מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

2023 , מאי 101 מידעו"ס חברים, ואני גאה מאוד בתוצאה הסופית ובתרומה שלנו לקידום נושא כה חשוב". "כשעשינו את הפרויקט הסופי, זה מתמודדים: נתן הרגשה שמתמודדים יכולים להיות שווים, כמו כולם. לא צריך להיות משהו שונה בינינו". "במפגש האחרון, כשהצגנו את הפרויקטים שעשינו, עמדתי שם על הבמה ודיברתי. זה היה מרגש. לא האמנתי שאני מסוגל לדבר ככה לפני קהל. אני אדם חברותי, פתוח, אבל יש מצבים שקשה לי להיפתח למישהו ואני מעדיף לשמור את הדברים בתוך עצמי". : שינוי בתפיסה האישית 3 ' תמה מס והמקצועית בעקבות הקורס א. שינוי בתפיסה האישית 3 ההתנסויות המגוונות בקורס והמפגש הבין־אישי הובילו לשינויים בתפיסה העצמית של המשתתפים. אצל המתמודדים, השינויים מתבטאים בעיקר במוכנות וברצון לשתף בהתמודדות האישית שלהם, ואצל הסטודנטים - בתפיסת העצמי ביחסים בין־אישיים בכלל. "הקורס נסך בי ביטחון עצמי עד כדי מתמודדים: כך שהחלטתי להיחשף, להציג את עצמי כמתמודדת ולשתף בדברים שחשובים לי. דבר שאולי לא הייתי חושבת לעשות לולא הקורס". "החשיפה שלי לראשונה בפני קהל רגיל של סטודנטים שנים של חולי, 3.5 והצגת הפרויקט בזום לאחר חוסר ביטחון עצמי והסתרת המחלה, עשו את שלהם. אני מרגיש בטוח יותר ולא חושש לשתף אנשים במחלה שלי". "אני שמח שבשלב כל כך מוקדם סטודנטים: בהכשרתי הרפואית קיבלתי הזדמנות יוצאת דופן זו, להפוך לאדם מכיל יותר וסבלני יותר". ב. שינוי בתפיסה המקצועית 3 הסטודנטים סיימו את הקורס בתחושה שבעקבותיו יהיו רופאים ואנשי מקצוע טובים יותר. קטגוריה זו מאפיינת רק את הסטודנטים, ובלטה בקרב רבים מהם. : "הרגשתי טוב אחרי השיחה וידעתי סטודנטים שבחרתי קורס מעניין מאוד, שיכול לשנות את המחשבות שלי ואת ההתנהגות שלי - בחיים האישיים וכרופאה לעתיד". "אני מאמין שכעת אוכל להיות רופא טוב יותר לאותם אנשים. אני חושב שלקורס הזה יש חשיבות גדולה גם בהיבט הזה, שדור העתיד של הרופאים יגיע מצויד בידע ובניסיון שצבר במפגשים עם מתמודדים". דיון במאמר הנוכחי עסקנו בהשפעות של קורס אקדמי משלב עשייה חברתית בבריאות הנפש, המשותף לסטודנטים למקצועות הרפואה ולמתמודדים. בהתאם לפרדיגמת המחקר הנבחרת, עסקנו - באמצעות הכתיבה של משתתפי הקורס - באופן שהקורס השפיע (או לא השפיע) על תפיסת העצמי, התפיסה המקצועית והסטיגמה האישית והחברתית בקרב משתתפי הקורס. כפי שאפשר לראות בפרק התוצאות לעיל, לאחר תהליך ניתוח איכותני של הרפלקציות של הסטודנטים והמתמודדים בסיום הקורס התקבלו שלוש תמות מרכזיות, הכוללות כמה קטגוריות. עוסקת בסטיגמה עצמית התמה הראשונה וחברתית, כפי שהיא נחווית על ידי המתמודדים משתתפי הקורס ועל ידי הסטודנטים לרפואה. שלוש הקטגוריות בתמה זו מייצגות את תהליך השינוי האישי שעברו משתתפי הקורס באמצעות התבוננות בעמדתם ביחס למחלות נפש בתחילת התהליך, המפגש האישי כאמצעי לשינוי וההתייחסות לקורס כולו כמכלול המאפשר שינוי בסטיגמה. ממצאים אלו מהדהדים את ההמלצות לשינוי עמדות ברמה החברתית והאישית על פי תאוריית הידע ותאוריית המגע, לפיהן לצורך יצירת שינוי משמעותי - הן ברמה הסטיגמה האישית של המתמודד והן ברמת הסטיגמה החברתית אצל המשתתפים שאינם סובלים מסטיגמה אך מחזיקים בה - יש צורך בשילוב בין העברת ידע לבין מגע אישי, לא פורמלי, המאפשר לשני הצדדים לראות את האנושיות ואת הדמיון המתקיימים לצד .)Wallach, 2004( השונות של המגבלה הקורס המשולב המוצג במאמר זה מתבסס על שתי תאוריות אלו ומנסה לקיימן הלכה למעשה, כדי לייצר את השינוי המיוחל בקרב המתמודדים ובקרב הסטודנטים. ממצאים אלו משתקפים גם במחקרים |||| מתמודדים: "היו חששות, מחשבות, מי אני בעת הזו? איך אני כיום? איך אני, שניהלתי, לימדתי, כתבתי עבודות ופרסמתי מאמרים אקדמיים, הנחיתי אחרים במשך חלק גדול מחיי הבוגרים - פתאום אני המתמודדת. הנה דוגמה לסטיגמה עצמית" 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=