מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

׳חאו רוזמ | ?שפנ תולחממ דחפמ ימ מהאקדמיה ואנשי מקצוע מהשטח. בבסיס החשיבה על מבנה זה עומדת המטרה להפגיש את הלומדים עם שלושה בסיסי ידע: ידע מניסיון, ידע אקדמי וידע פרקטי; שילוב המייצג את הנעשה בשטח ומאפשר עבודה שבה כולם שווים ומכולם אפשר ללמוד. "מי מפחד ממחלות נפש?" הוא קורס אקדמי המשלב עשייה חברתית. ייחודו בכך שהוא משותף לסטודנטים לרפואה במהלך לימודי התואר הראשון שלהם ולמתמודדים משתתפי תוכנית עמיתים לבוגרים. יש בו מפגש מפחית סטיגמה, המאפשר אינטגרציה של מקורות ידע שונים |||| הקורס בנוי מארבעה מרכיבים עיקריים: . . - המאפשרת היכרות ראשונית למידה אקדמית עם עולם בריאות הנפש. . . - באמצעות סדנאות המזמנות המפגש הפורמלי והמפגש מפגש ושיח בין שתי הקבוצות, - באמצעות בניית הפרויקטים.הלא־פורמלי . . נעשית במשותף, בקבוצות של בניית הפרויקט סטודנטים ומתמודדים. . . - בקורס עצמו ובמקומות הצגת הפרויקטים רלוונטיים נוספים. שיטה ומדגם מאמר זה עוסק בניתוח משובי הסיום לקורס בשיטה האיכותנית באוריינטציה קונסטרוקטיביסטית. השאלה האונטולוגית שהובילה את המחקר הנוכחי עוסקת באופן שהסטודנטים והמתמודדים תפסו את המציאות של הקורס המשולב. בבסיס גישה זו עומדת ההנחה כי תודעתו של האדם מבנה את מציאותו החברתית באמצעות מיקומו התרבותי והאופן שהוא מעניק Lieblich et ;2003 , משמעות לתופעות (שקדי .)al., 1998 purposeful המדגם הנוכחי הוא מדגם מוכוון ( ), שמטרתו לייצג באופן הטוב ביותר את sample האוכלוסייה שממנה נבחר לצורך חקר התופעה שאנו רוצים ללמוד עליה. הוא מתרכז בסקירת מסמכים/ כתיבה אישית, דהיינו מקורות מידע ראשוניים (שקדי, 27 ). המדגם כלל Merriam & Tisdell, 2015 ;2003 מתמודדים שהשתתפו בקורס 10־ סטודנטים לרפואה ו באוניברסיטת 2020/21 "מי מפחד ממחלות נפש" בשנים תל־אביב. כלל משתתפי הקורס חתמו עם כניסתם על הסכמתם לעשות שימוש בכלל תוצרי הקורס. שלבי ניתוח הניתוח האיכותני התבצע באמצעות - של קריאת החומרים שנאספו וכתיבת מוקדמים הערות על ידי שלושה מכותבי המאמר הנוכחי, ובאמצעות - שכללו קטגוריזציה, חלוקה שלבי ניתוח מתקדמים לתמות והוצאת קודים מתוך הטקסטים, כדי למפות את הקטגוריות וההקשרים ביניהן וכן את התמות הכוללות בתוכן את הקטגוריות. במהלך הניתוח נוצרו עצי קטגוריות, שסייעו למפות את הנרטיבים המרכזיים של הנבדקים, ולבסוף בוצעה טריאנגולציה בין הניתוח של שלושה מכותבי המאמר הנוכחי לבין ניתוח מקביל של שתי כותבות המאמר, וזאת כדי להגביר את התוקף והמהימנות. תוצאות במאמר הנוכחי בדקנו את ההשפעות של קורס אקדמי משלב עשייה חברתית בבריאות הנפש, המשותף לסטודנטים לרפואה ולמתמודדים. לאחר תהליך ניתוח איכותני של הרפלקציות של הסטודנטים והמתמודדים בסיום הקורס, התקבלו שלוש תמות מרכזיות, הכוללות כמה קטגוריות, כדלהלן: - סטיגמה חברתית ועצמית, אשר 1 ' תמה מס מכילה שלוש קטגוריות (סטיגמות בתחילת הקורס, המפגש האישי כמחולל שינוי בסטיגמה, ושינוי עוסקת 2 ' תמה מסבסטיגמה בעקבות הקורס כולו). במבנה ובמתודות של הקורס כגורמים המשפיעים על השינוי אצל המתמודדים והסטודנטים. היא כוללת שלוש קטגוריות (הקניית ידע מתאוריה וידע מניסיון, אינטראקציות אישיות, ועבודה על הפרויקט והצגת עוסקת בשינוי התפיסה האישית 3 ' תמה מסתוצרים). והמקצועית בעקבות הקורס וכוללת שתי קטגוריות (שינוי בתפיסה האישית ושינוי בתפיסה המקצועית). מרבית התמות והקטגוריות משותפות לסטודנטים ולמתמודדים ומיעוטן שונות, בהתאם לרעיון המרכזי שעלה מתוך הראיונות. : סטיגמה חברתית ועצמית 1 תמה תמה זו מתייחסת לסטיגמה העצמית והחברתית בקרב משתתפי הקורס, והיא התמה המרכזית והדומיננטית שעלתה מתוך הרפלקציות. גם אצל המתמודדים וגם אצל הסטודנטים ניכר שינוי בתפיסות הסטיגמטיות לאורך הקורס, כאשר אצל המתמודדים השינוי המרכזי היה בסטיגמה העצמית ואצל הסטודנטים בסטיגמה החברתית. התמה מתחלקת, כאמור, לשלוש קטגוריות: 14

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=