סטודנטים שאינם מתמודדים עם מחלת 27־ ו נפש נותחו בגישה האיכותנית קונסטרוקטיביסטית כדי לתאר את חוויית הסטיגמה האישית והחברתית, לצד השינוי בזהות האישית והמקצועית של המשתתפים בקורס משולב של תוכנית עמיתים לבוגרים והיחידה .1 למעורבות חברתית בעדויותיהם של הסטודנטים והמתמודדים תוצאות: שהשתתפו בקורס המשולב "מי מפחד ממחלות נפש" עלו שלוש תמות מרכזיות. התמות כללו קטגוריות ותוארו באמצעות קודים. מרבית התמות והקטגוריות נמצאו משותפות לסטודנטים ולמתמודדים - סטיגמה חברתית ועצמית, המבנה והמתודות בקורס כגורמים המשפיעים על השינוי, ושינוי התפיסה האישית והמקצועית בעקבות הקורס. הממצאים הראו כי הן הסטודנטים והן המתמודדים יצאו עם תפיסה שונה וחיובית יותר ביחס לעצמם, לסביבתם ולזהותם האישית ו/או המקצועית. הממצאים נדונו בפרק הדיון, לצד אישוש באמצעות ספרות מחקרית ותאורטית עדכנית. עולה כי הייחודיות של הקורס המוצג מסקנות: במאמר הנוכחי היא בהחלת עקרונות של שינוי עמדות וסטיגמות, הן ברמת התוכן והן ברמת התהליך. יש צורך במחקר המשלב שיטות מחקר איכותניות וכמותניות כדי להרחיב את בסיס הידע ביחס לקורס המוצג במאמר זה. השתלבות קהילתית, מתמודדים עם :מילות מפתח מגבלה נפשית, אוניברסיטה, סטיגמה, שינוי עמדות, קורס משולב. רקע הכללה והדרה הן מילות מפתח בשיח מערך בריאות הנפש של ימינו. ישנם גורמים רבים להדרה חברתית. אחד הגורמים המרכזיים המובילים להדרה הוא מחלת נפש, בשעה שהשתתפות היא ממד מרכזי של הכללה חברתית. במאמר זה ננסה להבין את משמעות ההשתתפות, באמצעות קורס אקדמי משולב שנועד למתמודדים ולקהילה כאחד. אנחנו מתמקדים בהשתתפות המתקיימת במפגשים חברתיים פנים אל פנים, ובפרט במסגרת אקדמית, מתוך הנחה כי כל השתתפות, בכל תחום חברתי, מערבת אינטראקציה .)Weiste et al., 2020( חברתית הקורס המשולב, המשותף לתוכנית "עמיתים . 1 לבוגרים" והיחידה למעורבות חברתית באוניברסיטת תל־אביב, התקיים בחמש שנים האחרונות הודות להובלתן המסורה והמקצועית של פרופ' נעמי הדס לידור, יעל דור והדס וייל לביא. התוצאה המזיקה ביותר של הסטיגמה הציבורית היא שאנשים בעלי דעות קדומות מאמצים את הסטריאוטיפים השליליים ועקב כך מפתחים רגשות והתנהגויות שליליים כלפי אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית, דבר העשוי לפגוע אף יותר מהמחלה עצמה סטיגמה והדרה - תאוריית המגע ותאוריית הידע גורם משפיע מרכזי בתהליכי הכלה והדרה הן סטיגמות כלפי אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית. התוצאה המזיקה ביותר של הסטיגמה הציבורית היא שאנשים בעלי דעות קדומות מאמצים את הסטריאוטיפים השליליים ועקב כך מפתחים רגשות והתנהגויות שליליים כלפי Ben-Zeev et אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית ( ), דבר העשוי לפגוע אף יותר מהמחלה עצמה al., 2010 ). שתי גישות מרכזיות נועדו 2009 ,' (גרינשפון וחוב לקדם שינוי עמדות בקרב הקהילה ביחס למתמודדים Favazza עם מחלת נפש: גישת הידע וגישת המגע ( .)& Odom, 1997 גורסת כי הקניית ידע על אוכלוסיות גישת הידע מודרות מסייעת למיגור תפיסות מוטעות, להשרשת Pettigrew ידע ולהעברת נתונים נכונים ומדויקים ( &). גישה זו Tropp, 2009; Pinfold et al., 2003 נמצאה מוגבלת בהשפעתה וביעילותה. גישה נוספת . מגע גישת המגעשנמצאה יעילה לשינוי עמדות היא מוגדר כתהליך של יחסי גומלין, שבו עצם החשיפה למושא העמדה גוררת תהליך של למידה, הפרה או ביסוס של איזון פנימי והשפעה על תהליכים קוגניטיביים, ). דהיינו, 1987 , רגשיים והתנהגותיים (קנדל־גרוס גישת המגע גורסת כי מפגש בין אדם ללא מוגבלות לאדם עם מוגבלות מאפשר היכרות עם האדם כמכלול ומעורר חשיבה, רגשות והתנהגויות שונים. מחקרים מראים שמגע הוא מרכיב משמעותי בשינוי עמדות ), וכאשר Angermeyer et al., 2004( בכיוון החיובי הקורס המשולב, המשותף לתוכנית "עמיתים לבוגרים" והיחידה למעורבות חברתית באוניברסיטת . 1 תל־אביב, התקיים בחמש השנים האחרונות הודות להובלתן המסורה והמקצועית של פרופ' נעמי הדס לידור, יעל דור והדס וייל לביא. 11 ||||

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=