מידעו"ס - גיליון 101 - מאי 2023

2023 , מאי 101 מידעו"ס סטיגמות בתחילת הקורס, המפגש הבין־אישי כמשפיע על הסטיגמות, והשינוי בסטיגמה בסוף הקורס. א. סטיגמות בתחילת הקורס 1 הקורס, כמרחב של מפגש בין מתמודדים וסטודנטים, מעלה אצל המתמודדים שאלות על זהות והתמקמות בתוך הקבוצה, וכחלק מרכזי מכך - את נושא הסטיגמה העצמית. המתמודדים עסוקים בהשוואת עצמם הן למתמודדים אחרים והן לקבוצת הסטודנטים. "היו חששות, מחשבות, מי אני בעת מתמודדים: הזו? איך אני כיום? איך אני, שניהלתי, לימדתי, הזו? איך אני כיום? כתבתי עבודות ופרסמתי מאמרים אקדמיים, הנחיתי אחרים במשך חלק גדול מחיי הבוגרים - פתאום אני המתמודדת. הנה דוגמה לסטיגמה עצמית". לעומתם, הסטודנטים חווים את הפער בין התפיסות על מתמודדי נפש שאיתן הגיעו לקורס, שהן התפיסות החברתיות הסטיגמטיות, לבין המפגש עצמו. "הסטיגמה שהייתה אצלי, ולהערכתי גם סטודנטים: אצל רבים אחרים, נבעה מדימוי קיצוני ולא ריאלי של המתמודדים, שמקבל חיזוק שלילי מתעשיית של המתמודדים הסרטים והסדרות. ללא היכרות מוקדמת עם מתמודד, הדימוי הקיים גורם לפחד, לרתיעה ולתחושה ש'אין עם מי לדבר בצד השני'״. ב. המפגש הבין־אישי כמחולל שינוי בסטיגמה 1 המרכיב המרכזי המאפשר את השינוי בסטיגמה העצמית והחברתית, כפי שעולה מתוך התיאורים של משתתפי הקורס, הוא המפגש הבין־אישי לאורך זמן, שאִפשר התבוננות בתפיסות והזדמנות לשיח ולשינוי בתוך הקבוצה. "כשהחלטנו מי מדבר בהצגת התוצרים, מתמודדים: הרגשתי שהוא אמר: בואי תציגי את זה את, וזאת משום שאני מ'עמיתים'. זה הרגיש לי כמו לחזור למקום שלי. במקום הלא נכון. אמרתי לו שאני מרגישה שהוא נותן לי את הבמה רק משום שאני עם הפרעה נפשית. דיברנו על זה פתוח וזה חיזק אותי". "המפגש הבין־אישי היה משמעותי סטודנטים: מאוד, ולדעתי זו הדרך הטובה ביותר לקירוב, הבנה ושינוי עמדות (בכל תחום שהוא). אחת המטלות ושינוי עמדות הראשונות הייתה לראיין מתמודד, ואני נפגשתי עם ש'. שתינו קפה בקפיטריה ושוחחנו. גיליתי עד כמה היא אישה מעניינת וחזקה... דיברנו מעט מאוד על מחלת הנפש ובעיקר דיברנו על החיים שלה, המשפחה, הילדות. כמטרת הפרויקט - שמנו את 'האדם במרכז'. זה היה כל כך קל ואוטומטי, כאילו אני מדברת עם חברה". |||| ג. השינוי בסטיגמה בעקבות הקורס 1 הקורס יצר שינוי משמעותי בתפיסות של הסטודנטים את האנשים המתמודדים עם מחלות נפשיות באופן כללי, וניכר גם שינוי בתפיסות של המתמודדים כלפי עצמם. "בסופו של הקורס, באופן שאפילו אני מתמודדים: לא ציפיתי לו, התברר לי שהמסר שאנחנו מנסות להעביר בפרויקט שלנו, ובקורס בכלל, הצליח לחלחל אפילו לתוכי ולשכנע את טיפת הספק לחלחל אפילו לתוכי שהייתה בי שהמחלה היא אכן מחלה לכל דבר וכך צריך להתייחס אליה". "הקורס שינה לחלוטין את התפיסה סטודנטים: שלי לגבי אנשים המתמודדים עם מחלה נפשית. רק לאחר שיח והיכרות התוודעתי לעובדה שרובם הגדול של המתמודדים (וכל מי שיצא לי לדבר איתו), הם אנשי שיח, מלאי תובנות על החיים ועל מצבם ונחושים לשנות את הדעה הקדומה שאופפת את מחלתם ומגדירה אותם הלכה למעשה. זה פתח בפניי את הצוהר לעולם בריאות הנפש". "אני מרגישה את השינוי ביום־יום. אם בעבר, כשאמרו את המילה 'משוגע' או 'חולה נפש', כלל לא הגבתי, או אפילו לא ממש שמתי לב, היום זה צורם לי ואני משתדלת להסביר ולשנות את צורת החשיבה של הסובבים אותי". : המבנה והמתודות של הקורס 2 תמה א. הקניית ידע - תאוריה וידע מניסיון 2 ניכר כי החלק של הקניית ידע תאורטי מאנשי מקצוע בתחום היה משמעותי עבור שתי הקבוצות. 15

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=