מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

׳חאו רוזמ | ?שפנ תולחממ דחפמ ימ בתחום, שמצאו כי המגע הבין־אישי, לצד מתן מידע מדוד ומסודר, מייצרים שינוי נרחב הן בנרטיב האישי Lo et al., 2018; Richards והן בנרטיב הקהילתי (, .)2017; Sontag-Padilla et al., 2018 שעלתה מן הניתוח האיכותני התמה השנייה התייחסה למבנה ולתוכן כתומכים בתהליך של שינוי עמדות. הסטודנטים והמתמודדים ציינו שלוש מתודות מרכזיות בקורס, שסייעו להם בהפחתת הסטיגמה והמרחק החברתי: העברת ידע תאורטי מבעלי ידע מניסיון, היכולת להיות בקשר בין־אישי כחלק מהקורס, |||| מתמודדים: "כשעשינו את הפרויקט הסופי, זה נתן הרגשה שמתמודדים יכולים להיות שווים, כמו כולם. לא צריך להיות משהו שונה בינינו" ולבסוף - העבודה על מטרה משותפת, החשובה במידה שווה לסטודנטים ולמתמודדים. ממצאים אלו עומדים בקנה אחד עם ממצאי מחקרים הגורסים כי לא די בהעברת ידע ובמגע בין־אישי בין חברי הקבוצה; נדרשת גם מטרה משותפת, שהצדדים Schneebeli עוסקים בה באופן שוויוני ומשותף ( ). עוד ניכר כי עצם המבנה של הקורס et al., 2010 אפשר קשר בין־אישי אותנטי ושוויוני ככל שניתן ). אם כך, ניתן לשער כי כאשר Lyons et al., 2017( המבנה והמתודות תומכים במטרות ובתכנים של הקורס באופן אינהרנטי, השינוי והטמעתו בעמדות האישיות והחברתיות עשויים להתאפשר ביתר שאת. , העוסקת בשינוי התפיסה התמה השלישיתלבסוף, האישית והמקצועית בעקבות הקורס, מראה את התהליכים המקבילים המתקיימים אצל המתמודדים ביחס לחוויה האישית של העצמי שלהם, ואצל הסטודנטים - ביחס לאופן שהם חווים ורואים את עצמם כאנשי מקצוע. נמצא כי הן הסטודנטים והן המתמודדים חשו שינוי חיובי בתחושת העצמי שלהם: הסטודנטים חשו כי יהיו אנשי מקצוע טובים יותר, ואילו המתמודדים חשו כי חל אצלם שינוי לטובה באופן שהם תופסים את עצמם ואת סיפורם האישי. זהות מקצועית וזהות אישית הוא נושא שנחקר רבות בקרב מתמודדים ואנשי מקצוע העובדים עם מתמודדים Batastini et al., 2014; Kishi & Meyer,( ). אחת המורכבויות העולה ממחקרים בנושא 1994 זה היא חרב הפיפיות של השפעת ההיכרות האישית עם מחלת נפש על עמדתם של אנשי מקצוע, וכמובן על החוויה האישית של המתמודד. דהיינו, ההיכרות האישית לא תמיד תוביל להורדת סטיגמה, ולעיתים .)U-Shaped interaction אף תוביל להחמרתה ( חלק מן הפתרונות המוצעים למצב דואלי זה התקיימו בקורס הנוכחי: מתן מידע, ניפוץ מיתוסים מול ידע מבוסס, קיום קשר אישי ומיידי לאורך זמן, התייחסות לסטיגמה הפנימית ולזו המוחצנת, ואלמנטים של Knaak et al., 2017;( פעולה ישירה ומוכוונת .)Maranzan, 2016; Papish et al., 2013 , המחקר הנוכחי עסק בתיאור של הקורס לסיכום הייחודי באוניברסיטת תל־אביב ושל תוכנית "עמיתים לבוגרים". לצד תיאור הקורס והרציונל העומד מאחוריו, הובאו הקולות הייחודיים של משתתפי הקורס. הממצאים העלו כי מטרות הקורס הושגו, וכי הן הסטודנטים והן המתמודדים הצליחו לצאת עם תפיסה שונה וחיובית יותר ביחס לעצמם, לסביבתם ולזהותם האישית ו/או המקצועית. על אף הממצאים המוצגים במאמר זה, יש לציין גם את מגבלות המחקר, ביניהן קוטנו של המדגם, הסתמכות על כתבים אישיים רפלקטיביים של המשתתפים ופערים באיכות הטקסטים ממשובי הסיום של המשתתפים (בעילום שם). אם כן, נבקש להמליץ על מחקרים עתידיים, אשר יעמיקו באפיון הקורס המדובר ובאפיון משתתפיו - בהיקפים רחבים יותר ובשיטות המערבות איסוף וניתוח נתונים כמותני לצד ||| איסוף איכותני. רשימת המקורות .)2009( ' גרינשפון, א', מרגולין, י', וויצטום, א . תל־אביב: א' ניר.פסיכיאטריה משפטית בישראל הדס־לידור, נ', לכמן, מ', אלון, ע', ורוטשילד, ש' ). ללמוד עם המטופל - למידה אחרת. בתוך: 2007( שיקום והחלמה נ' הדס־לידור ומ' לכמן (עורכים), בבריאות הנפש - קריאה מנקודת מבט שונות, ). כפר־יונה: 439-429 ' (עמפרקטיקה, מדיניות ומחקר הוצאת ליתם. שינוי עמדות של אסירים .)1987( ' קנדל־גרוס, י כלפי מוגבלים באמצעות השתלמות ייעודית בנושא . עבודת גמר לקבלת התואר מוסמך. רמת־גן: נכויות אוניברסיטת בר־אילן. ). מעורבות צרכנים באקדמיה. 2018( ' קרויז, ע', ולכמן, מ נגד כל בתוך: מ' לכמן ונ' הדס־לידור (עורכים), משיקום ומהחלמה בבריאות הנפש לשילוב :הסיכויים ). הקריה האקדמית אונו. 166-155 ' (עמקהילתי 18

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=