מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

2023 , מאי 101 מידעו"ס מודל השתלבות קהילתית באקדמיה מנקודת מבט צרכנית: מעורבות מתמודדים באקדמיה השנים האחרונות אנו עדים למעורבות הולכת 20־ ב וגדלה של מתמודדים (צרכנים) באקדמיה. מעורבות זו מתקיימת בתחומים מגוונים: במחקר, הוראה והכשרה, Happell הדרכה קלינית, השתלבות כסטודנטים ועוד ( et al, 2014; O'Reilly et al., 2010; Stickley et ). מגמה זו מעלה שאלות al., 2009; Tew et al., 2004 רבות ומורכבות, כגון כמה מקום צריך להיות למערך הידע של ידע מניסיון ביחס למערך הידע האקדמי או המקצועי, או שאלת הייצוג - האם מתמודדים המשתלבים בעשייה האקדמית מייצגים את האוכלוסייה הרחבה של ?)2018 , אנשים מתמודדים (קרויז ולכמן )1( : קיימים שני מודלים נפוצים במעורבות צרכנים המתמודדים משתתפים כמרצים בשיעור אחד (שבדרך כלל מובא בו הספור האישי של הדובר) או בסדרת ) המתמודדים משתלבים 2( ; שיעורים מתוך קורס שלם כסטודנטים בקורסים. סטודנטים שאינם מתמודדים המשתתפים בקורסים אלה מדווחים על שינוי חיובי בתפיסות הסטיגמטיות שהגיעו איתן, על שבירת מחסומים ועל הבנה טובה יותר את נקודת המבט של .)Schneebeli et al., 2010( המתמודדים הוא דוגמה טובה "ללמוד עם המטופל"הקורס להתפתחות ולצמיחה של השתלבות כזו. את הקורס הגו לפני יותר מעשור פרופ' מקס לכמן ופרופ' נעמי "שעל אף שאנחנו עובדים שנים הדס־לידור, במחשבה רבות עם אנשים מיוחדים המתמודדים עם מוגבלות נפשית, ורובם מקיימים חיים מלאים בקהילה - אנחנו לא יודעים די להקשיב, ללמוד מהם ולעבוד מתוך למידה . קורס זה היה הראשון מסוגו בארץ, נלמד במסגרת זו" לימודי התואר השני בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל־אביב והוטמע גם באוניברסיטה העברית בירושלים ובחוג לריפוי בעיסוק בחיפה. דוגמה נוספת למעורבות מתמודדים היא בעמותת . בפרויקט פרויקט "דו־שיח""אנוש", שמפעילה את זה מגיעים המתמודדים למפגש חד־פעמי עם סטודנטים ועם תלמידי תיכון. המפגשים כוללים סיפורים אישיים של המתמודדים ודיון פתוח. עוד דוגמה היא מאוניברסיטת בן־גוריון בנגב, שם משתתפים מתמודדים ובני משפחותיהם בתהליך ההוראה במסגרת לימודי התואר השני בעבודה סוציאלית, והקורס מרוכז במשותף על ידי עמית מומחה ואיש אקדמיה. - שם "עמיתים לזכויות"דוגמאות נוספות הן מתוכנית מרצים מתמודדים העובדים בתוכנית בפני קהלים "צרכנים נותני שונים בנושאים מגוונים, ותוכנית - המפעילה את פרויקט "לומדים מניסיון", שירות" שבמסגרתו נפגשים מתמודדים עם סטודנטים ומספרים על חוויותיהם מעבודתם כצרכנים נותני שירות ועל ידע מניסיון ככלי מקצועי. יש לציין כי בד בבד עם מעורבות מתמודדים בתהליכי הוראה והכשרה של סטודנטים, אנו עדים גם לצמיחה בהשתלבותם כסטודנטים מן־המניין בכל האוניברסיטאות והמכללות בארץ. מודל השתלבות קהילתית באקדמיה למגוון אוכלוסיות מודרות היחידה למעורבות חברתית באוניברסיטת תל־אביב שנה במטרה לקדם מעורבות חברתית 40־ נוסדה לפני כ של סטודנטים וסגל בקהילה. היחידה היא חלק מדיקנט הסטודנטים ומהווה מוקד פעילות מרכזי בתחומי החינוך https והרווחה, ובכללן קידום אוכלוסיות מוחלשות (//: deanstudents.tau.ac.il/social-involvement/ - אוחזר מתוך דף about_social__involvement היחידה למעורבות חברתית). ליחידה למעורבות חברתית כמה מטרות מרכזיות, וביניהן הענקת שירותים מקצועיים, בדגש על ניהול ופיתוח פרויקטים חברתיים, ומתן הזדמנויות חברתיות ואזרחיות באמצעות תוכניות וקורסים אקדמיים המשלבים עשייה חברתית. דוגמה ליוזמה פורצת דרך בתחום המעורבות החברתית "מתחברים באמצעות קורסים אקדמיים היא תוכנית ."מתחברים פלוס" שמה לה למטרה לקדם פלוס" יוזמה ופעילות חברתית באמצעות קורסים אקדמיים המשלבים קבוצות אוכלוסייה שונות, דהיינו "קורסים משלבי עשייה". אלה הם קורסים אקדמיים יישומיים, אשר מקדמים מטרות חברתיות באמצעות הדיאדה שבין המרכיב היישומי לבין המרכיב התאורטי. דוגמה "מי מפחד ממחלות נפש",לקורס כזה הוא הקורס העוסק בהתמודדות נפשית ובשינוי חברתי. קורס ייחודי זה, שלמיטב ידיעתנו אינו קיים במתכונת זו בעולם, יוצג להלן. קורס אקדמי משלב עשייה חברתית בתחום בריאות הנפש באוניברסיטת תל־אביב - תיאור מקרה "מי מפחד ממחלות נפש?" הוא קורס אקדמי המשלב עשייה חברתית, שמתקיים בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת תל־אביב ותוכנית עמיתים לבוגרים. ייחודו בכך שהוא משותף לסטודנטים לרפואה במהלך לימודי התואר הראשון שלהם ולמתמודדים משתתפי תוכנית עמיתים לבוגרים. יש בו מפגש מפחית סטיגמה, המאפשר אינטגרציה של מקורות ידע שונים. צוות הקורס מורכב משתי רכזות (רכזת אקדמית ורכזת מ"עמיתים"), מתמודדים ובני משפחה המגיעים להרצות, מרצים |||| 13

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=